زکات فطره

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال: شخصى در غذاخورى بدون اطلاع قبلى که فردا روز عید فطر است میهمانى داده ، بعد از اتمام میهمانى ثابت شده شب عید فطر بوده است آیا زکات فطره میهمانان بر ذمه میزبان مى باشد ? اگر بر عهده میزبان باشد آیا میهمانان مى توانند از میزبان وکالت بگیرند که زکات فطره را خودشان پرداخت کنند ؟
پاسخ: زکات فطره میهمانان در مورد سوال بر عهده میزبان نیست .
سؤال: مؤسسه خیریه اى که جهت کمک به خانواده هاى محروم و مستضعفین تحت پوشش خود از فطریه و کمکهاى مردمى استفاده مى نماید ، آیا مى تواند از این هزینه ها جهت امور اقتصادى خیریه مثل : داروخانه ، درمانگاه ، موادغذایى و مکانهاى ورزشى استفاده نماید و سود حاصله را براى این خانواده خرج نماید ؟
پاسخ: بنا بر احتیاط واجب فطریه را فقط مى توان به فقرا داد و صرف در مصالح عامه فى سبیل الله محل اشکال است
سؤال: ماه مبارک رمضان را در ژاپن هستم و کل هزینه خورد و خوراک من را دولت ژاپان مى دهد، زکات فطریه خود را در ایران باید به ریال بدهم یا به ین ژاپن؟
پاسخ: می توانید در ایران به ریال بدهید.
سؤال: من در آمریکا مشغول به تحصیل هستم. می خواستم در مورد زکات فطریه بپرسم که به چه صورت و چه مقدار باید بپردازم. آیا می توانم این مبلغ را نگهدارم و وقتى برگشتم به ایران به افراد نیازمند بدهم؟
پاسخ: می توانید به افراد در این وکالت دهید که از طرف شما از اموال خودتان زکات فطره را پرداخت کنند و اگر در این پول نداشته باشید می توانید از آنها بخواهید که به شما قرض دهند سپس آن را بعنوان زکات فطره با وکالت از طرف شما به فقیر بدهد. و مقدار آن 3 کیلو گندم یا برنج یا قیمت آن است.
سؤال: اگر فرد در شب عید فطر زکات فطره را جدا کند اما سهواً گم شود یا خرج گردد وظیفه چیست ؟
پاسخ: لازم است بدل آن را بدهند و بنابر احتیاط واجب به نیت قربت مطلقه باشد .
سؤال: اگر در آخرین شب ماه رمضان شخصی سر زده به مهمانی برود آیا زکات فطره او به عهده صاحبخانه است ؟
پاسخ: خیر ، مگر در شب عید باشد و طوری باشد که عرفا در آن شب نانخور او شمرده شود .
سؤال: آیا مى توان زکات فطریه را به شخص سید داد؟
پاسخ: فطریه سید به سید مى رسد.
سؤال: اگر قبل از عید فطر شخصی از شهر خود به شهر دیگری برود و به خانه کسی برود ایا باید فطریه خود را خودش بدهد یا صاحب خانه دهد ؟
پاسخ: اگر در شب عید در خانه او باشد و نان خور او حساب شود فطریه او با صاحب خانه است واگر از نظر عرف نان خور تو حساب نشود فطره او بر خودش واجب است .
سؤال: اگر در آخرین شب ماه رمضان شخصی سر زده به مهمانی برود آیا زکات فطره اوبه عهده صاحبخانه است ؟
پاسخ: خیر ، مگر در شب عید باشد وطوری باشد که عرفا در آن شب نانخور اوشمرده شود

  

پاسخ به احکام شرعی