سؤال 1820: کميته امداد امام خمينى(قدّس سرّه) صندوق هايى را در منازل، خيابانها و اماکن عمومى شهر و روستا براى جمع آورى صدقات و خيرات و رساندن آنان به دست فقرا و مستحقان قرار داده است. آيا جايز است علاوه بر حقوق ماهيانه و مزايايى که کارکنان کميته امداد از آن نهاد مىگيرند، درصدى از پولهاى آن صندوقها به عنوان پاداش به آنان داده شود؟ و آيا جايز است مقدارى از آن پولها به افرادى داده شود که در جمع آورى آنها نقش دارند ولى از کارمندان کميته امداد نيستند؟
جواب:پرداخت مقدارى از اموال صندوقهاى صدقات به کارکنان و کارمندان کميته امداد به عنوان پاداش، علاوه بر حقوق ماهيانه اى که از آن کميته مىگيرند، اشکال دارد بلکه تا رضايت صاحبان اموال به اين کار احراز نشده، جايز نيست، ولى دادن مقدارى از آن به کسانى که در جمع آورى موجودى صندوقها کمک مىکنند به عنوان اجرت المثل کارشان اشکال ندارد، به شرطى که براى جمع آورى و رساندن صدقات به افراد مستحق به کمک آنها نياز باشد، بهخصوص اگر ظاهر امر نشان دهد که صاحبان اموال راضى به اين کار هستند.
سؤال 1821: آيا دادن صدقات به گدايانى که درب منازل را مىزنند يا در خيابانها مى نشينند جايز است يا اينکه بهتر است به يتيمان و مساکين داده شود و يا با ريختن آنها در صندوق صدقات در اختيار کميته امداد قرار گيرد؟
جواب:صدقات مستحبى بهتر است به فقير عفيف و متديّن داده شود و همچنين گذاشتن آن در اختيار کميته امداد هرچند با ريختن در صندوق صدقات هم باشد اشکال ندارد، ولى صدقات واجب بايد توسط خود شخص و يا به وسيله وکيل او به فقرايى که مستحق هستند داده شود و در صورتى که انسان بداند که مسئولين کميته امداد پولهاى صندوقها را جمع آورى کرده و به فقراى مستحق مى دهند، ريختن آن در صندوقهاى صدقات اشکال ندارد.
سؤال 1822: وظيفه انسان در برابر گدايانى که در برابر ديگران دست دراز مىکنند و زندگى خود را با گدايى اداره مىنمايند و چهره جامعه اسلامى را مشّوه جلوه مى دهند، بهخصوص بعد از اقدام دولت به جمع آورى آنان، چيست؟ آيا کمک به آنان جايز است؟
جواب:سعى کنيد صدقات را به فقرايى که متديّن و عفيف هستند بدهيد.
سؤال 1823: اينجانب خادم مسجد هستم و کارم در ماه رمضان بيشتر مىشود، به همين دليل بعضى از افراد خيّر مبلغى به عنوان کمک به من مى دهند، آيا گرفتن آن براى من جايز است؟
جواب:آنچه که آنان به شما مىدهند احسانى از طرف آنان به شماست، در نتيجه براى شما حلال است و پذيرفتن آن اشکال ندارد.