غسل جنابت؛ آیت اله نوری همدانی مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی
.
غسل جنابت؛ آیت الله نوری همدانی مدظله
استفتائات ج1: سؤال58 : اگر کسی شب خوابهای شهوت‏انگیز ببیند و در خواب تحریک شود امّا منی بیرون نیاید، ولی بعد از خواب قبل از ادرار عمل استبراء انجام می‏دهد و می‏بیند مقداری ماده سفید و تقریباً لزج مانند از او خارج می‏شود در اینجا حکم و وظیفه شرعی چیست؟ یا اگر کسی در ماه رمضان با خود ملاعبه کند و احساس کند که منی هم جهش کرده ولی از بیرون آمدن آن جلوگیری کند، و بعد از چند دقیقه آب سفیدی ببیند روزه او چه حکمی دارد؟ یا اگر در حال بیداری با توجه به تحریک (عمدی یا غیر عمدی) قبل از ادرار و بر اثر استبراء از او این مادّه بیرون آمد حکم چیست؟ و اگر همین عمل در ماه رمضان باشد و شخص از بیرون آمدن منی جلوگیری کند و بعداً این مادّه را ببیند حکم چیست؟
پاسخ: تا علم به خروج منی پیدا نکند غسل واجب نیست ولی اگر علم حاصل کرد در هر صورت جنب است و احکام جنابت مترتّب می‏شود و غسل هم باید بکند.
سؤال‏59 : کسی که پروستات عمل کرده و موقع مقاربت هم منی خارج نمی‏شودو یقین دارد که در مثانه می‏ریزد چون یکی از مواردِ جنابت دخول است که چه منی خارج شود یا خیر، باید غسل کند حالا اگر این آدم در خواب محتلم شود و وقتی که بیدار شد احساس لذّت و سستی بدن کرد که این دو علت جنابت ولی چون در بیداری هم منی خارج نمی‏شود و به مثانه می‏ریزد در خواب هم همین طور است، آیا غسل دارد یا خیر؟
پاسخ: در صورتی که یقین دارد که منی از محلّ خود خارج شده است باید غسل کند.
سؤال60 : آیاغسل جنابت فی نفسه و به خودی خود مستحب است یا خیر؟ و اگر مستحب است آیا می‏توان با آن نماز خواند؟
پاسخ: بلی به خودی خود مستحب است و برای نماز خواندن واجب می‏شود و نماز با آن را تا باطل است می‏تواند بخواند و وضوء گرفتن واجب نیست.
سؤال61 : شخصی هنگامی که غسل جنابت به او واجب می‏شود بقدری آن را تأخیر می‏اندازد که وقت نماز تنگ میشود و لذا با تیمم نماز می‏خواند و بعداً مثلاً فردای آن روز غسل می‏نماید. نظر حضرت عالی در این باره چیست؟
پاسخ: با امکان غسل کردن، تأخیر آن حرام است ولی اگر بتأخیر انداخت تا وقت تنگ شد نماز با تیمم، صحیح است.
سؤال62: اگر مسافری در دریا جنب شد آنجا حمّام نیست و خاک هم ندارد تا تیمّم کند وقت نماز هم تنگ است لطفاً بفرمائید وظیفه‏اش چیست؟
پاسخ: اگر غسل و تیمّم هیچیک ممکن نیست «فاقد الطهورین» است نماز را با همان حال بخواند و بعداً با تحصیل طهارت قضا کند.
سؤال63 : اگر هنگام صبح بیدار شدیم و متوجه شدیم که جنب شده‏ایم و آب و وقت لازم برای غسل نداریم برای خواندن نماز واجب صبح و ظهر و عصر و شام باید چه کرد. و اگر در ماه مبارک رمضان بود آیا روزه ما صحیح است یا خیر؟
پاسخ: در فرض مذکور لازم است که تیمّم بدل از غسل کنید و نماز صبح را بخوانید و برای نمازهای بعد نیز اگر ممکن است غسل کنید و اگر در ماه رمضان بعد از طلوع فجر جنب شده‏اید و این جنابت چون در خواب عارض شده روزه‏تان صحیح است و برای نماز غسل و یا تیمم بدل از غسل کنید و شرح آن در رساله توضیح المسائل مذکور است.
سؤال64: آیا تماس بدن شخص جنب و یا شخص بدون وضو با جواهرات منقّش به تصویر "کعبه مقدس" یا آرم "اللّه" جایز است؟
پاسخ: جایز نیست .
استفتائات ج2:سؤال 63 - جوانی که چندی پیش با دختری عقد بسته است و هنگام صحبت یا دیدن او یا تماس تلفنی با او بی اختیار مایعی به اندازه یک یا دو قطره از محلّ ادرارش بیرون می‏آید که هیچ نشانه‏ای از منی بودن را ندارد و فقط چسبندگی جزئی در آن دیده می‏شود. و در مورد نماز و روزه و غسل وظیفه‏اش چیست؟ و اصلاً آیا این کار حلالست یا خیر؟ و نمازها و روزه‏هایی که در این مدّت انجام داده چه حکمی دارد؟
پاسخ: رطوبتی که از وی خارج می‏شود اگر نشانه‏هائی که در مسأله 347 توضیح المسائل ذکر شده نداشته باشد موجب غسل نمیشود و آن رطوبت طاهر است و وضو را هم باطل نمی‏کند و این کار از نظر شرعی هم اشکال ندارد و نماز و روزه‏هائی که انجام داده اگر آن رطوبت نشانه‏هایِ مذکور را نداشته باشد صحیح است.
سؤال 73 - اگر در صورتی که از روی علائم سه گانه (فشار و شهوت و سست شدن بدن) نتوان منی و غیر منی را تشخیص داد، آیا از روی علائم ظاهری همچون رنگ و غیره می‏توان تشخیص داد؟
پاسخ: از هر طریق که انسان یقین کند که منی از او خارج شده جنب می‏شود.
سؤال 74 - آبی که دو نشانه از نشانه‏های مذکور را داشته باشد و یک نشانه را نداشته باشد یا انسان شک کند که آن یک نشانه را نیز دارد یا خیر (در صورتی که آن شخص مریض نباشد) در حکم منی است یا نه؟
پاسخ: در فرض مذکور حکم منی را ندارد.
سؤال 75 - آیا از طریق کتب علم پزشکی می‏توان آبهائی را که از انسان دفع می‏شود اعم از منی، ودی، وَذْی و غیره را تمیز و تشخیص داد؟
پاسخ: از هر طریق که انسان یقین کند که مایعی که از او خارج شده منی است جنب شده و باید غسل کند.
سؤال 76 - آبی که شکل و مشخصات ظاهری منی را دارد ولی انسان شک می‏کند که آیا تمامی علائم سه گانه را داشته یا نه، در حکم منی است یا خیر؟
پاسخ: در فرض سؤال حکم منی را ندارد.
سؤال 77 - چهار یا پنج سال قبل گاهی اوقات که جنب می‏شدیم، به علّت اعتراض پدر یا مادر به حمام عمومی نمی‏رفتیم در حالی که نمی‏دانستیم تیمّم بدل از غسل هم وجود دارد؛ حکم نمازهایی که خوانده‏ایم چیست؟
پاسخ: نمازهائیکه در موقع جنابت بدون غسل یا تیمم انجام داده‏اید باطل و باید آنها را قضا نمائید. 

  

پاسخ به احکام شرعی