آیا برای موفقیت در کنکور میتوانم روزه نگیرم (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام. امسال كنكوری هستم و سال سرنوشت ساز آينده ام، از آنجايي كه امسال كنكور هفته ي بعد ماه رمضان برگزار مي شود، من توانايي گرفتن روزه را دارم ولي در اين دوران نياز به تغذيه خوب دارم و اگرروزه بگيرم نمي توانم خوب درس بخوانم و ممکن هست كنكورم خراب شود، بازديد درسي ام شديد پايين مي آید؛ آیا ميتوانم روزه نگيرم؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

جواب: سلام علیکم؛ چند توصیه به شما دارم اگر می خواهید لطف الهی شامل حالتان بشود و با کمک خداوند موفق شوید نسبت به روزه بی اعتنا نباشید ولی تغذیه مناسب داشته باشید منظورم از تغذیه پر کردن شکم نیست بلکه خوردن خوراک های نیرو بخش هست.

اگر موقع سحر و افطار از خوراکی های مفید و نیرو بخش استفاده کنید هم روزه را گرفته اید و هم مشمول لطف خاص خداوند می شوید.

خوردن خرما هنگام افطار و سحر یکی از خوردنی های بسیار مقوی و مفید هست.

پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله و سلّم) فرموده است: «صوموا تصحّوا» روزه بگيريد تا سالم و تندرست باشيد.

يكي از آثار و فوائد روزه سلامتي جسم و بُعد پزشكي آن مي‌باشد كه اهميت به سزائي دارد چون بدن انسان در طول سال آزادانه به تغذيه خود مي‌پردازد و معده انسان كه آن را مركز همه دردها دانسته‌اند در هر زمان كه انسان اراده كرده مملو از خوردني‌ها و نوشيدني‌ها شده است و محدوديت خوردن و آشاميدن در يك ماه و روزه گرفتن بهترين وسيله براي سلامتي جسم و استراحت معده انسان مي‌باشد.

دانشمندي گفته: «فايدة روزه براي بدن مانند نوعي درمان پزشكي است. پزشكان همه به اين نكته رسيده‌اند كه روزه گرفتن روزهاي ماه مبارك رمضان هم‌چون سي عدد قرص است كه هر سال مصرف مي‌شود تا معده تقويت و خون تصفيه و بافت‌هاي خون ترميم گردد.»

در اثر روزه زائده‌هاي بدن ذوب شده و دستگاه گوارش كه حساس‌ترين سيستم بدن انسان مي‌باشد استراحت نيمه وقت در آن ماه مي‌نمايد.

در روايتي از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلّم) آمده است: «المعدة بيت كل داء و الحميه رأس كل دواء». يعني: معده خانة تمامي دردها است و امساك بالاترين داروها.

در حدیث آمده که خداوند علم را در سیری قرار نداده بنابراین در ماه مبارک رمضان شرایط جسمانی رعایت شود به گونه ای می شود زیرا روزه حتماً به نفعتان تمام می شود چون استعدادتان برای درک مطالب حافظه تان برای بخاطر سپردن مطالب قوی می شود.

اما اگر ناچار به خوردن روزه هستید یا دارای ضعف جسمانی شدید هستید؛ هر روز به مقدار ۲۲ کیلومتر از شهر و منطقه خود خارج شوید و در خارج از شهر افطار کنید که وقتی به شهر برگشتید از نظر شرعی مشکلی برای خوردن غذا نداشته باشید. یاحقّ.



  

پاسخ به احکام شرعی