نماز با غسل حیض بدون وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
آیات عظام: امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، امام خامنه ای، صافی، سبحانی: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و دستور آن مثل غسل جنابت است، ولی برای نماز باید پیش از غسل یا بعد از آن وضو هم بگیرد. و اگر پیش از غسل وضو بگیرد بهتر است.
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و دستور آن مثل غسل جنابت است ولی غسل حیض کفایت از وضو نمی کند و برای نماز پیش از غسل یا بعد از آن باید وضو هم بگیرد و اگر پیش از غسل وضو بگیرد افضل است.
آیات عظام: خوئی، سیستانی، تبریزی، نوری: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و دستور آن مثل غسل جنابت است (سیستانی: ‌و از وضو کفایت می کند) ولی بهتر آن است که پیش از غسل (تبریزی: یا بعد از غسل) وضو هم بگیرد.
آیةالله العظمی بهجت: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و روزه و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و دستور آن مثل غسل جنابت است، ولی برای نماز بنابراظهر باید پیش از غسل یا بعد از آن وضو هم بگیرد. و اگر پیش از غسل وضو بگیرد بهتر است.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: بعد از آن كه زن از خون حيض پاك شد، واجب است براى نماز و امور ديگرى كه بايد با وضو يا غسل يا تيمم بجا آورده شود غسل كند، و دستور آن مثل غسل جنابت است و نيازى به وضو ندارد، ولى احتياط مستحب آن است كه پيش از‌ غسل يا بعد از آن وضو بگيرد و بهتر آن است كه پيش از غسل وضو بگيرد.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و دستور آن مثل غسل جنابت است و احتیاط مستحب آن است که پیش از غسل وضو هم بگیرد.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: هنگامی که زن از حیض پاک شود باید برای انجام عبادات خود غسل کند و اگر دسترسی به آب ندارد تیمم نماید، دستور غسل حیض مثل غسل جنابت است و از وضو نیز کفایت می کند، ولی احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد (خواه پیش از غسل باشد یا بعد از غسل).
حضرت آیةالله العظمی مظاهری: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و لازم نیست برای نماز وضو بگیرد گرچه بهتر است وضو هم بگیرد.

  

پاسخ به احکام شرعی