حکم حقّ الناس؛ مرجع تقلید: آیةالله العظمی خامنه ای

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام
دانشگاه برای اینکه تمام هزینه های پایان نامه را بدهد از دانشجویان فاکتور میخواهد برای تعمیر لپ تاپ 15 هزار تومان هزینه کرده بودم که یادم نبود و برای تهیه فاکتور به مغازه مراجعه کردم و تعمیرکار گفت که من 20 هزار تومان برای آن میگیرم و 20 تومان برای فاکتور نوشت بعدا یادم آمد که 15 تومان برای این کار از من گرفته است البته 5 تومان اضافی را به حساب خرید کتابم گذاشتم و به دانشگاه دادم اما سؤال من این است که آیا برای نوشتن فاکتور پرداختن مالیات بر ارزش افزوده از طرف من(به مغازه دار) یا صاحب مغازه(به دولت) لازم است یعنی برای نوشتن آن 5 هزار تومان باید به مغازه دار پولی بابت مالیات بدهم چون معمولا از بعضی مغازه دارها بابت مالیات بر ارزش افزوده پول میگیرند و نمیدانم که شامل تعمیرکاران می شود یا خیر و آیا دینی بر گردن من است؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ بزرگوار تمام مواردی را که در چند پیام نوشته اید تابع قانون هست. یاحقّ.

سوال با سلام

بعضی از موارد ر که قبلا مشابه آن را فرستاده بودم به این دلیل بود که کد رهگیری مربوط به آن را اشتباه وارد میکردم و نمیتوانستم جواب را دریافت کنم. این را میدانم که تابع قانون است اما چون دراین مورد قوانین را نمیدانم و کسی نیست که من را راهنمایی کند از شما پرسیدم که شاید صریحا کمکم کنید که مبادا دینی بر گردنم باشد.


جواب: با سلام مجدد.
بزرگوار منظورم از قانون، قانون دانشگاه هست و لذا چون بنده از قانون دانشگاه اطلاعی ندارم که بدانم آیا مخارج دیگر را هم میتوانید محاسبه کنید یا نه. لذا خودتان باید فحص کنید تا از قانون مطلع شوید.
اما برای اینکه مطمئن باشید که دینی به گردنتان هست یا نه، احتیاط کنید و موارد مشکوک را محاسبه نکنید. یاحقّ.

  

پاسخ به احکام شرعی