وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: اگه ادم وضو بگیره وبا وضو به آهنگ گوش بده وبرقصه وصوش باطل میشه؟دلیلش هم بگید

پاسخ: رقص، وضو را باطل نمی کند ولی موقع وضو که به استقبال نماز و انس با خدا میروید با دعا بروید و دعاهای وضو در رساله مرجع تقلیدتان آمده است. یاحقّ.

سؤال: 1- مدتی است به دلیل ناراحتی معده و روده نمیتوان وضوی خود را نگه دارم و گاه برای خواندن حتی یک نماز دو رکعتی بارها باید تجدید وضو کنم حکم شرعی در مورد این موضوع چیست؟

2- آیا خارج شدن باد از مخرج موجب باطل شدن غسل جنابت می شود هنگامی که درحال انجام غسل می باشیم

مرجع تقلید امام خمینی (ره)

پاسخ: 1- اگر ممکن است وضوی خود را وقتی انجام بدهید که در این حالت نباشید و نیز موقع نماز اگر ممکن است ظرف آبی پهلوی خود بگذارید که هرگاه وضو باطل شد بدون آنکه نماز به هم بخورد مجدداً وضو بگیرید و نماز را ادامه دهید ولی اگراین کار مشقت غیر قابل تحمل دارد همان وضوی اول کافی است.

2- غسل باطل نمی شود ولی برای نماز باید وضو هم گرفت زیرا با چنین غسلی نمیتوان نماز خواند.

سؤال: برای مسح سر با وجود کلاه گیس روی سر و عدم امکان برداشتن آن از روی سر (بدلیل وجود قطعات چسب زیر آن)، چه مقدار و کدام قسمت از سر جهت مسح کفایت میکند؟ حتی اگر به مقدار یک انگشت هم کفایت میکند؟

پاسخ: اگر برداشتن کلاه ممکن نباشد روی همان مسح کردن کفایت می کند.

سؤال: در هنگام وضو گرفتن و شستن دست ها شک کنیم که مثلا در کف دستمان مانعی وجود دارد یا نه آیا در حین همان شستن کف دست می توانیم بررسی کنیم و در صورت نبود مانع ، وضو را ادامه دهیم یا در هرحالت پس از بررسی باید دوباره از نو وضو بگیریم

پاسخ: در حین وضو می توانید مانع را برطرف کنید

سؤال: آیا در وضو گرفتن اگر در مسح پاها کمی آب روی اعضای مسح باشد اشکال دارد.

پاسخ: اگر در جاهای مسح مثل سر و روی پاها نمناک باشد بطوری که تری کف دست بر سر یا پاها غلبه داشته باشد اشکال ندارد.


  

پاسخ به احکام شرعی