حکم روزه زنان باردار و شیرده (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام و وقت بخیر. همسرم باردار بوده و امسال قادر به روزه گرفتن نیست و با توجه به فارغ شدن ایشان ( انشاالله )، طی 2 سال آینده ( رمضان 95 و 96 ) نیز به دلیل شیردهی قادر به گرفتن روزه نخواهند بود.
خواهشمندم به طور کامل و جامع بفرمائید که ایشان در قبال عدم گرفتن روزه با توجه به شرایط موجود و در قبال آن باید چه کاری انجام بدهند؟
آیا صرفا پرداخت کفاره کفایت میکند؟ اگر بله، به چه میزان؟ یعنی بابت هر روز چه مبلغی را باید پرداخت نمایند؟ و یا اینکه حتما بایستی قضای روزه های نگرفته را در فرصتی مناسب ادا نماید؟ و با توجه به اینکه من شنیده ام که قضای روزه ی امسال را باید حداکثر تا قبل از ماه رمضان سال بعد ادا نمود، با توجه به شرایط صدرالاشاره، حکم چه میباشد؟ لطفا کامل توضیح بفرمایید. با سپاس فراوان
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛پاسخ به تفصیل خدمت شما ارسال میگردد إن شاء الله جامع و کامل باشد.
1- اگر روزه برایش ضرر دارد و قضای آن نیز تا سال بعد برایش ضرر دارد قضا ساقط هست ولی برای هر روز فقیری را اطعام کند.
2- اگر روزه برایش ضرر دارد و قضای آن نیز تا سال بعد، برای حمل یا فرزندش ضرر دارد بنابراحتیاط قضای آن را بجا ‌آورد و برای هر روز فقیری را اطعام ‌کند.
3- اگر روزه برایش ضرر دارد و قضای آن را تا سال بعد بدون عذر بجا نیاورد یا اینکه روزه برای حمل و یا فرزندش ضرر دارد و قضای آن تا سال بعد برای خودش ضرر دارد یا اینکه روزه برای حمل یا فرزندش ضرر دارد و قضای آن تا سال بعد نیز برای حمل و یا فرزندش ضرر دارد قضای آن روز را بجا می‌آورد و برای هر روز فقیری را اطعام ‌کند.
4- اگر روزه برای حمل و یا فرزندش ضرر دارد و قضای آن را تا سال بعد بدون عذر بجا نیاورد، قضای آن را بجا ‌آورد و برای هر روز دو فقیر را اطعام ‌کند.والله عالم. یاحقّ.

  

پاسخ به احکام شرعی