اسباب سرایت نجاسات(آیت الله العظمی مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

اسباب سرایت نجاسات(آیت الله العظمی مکارم)

خوردن دست خیس پاک محتلم به اشیاء

سوال:هنگامی که منی از انسان خارج شد و غسل بر او واجب شد اگر مثلا دست او خیس باشد و به چیزی بخورد آیا آن چیز نجس می شود؟(دست او پاک باشد)

پاسخ: نجس نمی شود مگر این که دستش آلوده به چیز نجسی شده باشد.

سرایت نجاست توسط متنجس اول و دوم

سوال:چنانچه شى اى با تماسّ با نجاست نجس شود، سپس خود این شىء با شىء دومى تماس پیدا کند و همانطور شىء دوم با شىء سوم و... حال این واسطه ها تا چه تعداد باعث انتقال نجاست به شىء بعدى مى شود؟

پاسخ: تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود نه بیشتر، یعنى اگر دست نجس مثلاً به دست دیگرى بخورد آن هم نجس مى شود و اگر آن، به شىء سومى بخورد نجس مى شود؛ ولى اگر شىء سوم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد و به تعبیر دیگر، متنجّس اوّل و دوم سبب سرایت نجاست مى شود ولى متنجّس سوم سبب نخواهد شد. و این امر بسیارى از مشکلات باب طهارت و نجاست را حل مى کند.

برخورد دست با چیز نجسی که عین نجاست در آن نیست

سوال:اگر دست به چیزی بخورد که نجس است ولی عین نجاست نیست نجس میشود؟

پاسخ: در صورتی که دست یا آن چیز نجس مرطوب باشد و رطوبت سرایت کند نجس می شود.

کم سرایت نجاست از سکّه و اسکناس

سوال:آیا تماس دست مرطوب با پول اسکناس یا سکّه که در بین مردم ردّ و بدل مى شود موجب نجاست دست مى شود؟

پاسخ: تا یقین به نجاست پیدا نشود محکوم به پاکى است.

 سرایت از طریق موش زنده

سوال:اگر موش زنده وارد غذا شود زنده بیرون بیاید آیا آن غذا پاک است؟

حکم آبی که از شیء چرب نجس عبور می کند

سوال:با سلام- میخواستم بدانم اگر چیز چربی نجس شود آیا آبی که از آن میگذرد هم نجس میشود؟

پاسخ: آری نجس می شود مگر اینکه آب لوله کشی باشد.

نجس شدن لباسی که خیس است

سوال:اگر قسمتی از یک لباس خیس نجس شود آیا این نجاست به همه جای لباس منتقل میشود یا فقط همان قسمت نجس محسوب میشود؟

پاسخ: در صورتی که لباس چنان خیس باشد که آب در آن جریان پیدا کند همه لباس نجس می شود. در غیر این صورت تنها محل اصابت نجاست نجس می شود

شک در برخورد دست خیس با شیء نجس

سوال:اگر قسمتی از چادر نجس باشد و فردی با دست خیس آن را بردارد (البته نمیدانیم که دست به قسمت نجس برخورد کرده یا نه)و بعد با همان دست خیس به وسایل دیگر دست زده باشد آیا تمام آن وسایل نجس شده است؟

پاسخ: نجس نمی شود.

برخورد دست خیس به متجنس دوم

سوال:جسمی واسطه دوم نجاست است. اگر شخصی دست خیس اش را به این جسم بزند و بعد همان دست را به ما بزند آیا ما نجس شده ایم؟

پاسخ: در صورتی که همان دست را قبل از خشک شدن بزند نجس می شود ولی اگر خشک شود و مجددا دست خیس گردد و به جایی بزند نجس نمی شود.

دست و پای سوسک و حشرات کوچک

سوال:آیا دست و پای سوسک و مانند آن که ظاهراً در نجاست زندگی می کنند، محکوم به نجاست است یا مانند هر چیز دیگر اصل بر طهارت می باشد؟

پاسخ: مادام که نداند محکوم به طهارت است.

تطهیر واسطه دوم و سوم با آب قلیل

سوال:اگر با آب قلیل شیء نجس را بشوییم، غساله و ترشات آن نجس است. اگر شیء نجس، واسطه دوم و سوم باشد و عین نجاست در آن نباشد حکم آن چگونه است؟

پاسخ: واسطه سوم باعث نجاست نمی شود و حتی اگر آن شیء واسطه دوم باشد چون غساله واسطه سوم می شود، غساله باعث نجاست نمی شود.

سرایت نجاست در اثر جریان آب باران

سوال:روستای ما طوری است که به یک طرف شیب دارد و اگر باران ببارد همه آب ها از بالای روستا به طرف پایین سرازیر می شود. با توجه به این مطلب اگر در بالای روستا قسمتی از زمین نجس شود (مثلا با خون) و بعد باران ببارد به طوری آب جاری شود ولی به قدری نباشد که عین نجاست را برطرف کند، با توجه به اینکه بعد از قطع ریزش باران هم مقداری آب جاری است و این آب گل آلود است، اگر این آب از روی عین نجاست هم عبور کند آیا به هرجا می رود زمین را نجس می کند؟ یعنی تمام خیابان از بالا تا پایین نجس می شود؟

پاسخ: خیر، نجس نمی شود.

شک بین متنجس دوم و سوم

سوال:با توجه به اینکه متنجس سوم نجس کننده نیست اگر شک کنیم شیء متنجس دوم است یا متنجس سوم در صورت اصابت شیء دیگر با آن با واسطه رطوبت آن شیء دوم نجس می شود یا خیر؟ و به عبارتی در شک بین متنجس دوم و سوم آن را دوم فرض کنیم یا سوم؟

پاسخ: باید آن را متنجس دوم فرض کنید.

سرایت نجاست سگ در روزهای بارانی

سوال:پس از بارندگی کوچه های روستا گل می شود و آب در چاله ها جمع می شود و سگ های بسیاری بر روی گل های خیس یا چاله های پر از آب می روند و این سگ ها در تمام محله ها و حیاط خانه ها و داخل طویله ها که آن هم خیس است می روند. با توجه به نجس بودن بدن سگ آیا هر کجا که سگ ها با این شرایط رفت و آمد می کنند نجس می شود؟ اگر پس از قطع شدن باران که زمین خیس است با کفشی که کف آن نجس است اما عین نجاست در آن نیت در خیابان راه برویم آیا از هر کوچه یا خیابانی که برویم نجس میشود؟ آیا این شرایط راه رفتن باعث پاک شدن کف کفش می شود؟

پاسخ: در مواردی که یقین دارید سرایت حاصل شده نجس است و غیر آن هر چند مظنون باشد نجس نیست و در اینگونه موضوعات زیاد تحقیق و تفحص نکنید.

سرایت نجاست از پایین به بالا

سوال:الف) آیا نجاست از سطوح پایین تر به سطوح بالاتر منتقل می شود؟ سطحی را در نظر بگیرید که دارای چند درجه شیب است به طوری که اگر آب بریزیم از بالا به پایین جاری می شود، اگر در قسمتی از آن سطح مقداری نجاست باشد آیا این نجاست سطوح بالاتر را نیز نجس می کند؟

ب) حداقل ارتفاع یا شیب برای انتقال نجاست از سطوح پایین تر به بالاتر چقدر است؟

پاسخ: الف) خیر، نجس نمی شود.

ب) همین قدر که بگویید این سطح شیب دارد گرچه خیلی ناچیز باشد.

پنبه ی آغشته به الکل روی محل تزریق

سوال:آمپول زن پنبه ی آغشته به الکل را روی زخم آمپول می گذارد، پنبه به قدری خیس بوده که لباس زیر و شلوار هم خس شده است. آیا لباس زیر و شلوار نجس شده و باعث سرایت نجاست می شود؟

پاسخ: اگر الکل خونی نشده پاک است.

کشیدن دستمال خیس روی فرش

سوال:اگر قسمت بسیار کوچکی از یک فرش نجس شود اما به دلیل جا به جا شدن فرش دقیقاً ندانیم که کجای فرش نجش شده بود سپس با یک دستمال خیس روی مساحتی حدود سه چهارم فرش کشیده شود اما صد در صد یقین ندانیم که روی قسمت نجش کشیده شده است یا نه، آیا کل قسمت هایی از فرش که با این دستمال روی آن کشیده شده است نجس شده؟

پاسخ: در فرض سوال، در صورتیکه روی تمام فرش نکشیده باشند نجس نیست.


  

پاسخ به احکام شرعی