احتلام

بزرگ نمایی کوچک نمایی
احتلام- آیت الله مکارم شیرازی مدظله
*حکم خارج شدن منی از افراد مجرد
سؤال: آیا افرادی که ازدواج نکرده اند، در صورتی که منی از آنها خارج شد باید غسل کنند؟
پاسخ: آری باید غسل کنند ولی توجه داشته باشید که هر رطوبتی که از انسان خارج می شود غسل ندارد بلکه در زنان و دختران هرگاه به اوج لذت جنسی برسند و همزمان رطوبتی از آنها خارج شود که غالبا با سستی بدن همراه است غسل دارد و در مردان و پسران هرگاه همراه با لذت و جستن باشد غسل دارد.
*خارج شدن مایع از بدن پس از دیدن مناظر شهوت انگیز
سؤال: من در رفت و آمدها با دیدن صحنه های معمولی در کوچه و خیابان شهوت به سراغم می آید و کمی بعد مایعی از من خارج می شود آیا این مایع خارج شده حکم منی دارد؟
پاسخ: هرگاه مایع مذکور همراه با شهوت و جستن خارج شود باید غسل جنابت کنید . و خوب است به طبیب مراجعه نمایید.
*محتلم شدن در خواب
سؤال: از اینجانب در خواب بعد از اذان صبح منی خارج شده با توجه به اینکه خوابهای شهوت زا می دیده ام حکمم چیست؟ آیا گناه کرده ام؟
پاسخ: در فرض سـؤال مرتکب گناهی نشده اید ولی باید غسل جنابت کنید.
*خارج شدن مایع از بدن هنگام نگاه کردن به تصاویر شهوت انگیز
سؤال: بعضی وقثها اگر به عکس سکس نگاه می کنم یه مایه ای از آلت من خارج می شود که شبیه منی نیست آیا باز در این موقع جنب هستم
پاسخ: در صورتی که همراه با جستن و شهوت باشد غسل واجب است در غیر این صورت غسل ندارد.
*تیمم بدل از غسل به هنگام عذر شرعی و عدم وجوب تطهیر لباس در صورت اضطرار
سؤال: اکر یک روز صبح موقع نماز صبح یا قبل از اذان انسان بلند شود ببیند که محتلم شده است ، شرایط طوری نباشد که بتواند به حمام برود (مثلا چون مهمان است خجالت بکشد).آیا در این حالات تیمم بدل از غسل امکان دارد؟ و اگر تیمم کرد با همان لباس نجس می تواند نماز بخواند؟ آیا نیاز به قضا کردن آن نماز هست؟
پاسخ: خجالت عذر محسوب نمی شود ولی چنانچه عذر شرعی دیگری داشته باشد می تواند تیمم بدل از غسل کند و اگر تعویض لباسها یا تطهیر آن امکان دارد باید این کار را انجام دهد وگرنه به همان صورت نماز می خواند و چنین نمازی قضا ندارد.
*حکم خارج شدن آبهایی که هنگام دیدن تصاویر مستهجن و بر اثر تفکر و خیال و غیره از انسان خارج می شود
سؤال: اگر شخصی به لحاظ محتلم شدن و اسباب آن با اکثر انسانها متفاوت باشد به عنوان نمونه فیلم یا تصویری که اکثر افراد (90%) آنرا محتلم کننده نمی دانند(افراد عامه ونه افرادی که به دیدن این تصاویر عادت کرده اند) ولی برای این شخص محتلم کننده باشد آیا باید به این نوع احتلام خود عمل کند یا نه؟ در صورت پاسـخ مثبت آب خارج شده از او اگر تمام نشانه های منی را هم داشته باشد پاک است یا خیر؟
دوم:گاهی انسان سهوا تصویر مستهجنی را در هنگام کار با اینتر نت یا در جاهای دیگر یک لحظه میبیند و از آن دوری میجوید اگر از شخص آبی خارج شود حکم منی داردیا خیر؟ونیز آبی که گاهی بر اثر یک فکر و خیال گذرای شهوت برانگیز از انسان خارج میشود چه حکمی دارد؟یا آبی که بر اثر حیجاناتی از انسان خارج گردد مثلا شخصی که شب عروسی اوست و هیجانات شب زفاف در سر او باشد و تفکرات او بیشتر جنبه هیجانی دارد تا شهوانی؟
پاسخ: 1- هر آبی که از انسان خارج می شود و آمیخته با لذت جنسی است منی محسوب نمی شود بلکه اگر با جستن توأم با لذت خارج شود منی است و باید غسل کند و اگر به زحمت می افتد می تواند به جای غسل تیمم کند.
2- از جواب بالا معلوم شد.
*مایع خارج شده از مرد در هنگام صحبت با زن
سؤال: در اثر صحبت با جنس مخالف مایعی از من خارج می شود وممکن است که این عمل هر روز تکرار شود چون من در محیط مراکز آموزشی ناگزیر به صحبت با جنس مخالف میباشم.در موقع دفع ادرار هم مایع غلیظ تری خارج می شودآیا این جنابت محسوب میشود یانه؟ به اینها تا به حال توجهی نمی کردم اگر اشتباه می کرم تکلیف نمازها و عبادت قبل من چه می شود و دیگر اینکه تعریف جامعی از شرایط جنابت یعنی شهوت و جهش را مبذول دارید.
پاسخ: مایعات مزبور موجب جنابت نیست مگر اینکه حالت جهش داشته باشد یعنی مانند فواره ای که قطع و وصل می شود چند بار قطع و وصل شود و بعد از آن غالباً بدن سست می شود امّا مراقب باشید اگر استبراء از بول نکرده اید از آن مایع اجتناب کنید و جای آن را اب بکشید.
*وظیفه کسی که مبتلا به سیلان منی است
سؤال:سلام فردی مدتیه که دچار مشکلی هست. بدینگونه که بعد از ادرار مایعی مثل منی از او خارج میشه.
خواستم بدونم که در این حالت آیا غسل جنابت بر فرد واجبه؟این مشکل معروفه به سیلان منی.
با مراجعه به توضیح المسایل این مطلب به چشمم خورد : آبی که بعد از ادرار خارج می شود پاک است. و اینکه آیا در این مورد صدق می کن؟خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید.
پاسخ: در صورتی که یقین داشته باشد آن مایع منی است باید غسل کند و اگر غسلهای پی درپی برای او عسر و حرج دارد تیمم کند و اگر یقین ندارد غسل ندارد
*غسل نکردن به خاطر رعایت حال دیگران
سؤال: اگر انسان قبل از اذان صبح جنب بشود و بخاطر ایجاد مزاحمت برای دیگران عمداً غسل نکند تیمم کند روزه او در ماه رمضان یا قضای آن صحیح است ؟ و آیا باید برای نماز ظهر غسل کند؟
پاسخ: این امر مجوز تیمم نمی شود و روزه اشکال دارد مگر این که مزاحمت شدیدی باشدو در هر حال برای نماز ظهر و عصر باید غسل کند
*جنب شدن بعد از نماز صبح
سؤال: بعد از نماز صبح اگر انسان بخوابد و بعد جنب شود (مثلا ساعت ۸ صبح) آیا باید نماز ظهر را با غسل بخواند؟
پاسخ: آری، باید غسل را بجا بیاورد و بعد نماز بخواند.
*استمناء
سؤال: استمناء چطور عملی است و چه حکمی دارد؟
پاسخ: استمناء حرام و از گناهان کبیره است و عوارض و عواقب بدی در دنیا و مجازات سنگینی در جهان آخرت دارد. شرح بیشتر را در کتاب مشکلات جنسی جوانان نوشته ایم.
*دلیل حرمت استمنا
سؤال: میخواستم بدانم بر چه اساسی استمنا ممنوع است؟آیا به نظر شما نمی تواند راهی مناسب برای تخلیه فشارهای جنسی آن دسته از جوانانی باشد که فعلا امکان ازدواج را ندارند .
پاسخ: دلیل حرمت استمنا روایات متعدد و ضررهای فراوان جسمی و روحی ناشی از آن است که مشروح آن را در کتاب مشکلات جنسی جوانان نوشته ایم.
*حرمت استمناء از نظر عقل و شرع
سؤال: متاسفانه دچار عادت استمنا میباشم واحساس گناه نیز می کنم، چون گناه دارد ولی نمی توانم بر آن فائق شوم واز طرفی روان پزشک میگوید این حکم دیگر قدیمی شده این برای آن زمانی بود که مردها زود ازدواج می کردند و مشکل زن گرفتن نبود پس الان که امکان زن گرفتن وآمیزش نیست مناسب نیز هست واصلا بد نیست وضرری ندارد چون این عمل دقیقا مثل آمیزش جنسی است حتی اگر فرد در آمیزش طبیعی دارای مشکل شد این عمل را مفید وبا عث رشد می داند که از لحاظ علمی نیز ثابت شده است به نظر شما حکم شرعی در این مورد چیست؟
پاسخ: استمناء طبق آیات قرآن و روایات معصومین و حکم عقل حرام و از گناهان کبیره است و عوارض نامطلوبی در دنیا و در جهان آخرت دارد. شرح این مطلب و راه های مبارزه با آن را در کتاب مشکلات جنسی جوانان نوشته ایم.
*جلوگیری از خروج منی هنگام استمناء
سؤال: می دانم که استمنا گناهی کبیره است ولی آیا پس از استمنا و جلوگیری از خروج منی آیا غسل واجب است یا خیر؟
پاسخ: در صورتی که منی خارج نشود غسل واجب نیست.
*استمتاع ذهنی از همسر
سؤال: آیا اگر شخصی در ذهن خود از همسرش یاد کند و استمتاع نماید البته آن هم در ذهن خود و از او منی خارج شود آیا این کار درحکم استمناء است یا خیر و حرام است یا نه ؟
پاسخ: این کار استمناء محسوب می شود و حرام است.
*استمنا از نظر قرآن و حدیث
سؤال: آیا استمنا کردن گناه دارد؟
لطفا جواب خود را با ذکر آیه یا حدیث بفرمایید
پاسخ: استمناء حرام است. آیهء شریفهء (والذین لفروجهم حافظون الاّ علی ازواجهم او ما ملکت ایمانهم) و همچنین روایتی که در باب حدود وارد شده که حضرت علی علیه السلام جوانی را که مرتکب این کار شده بود تعزیر نمود.
*افکاری که سبب تحریک جنسی می شود
سؤال: اینجانب روانپزشک هستم و در شیراز طبابت می کنم خانمی به من مراجعه کرده و می گوید گاهی اوقات افکار مزاحمی دارد که سبب تحریک جنسی او می گردد (فقط تحریک) گویا با دفتر حضرتعالی تماس تلفنی برقرار کرده و به او گفته اند که با تحریک شدن غسل بر ایشان واجب می گردد آیا صحیح است؟
پاسخ: چنانچه همزمان با رسیدن به اوج لذت جنسی رطوبتی از وی خارج شود حکم منی را دارد و غسل واجب می شود و اگر خدا نکرده با خود کاری کند که چنین حالتی ایجاد شود استمناء است و حرام است.ولی اینگونه افراد ممکن است گرفتار وسوسه باشند، افراد وسواسی، نه علم آنها معتبر است و نه شک آنها، یعنی نباید اعتنا به علم و شک خود کنند.
*خارج کردن منی هنگام ضرورت
سؤال: خارج کردن منى به وسیله استمنا در صورتى که باقى ماندن آن در بدن ضرر داشته باشد چه حکمى دارد؟
پاسخ: در صورتى که واقعا ضرورتى باشد حرام نیست.
*استمناء با تخیل
سؤال: آیا استمنا با تخیّل امکان پذیر است و در صورتى که آبى از انسان خارج شود چه حکمى دارد؟
پاسخ: استمنا با تخیّل کاملا امکان پذیر است ولى اگر آب مشکوکى خارج شود که علامات منى را ندارد یا فقط بعضى از علایم را دارد منى محسوب نمى شود.
*استمناء برای فرار از زنا
سؤال: اگر انسان مجبور شود براى نجات از زنا استمنا کند، آیا این عمل جایز است؟
پاسخ: راه نجات از گناه، گناه دیگر نیست. باید به فکر ازدواج باشد و یا از طریق روزه و ورزش و مانند آن خود را از گناه بازدارد و به گناه دیگرى پناه نبرد.
*استمناء با اجازه همسر
سؤال: کسى که زن دارد،با اجازه زنش استمنا مى کند آیااین استمنا حرام است؟
پاسخ: اگر استمنا از طریق ملاعبه با همسر بوده باشد اشکالى ندارد، امّا اگر با خودش استمنا کند حرام است خواه به رضایت زن باشد وخواه نباشد.
*مضرات خود ارضایی (استمناء)
سؤال: گفته مى شود: «استمنا به خودى خود ضررى ندارد، بلکه بر اثر تلقین افراد باعث ضررهایى مى شود.» آیا این، سخن صحیحى است؟
پاسخ: با توجّه به این که استمنا یک نوع ارضاى غیر طبیعى است، زیانبار بودن آن امر واضحى مى باشد. به علاوه، افراد متعدّدى به ما مراجعه کرده و گفته اند: «هرگز فکر نمى کردیم استمنا ضررى داشته باشد، ولى ناگهان خود را با آثار شوم آن روبه رو دیدم.» و این بهترین دلیل است بر این که ترس عامل اصلى این زیانها نیست; البتّه ترس آنها را تشدید مى کند. این نکته نیز حائز اهمیّت است که زیانهاى استمنا، مخصوصاً در جوانان، پس از ترک آن تدریجاً از بین مى رود. مهمّ آن است که زود بیدار شوند و آن را ترک کنند.
*استمناء با دست همسر
سؤال: اگر همسر انسان با قصد دو طرف برای بیرون آمدن منی با آلت او بازی کند چه حکمی دارد/
پاسخ: اشکالی ندارد.
*استمناء برای آزمایش اسپرم
سؤال: آیا آزمایش اسپرم، که با استمنا حاصل مى شود و براى ازدواج در بعضى از موارد لازم مى باشد، جایز است؟
پاسخ: گرفتن اسپرم براى آزمایش از طریق استمنا، تنها در صورت ضرورت جایز است.
*عمل استمنا بدون خروج منی
سؤال: این جانب در گذشته به عمل شنیع استمنا مبتلا بودم ولی این عمل را به گونه ای انجام می دادم که با فشار اجازه نمی دادم که منی از من خارج شود و بنا به متن رساله ی شما که درج شده بود که در صورتی که منی از انسان خارج نشود لازم نیست که حتما غسل را انجام دهیم به این جهت برای انجام نماز و سایر مسایل شرعی پس از انجام این عمل شنیع غسل را انجام نمی دادم حال می خواستم تکلیف نماز ها و روزه های انجام شده در قبل را بدانم.
پاسخ: در صورتیکه به هر علتی منی خارج نمی شده غسل واجب نبوده و اعمالتان صحیح است.
*استمناء با فکر کردن به همسر
سؤال: حکم استمنا با فکر کردن به همسر شرعی چیست؟
پاسخ: حرام است.

  

پاسخ به احکام شرعی