12- کم و زیاد کردن رکن نماز عمداً یا سهواً.

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مبطلات نماز

کم و زیاد کردن رکن نماز عمداً یا سهواً.

دوازدهم: از مبطلات نماز آن است که رکن نماز را عمداً یا سهواً  کم یا زیاد کند1، یا چیزی2 را که رکن نیست عمداً کم یا زیاد نماید3.

1- مکارم: مانند کم و زیاد کردن رکوع، یا دو سجده با هم، اما کم و زیاد کردن چیزی که رکن نیست اگر عمدی نباشد اشکالی ندارد و اگر از روی عمد باشد نماز را باطل می کند، مانند کم و زیاد کردن یک سجده.

2- بهجت: از واجبات...

3- صافی: ولی زیاد شدن سهوی تکبیره الاحرام چنانچه در مسأله [942] گفته شد، بنابراحتیاط ، موجب باطل شدن نماز است.

تبریزی: و در مسأله [942] گذشت که زیادی تکبیرة الاحرام سهواً هم مبطل نماز نیست.

*****

خوئی: دوازدهم: از مبطلات نماز آن است که رکن نماز را عمدا‌ً یا سهواً کم کند، یا چیزی را که رکن نیست عمداً کم نماید. یا چیزی را عمداً در نماز زیاد کند یا رکنی را مثل رکوع یا دو سجده از یک رکعت سهواً زیاد کند و اما زیاد کردن تکبیرة الاحرام سهواً هم مبطل نماز نیست.

. سیستانی: یا چیزی از اجزاء نماز را عمداً زیاد کند. و همچنین اگر رکنی را مثل رکوع یا دو سجده از یک رکعت سهواً زیاد کند نمازش بنابراحتیاط واجب باطل می شود و اما زیاد کردن تکبیرة الاحرام سهواً مبطل نماز نیست.

وحید: دوازدهم: از مبطلات نماز آن است که رکن نماز را عمدا یا سهوا کم کند یا چیزی را که رکن نیست عمدا کم یا زیاد نماید مگر اینکه جاهل قاصر باشد و اگر رکوع یا دو سجده از یک رکعت را عمدا یا سهوا زیاد کند نمازش باطل می شود ولی زیاد کردن تکبیره الاحرام سهوا مبطل نماز نیست. وبطلان نماز به زیادی عمدی آن از جاهل قاصر محل اشکال است.

زنجانی: دهم: «نقص یا زیادی اجزای نماز» از مبطلات نماز آن است که رکن نماز را عمدا یا سهوا کم کند یا چیزی را که رکن نیست عمدا کم کند یا چیزی را عمدا در نماز زیاد کند یا رکوع را سهوا زیاد کند. و حکم زیاد کردن دو سجده از یک رکعت  در مسأله [1109] گذشت.

مکارم: دهم:  کم یا زیاد کردن ارکان اگر رکنی از  ار کان نماز را کم یا زیاد کند عمدا باشد یا سهوا، مانند کم یا زیاد کردن رکوع یا دو سجده با هم ,  اما کم و زیاد کردن چیزی که رکن نیست اگر عمدی نباشد اشکال ندارد و اگر از روی عمد باشد نماز را باطل می کند مانند کم و زیاد کردن یک سجده.

مسأله 1156- اگر بعد از نماز شک کند که در بین نماز کاری که نماز را باطل می کند انجام داده یا نه، نمازش صحیح است.


  

پاسخ به احکام شرعی