حکم خوردن غذا در منزل میّت (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام دركدام قسمت كتاب هاي فقهي راجع به مكروه بودن خوردن غذا در منزل میت نوشته شده؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)
جواب امام صادق (علیه السلام) در مجلس گروهی عزادار وارد شده و خطاب به آنان فرمودند: پروردگار، مصیبت وارد شدۀ بر شما را جبران فرموده، به جبران صبر و تحملتان پاداش خوبی به شما داده و شخص متوفی را نیز در سایۀ رحمت خویش قرار دهد. سپس از مجلس خارج شدند.
این روایت نشان میدهد که باید مراسم عزاداری ساده برگزار کردد و آشنایان و دوستان به ابراز همدردی بسنده کنند و اگر به دلایلی چون برگرداندن آرامش روحی آنها، تصمیم به حضور بیشتر در کنار آنان دارند، نباید به خانوادۀ مصیبت دیده این اجازه را بدهند که برای پذیرایی از آنها دچار تکلف و دردسر شوند، بلکه باید تلاش کنند که در این مدت، این خانواده ها حتی دغدغۀ خورد و خوراک خویش را نیز نداشته باشند! امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «غذا خوردن نزد مصیبت دیدگان از رفتار و کردار زمان جاهلیت است و سنت اسلامی آن است که غذای آنان از سوی دیگران فراهم شود، همان گونه که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) در مورد جعفر بن ابی طالب (علیهما السلام) چنین رفتاری را در پیش گرفت».
در توضیح المسائل مراجع عظام نیز چنین آمده:
بعد از دفن مستحب است صاحبان عزا را سر سلامتى دهند ولى اگر مدّتى گذشته است كه به واسطه سر سلامتى دادن مصيبت يادشان مى‏آيد ترك آن بهتر است و نيز مستحب است تا سه روز براى اهل خانه ميّت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مكروه است. یاحقّ.


  

پاسخ به احکام شرعی