فراموش کردن نذر

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – فراموش کردن مورد نذر

سؤال: بسمه تعالی- مادری برای نجات فرزندش از یک حادثه (۲۷ سال پیش) نذری نموده و در همان زمان هم حاجت روا شده است لیکن نذرش را ادا ننموده و اکنون هم بیاد نمی آورد که چه نذری نموده است. فرزندش اکنون در گرفتاری است و برخی گفته اند مادر باید به نذرش عمل می نمود. اکنون که نمی داند چه نذری کرده ولی مصمّم است برای برائت ذمه ولو احتیاطاً نذری ادا کند، چه باید بکند؟ خداوند شما را سلامت بدارد. والسلام

جواب:در صورتی که احتمالات محدودی می دهد یعنی مثلا بین دو یا سه چیز می باشد هر سه را انجام دهد ولی اگر احتمالات زیاد است همه آنها را روی کاغذهای جداگانه می نویسید و قرعه کشی می کند و آنچه از قرعه درآمد عمل می کند و در هر دو صورت کفاره نذر را هم می دهد.

٢ – فراموش کردن موضوع و تعداد نذرها

سؤال: اگر شخصى در شرایط مختلف زندگى، چه قبل از تکلیف و چه پس از آن، نذرهاى متفاوتى نموده، و اکنون تعداد و موضوع آن نذرها را فراموش کرده باشد، وظیفه اش چیست؟

جواب:عمل به آنچه قبل از بلوغ نذر کرده لازم نیست. همچنین اگر صیغه نذر را، هر چند به زبان فارسى، به زبان نیاورده بلکه در دل نذر کرده باشد، عمل به آن واجب نیست. ولى آنچه را بعد از بلوغ نذر کرده، و صیغه آن را نیز خوانده باید به آن عمل کند. و در صورت شک، آن مقدار که یقینى است بجا مى آورد. و در صورتى که مورد نذر مشکوک باشد و نتواند احتیاط کند، قرعه مى زند و طبق آن عمل مى نماید.

٣ – فراموش کردن مکان مصرف نذر

سؤال: اگر کسی نذر کرده که مبلغی پول را به مکانی بدهد و فراموش کند که چه مکانی بوده است تکلیفش چیست؟

جواب:هر گاه مکان محدود مثلا دو سه مکان می باشد پول را تقسیم بر آنها می کند و در غیر این صورت بین مکان ها قرعه می زند.


  

پاسخ به احکام شرعی