امام حسن مجتبی علیه السلام کیست؟

بزرگ نمایی کوچک نمایی
امام حسن مجتبی علیه السلام کیست؟
امام حسن مجتبی علیه السلام یکی از پنج تن آل عباست که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ، عبا را بر سر آنها کشید و آیه تطهیر را که از جانب خدا نازل شده بود خواند و خدا در آن آیه تصریح می کند که آنها را مطهر و پاک گردانده است.
«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»
امام حسن مجتبی همانست که رسول خدا صلی الله علیه و آله به حکم پروردگار دست او را گرفت و با برادر و پدر و مادرش انها را به مباهله با نصارای نجران آورد. زعیم نصاری با دیدن چهره های نورانی آنها به یاران خود گفت: من چهره هایی می بینم که اگر از خدا بخواهند کوه از جایش برکند بر می کند. مباهله نکنید و گرنه هلاک می شوید.
«انی لاری وجوها او دعو الله ان یزیل الجبل من مکانه لازاله»
بدین طریق با آن پنج بزرگوار آیه : «فمن حاجک فیه من بعد ما جائک من العلم فقل ندع ابناءنا و ابناءکم وو نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله علی الکاذبین» (آل عمران، 61)
امام حسن مجتبی علیه السلام از اهل بیتی است که خداوند محبت آنها را بر همه واجب کرده و آنرا اجر و پاداش رسالت قرار داده و در آنجا که می فرماید:
«قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» از رسول خدا سوال می کنند: این «القربی» کیست که خداوند محبتشان را بر ما واجب کرده است؟
در جواب می فرماید: «علی و فاطمه و ابناهما» آنها علی و فاطمه و حسن و حسین اند. (کشاف زمخشری)
امام حسن مجتبی علیه السلام از خاندانی است که در شأن آنها آیات سوره هل اتی نازل گردید که تا قیامت در جهان خواهد ماند و خداوند با کلماتی نظیر : «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا» بر آنها ثنا فرمود.
حسن مجتبی علیه السلام از خاندانی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آنها را بعد از خود عدیل قرآن و پناهگاه فکری و زعامت مسلمانان معرفی کرد و در حدیث متواتر که همه از آن حضرت نقل کرده اند فرمود: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض»
امام حسن مجتبی علیه السلام از اهل بیتی است که به تصریح رسول خدا صلی الله علیه و آله ، حکایت آنها حکایت کشتی نوح است، هر که بر کشتی نوح سوار شد نجات یافت و هر که تخلف کرد غرق گردید.
«اما مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح من رکبها نجی و من تخلف هنها غرق»
امام حسن مجتبی علیه السلام کسی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم درباره او و برادرش فرمود: «الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا» حسین و حسین دو رهبر و امامند، خواه به امر امامت قیام کنند و یا در اثر ظالمان مسلوب الحق شوند.
امام حسن مجتبی علیه السلام کسی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم درباره او و برادرش در حدیث متواتر فرمود:
«الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه» حسن و حسین آقای جوانان اهل بهشتند.
منبع: خاندان وحی؛ ص 281

  

پاسخ به احکام شرعی