ثواب و برکات روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
ثواب و برکات روزه
1) امام صادق علیه السلام فرمود: روزه داری را دو شادی است یکی موقع افطار و دیگری به هنگام ملاقات خدای عز و جل. (خصال شیخ صدوق، ج1، ص51)
2) ابن حمزه گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم که روش رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در روزه چه بود؟ فرمود: هر ماهی سه روز (پنج شنبه دهه اول و چهارشنبه دهه دوم و پنج شنبه دهه آخر) و روزه این سه روز معادل روزه تمام سال است چون خدای عز و جل می فرماید: هر کس کار یک انجام دهد ده برابر پاداش دارد و هر کس بواسطه ناتوانی نتواند این روزها را روزه بگیرد اگر در یک درهم صدقه بدهد اجرش بیشتر از یک روزه است.(خصال صدوق، ج1، ص51)
3) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: خداوند گوید روزه برای من است و من پاداش آن را می دهم و روزه دار، د. خوشحالی دارد وقتی افطار کند خوشحال می شود و همین که خدا را دیدار کند او را پاداش دهد باز خوشحال می شود.(نهج الفصاحه، ح772)
4) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: شش صفت نیک است: 1- پیکار با دشمنان خدا به وسیله شمشیر، 2- روزه در روز تابستان، 3- نیک صبری به هنگام مصیبت، 4- ترک مجادله، 5- انفاق در نهان، 6- دوستی در راه خدا. .(نهج الفصاحه، ح772)
5) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: خداوند مامور کرده است فرشتگانی که برای روزه داران دعا کنند. (بحار، ج93، ص253)
6) رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرمود: دعای روزه دار رد نمی شود.(همان، ح 1856)
7) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: روزه دار از آن هنگام که صبح می کند تا به شب دررود مادام که غیبت نکند در عبادت است و همین که غیبت کرد روزه او پاره می شود. (همان، ح1855)
8) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: خواب روزه دار عبادت است و سکوت وی تسبیح و عملش مضاعف است و دعایش مستجاب است و گناهانش آمرزیده.
9) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: روزه سپری است [دربرابر عذاب خداوند] مادام که آن را به دروغ یا غیبت ندرد. (همان، ح1886)
10) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: روزه گرفتن در هوای گرم، جهاد کردن در راه خداست. (میزان الحکمه، ج5، ص473)

  

پاسخ به احکام شرعی