طلا و زیور آلات زنان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:آیا طلا و زیورآلاتى که بانوان خریدارى مى کنند جزء مؤونه است؟ اگر وقت زینتشان گذشته باشد و آنها را بعنوان ذخیره نگهدارى مى کنند، چه حکمى دارد؟

پاسخ:اگر از درآمد سال باشد وبیشتر از شأن آنها نباشد و از آن استفاده کنند خمس ندارد، ولى بعد از این که دیگربه آن نیاز نداشتند اگر صرف امور دیگرزندگى خود نمودند خمسندارد و اگر یک سال باقى ماند باید تخمیس کنند.

سؤال:پیرزنى که فرزندانش مخارج او را مى دهند، مبلغى پول دارد. و با اینکه وقت زینت او گذشته است، با آن پولها طلا مى خرد تا زمانى که راه کربلا باز شد خرج سفر کربلا کند آیا این طلاها خمس دارد؟

پاسخ:در فرض سوال اگر سالاز آنها بگذرد، خمس دارد.

سؤال:خانمىمقدارى طلا و زیورآلات خریدارى کرده و از آن استفاده کرده است و بعد از چند سال آنها را مى فروشد، آیا به محض فروش باید خمس آنها را بپردازد؟

پاسخ:اگر از درآمد سال خریدارى کرده و در سالهاى بعد فروخته باید خمس همه آنها را فوراً بپردازد و اگر از مال مخمّس خریدارى کرده، ترقى قیمت آن جزء درآمدسال فروش محسوب مى شود، که اگر تا پایان سال صرف در مؤونه نشود، خمس دارد.

سؤال:شوهرى با مال متعلّق خمس مقدارى طلا و زیورآلات براى همسرش خریدارى کرده و به او بخشیده است، اگر شوهر خمس آنها را نپردازد، آیا پرداخت خمس بر همسر او واجب است؟

پاسخ:بلى،در فرض سوال،لازم است همسرخمس طلاوزیورآلات رابپردازد


  

پاسخ به احکام شرعی