نسب پاکیزه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

بزرگ نمایی کوچک نمایی
نسب پاکیزه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
در اول ذی القعده سال 173 هجری دخت گرامی موسی بن جعفر علیه السلام حضرت فاطمه معصومه علیها السلام  به دنیا آمده است. نام مبارکش فاطمه و لقب آن حضرت معصومه بود و در خانواده امام هفتم حضرت معصومه را فاطمه کبری می خواندند.
پدر بزرگوار ایشان موسى بن جعفر علیه السلام  ملقب به کاظم، صابر، صالح و امین است که‏روز یکشنبه، هفتم ماه صفر سال 128 هجرى قمرى در منطقه ابواء; محلى بین مکه ومدینه از بانویى پاکیزه به نام حمیده به دنیا آمد.
امام رضا(علیه السلام) و برادرش قاسم(علیه السلام) و خواهرش حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) از یک مادر،بنام نجمه (یا تکتم و یا سکن و یا اروى) که معروف به ام البنین بود، دیده به جهانگشودند.
 در کتابهاى تاریخى براى مادر حضرت ده نام و لقب ذکر شده است که‏عباتند از:
نجمه، تکتم، خیزران مرسیه، اروى، ام‏البنین، طاهره، سکن،سمانه، شقرا، صقر.
درباره زمان تولد، پدر، مادر، سن و مدت عمر نجمه خاتون اطلاعى در دست نیست ودرباره اینکه وى اهل چه منطقه‏اى بوده است، نیز اختلاف نظر وجود دارد. على اکبرمهدى‏پور مى‏نویسد:
از تاریخ تولد نجمه خاتون اطلاعى در دست نیست و از مقدار سن شریفش به هنگام‏شرفیابى به دودمان امامت چیزى نمى‏دانیم. تنها چیزى که در منابع حدیثى آمده،این است که وى به هنگام تشرف به خانه امام کاظم علیه السلام  دوشیزه بوده است. اما درمورد تابعیت وى که اهل چه کشورى بوده، تنها چیزى که در دست است این که وى اهل‏مغرب بود و مغرب در اصطلاح به سه معنا اطلاق مى‏شود:
1-شمال آفریقا شامل; تونس، لیبى، مراکش و الجزایر
2-مراکش
3-اروپا
براى تعیین منظور از مغرب باید به واژه «مرسیه‏» استناد کنیم که در ذیل «خیزران‏»گفته مى‏شود «مرسى‏» به سرزمینهایى در فرانسه، اسپانیا و الجزایر اطلاق مى‏شود،ولى چون به وى «سکن نوبیه‏» و «شقراء نوبیه‏» نیز گفته‏اند، این احتمال که‏منظور شمال آفریقاست، تقویت مى‏شود و از این رو مرحوم خاتون آبادى به صراحت وى‏را اهل نوبه و زنگبار دانسته است، همچنین چون درباره نجمه خاتون واژه‏«مولده‏» (آنکه در کشور عربى متولد شده و نشو و نما یافته) به کار رفته لذااین احتمال که اهل کشورهاى غربى باشد رد مى‏شود.»
مطالعه سیره ائمه گواهى مى‏دهد که طهارت و پاکى مادر شرط اساسى براى گزینش‏مادران امامان بوده است و سعادتى که نصیب فاطمه معصومه سلام الله علیها  شد این بود که‏مادرش، مادر على بن موسى الرضا علیه السلام  نیز بود. لذا از هر نوع آلودگى در هراندازه‏اش به دور ماند. البته این به معناى تاثیر نداشتن تلاش و کوشش و تقواى‏الهى در وجود فاطمه معصومه سلام الله علیها  نیست، بلکه علاوه بر همه شایستگى‏هاى فردى که دروجود خویش به وجود آورده بود، از این عوامل نیز به عنوان مکمل و پشتوانه ترقى‏و تکامل معنوى، اخلاقى و علمى سود مى‏برد.
به نظر مى‏رسد براى پى بردن به نقش نجمه خاتون در تربیت فاطمه معصومه سلام الله علیها  کافى‏است‏به شیوه انتخاب همسر از سوى امامان خصوصا امیرمومنان علیه السلام  توجه کنیم; که‏به برادرش عقیل فرمود: «انظر الى امراءه قدرتها الفحوله من العرب لاتزوجهافتلد لى غلاما فارسا.
فقال له تزوج بام البنین الکلابیه، فانه لیس فى العرب اشجع من آبائها».
برایم زنى از بانوان شجاع عرب انتخاب کن که فرزندى دلیر به دنیا آورد.
در جواب گفت‏با ام‏البنین کلابیه ازدواج کن که در عرب شجاعتر از پدرانش نیست.
حاصل این ازدواج تولد چهار فرزند به سان شیر در شجاعت‏بود که تا لحظه آخرکنار امام حسین بن على علیهما السلام ماندند و جان خویش را نثار نمودند.
مادر فاطمه معصومه سلام الله علیها  نیز در روزگار خود بهترین زنان بود. از همین روى و براساس رویاى صادقانه‏اى که حمیده مادر امام کاظم علیه السلام  دیده بود، نجمه را به عقدامام کاظم در آورد.
حمیده خود بارها به امام کاظم علیه السلام  درباره نجمه سفارش مى‏کرد و مى‏گفت:
پسرم! نجمه بانویى است که هرگز بهتر از او ندیده‏ام.
این چنین شخصیتى قابلیت داشت، بذر آسمانى را در جان پاکش پرورش دهد. چه گاه‏بذرهاى مردان صالح در مزبله‏هاى زنان ناشایست رشد مى‏یابند و دنیایى را بااعمال ننگین خویش به تباهى مى‏کشانند، اما جان پاک نجمه، بیست و پنج‏سال قبل‏امام رضا علیه السلام  را با شرایط ویژه‏اى که طبیعتا مى‏توانست آثار خود را در تولدفاطمه سلام الله علیها  نیز بر جاى گذارد، به دنیا آورده بود.
نجمه از تولد رضا علیه السلام  اینگونه یاد مى‏کرد: وقتى به فرزندم رضا علیه السلام  حامله شدم،سنگینى حمل را احساس نمى‏کردم. هر وقت مى‏خوابیدم، صداى تسبیح و تهلیل و تحمیداز درون رحم به گوشم مى‏رسید. از شنیدن صدا بیمناک مى‏شدم، بطورى که از خواب‏مى‏پریدم، اما تا بیدار مى‏شدم، دیگر آن صدا را نمى‏شنیدم. وقتى متولد شد،دستهایش را بر زمین گذاشت، سر به سوى آسمان برداشت و لبهایش را تکان داد.
همسرم، موسى کاظم علیه السلام  وقتى وارد شد فرمود: اى نجمه کرامت پروردگارت گوارایت‏باد.
نکته جالب اینکه بعد از تولد رضا علیه السلام  به نجمه خاتون لقب طاهره دادند که بى‏شک‏براى مولود بعدى یعنى معصومه سلام الله علیها  مى‏توانست موثر باشد.
نطفه این روایت‏به آسمانى بودن انعقاد ائمه اشاره دارد که آسمانى بودن جایگاه‏پاک را نیز مى‏طلبد، تا در دوران قبل از تولد علاوه بر خصلتهاى کامل پدر،خصوصیات پاک مادرى را نیز به وى منتقل کند و لذا ادعاى گزافى نیست که بگوییم‏اگر على بن موسى الرضا علیه السلام  آینه تمام نماى امام کاظم علیه السلام  بود، فاطمه معصومه سلام الله علیها  نیز جلوه‏اى تام و کامل از سیماى پرفروغ مادرش نجمه است.

  

پاسخ به احکام شرعی