انهار
انهار
مطالب خواندنی

عدّه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آیا ازدواج زن در دوران عدّه درست است؟

جواب:  ازدواج در دوران عدّه باطل است.

سؤال: عدّة را توضیح دهید؟

جواب:  زمانی که یک زن به سبب طلاق ویا مرگ شوهرش ویا در اثر وطی شبهه ، باید انتظار بکشد وجایز نیست با دیگری ازدواج کند.

سؤال: دلیل شرعی یا هر دلیل لزوم نگه داشتن عده حتی با فرض استفاده از کاندوم مطمئن چیست؟

جواب:  نگه داشتن عده یک دستور شرعی ودینی است وشرع حتی در مواردی که زن علم دارد حامله نیست واجب ولازم دانسته است که زن عده نگه دارد وانسان متدین ومعتقد خود را به اجرای آن ملتزم می داند اگر چه فلسفه وعلت آن برای اومعلوم نباشد.

سؤال: اگر در طلاق رجعی زوج بجای رجوع در زمان عده زوجه را متعه سه ماهه کند آیا بعد از انقضاء عده ودر ضمن آن سه ماه مدت صیغه هم بگذرد آیا زوجه می تواند با مرد دیگری ازدواج کند آیا نیاز به عده دیگر دارد ؟ با اینکه در مدت صیغه مدخوله نشده ؟

جواب:  عقد اوباطل است پس اگر کاری که موجب رجوع باشد مانند لمس وبوسیدن به قصد رجوع انجام نداده باشد پس از پایان عدّه می تواند ازدواج کند.

سؤال: ایا در ازدواج موقت با زن اهل کتاب عده نگه داشتن لازم است؟

جواب:  بله لازم است.

سؤال: اگر مردی با زنی صیغه عقد موقت جاری ساخته باشند و مجامعت نیز واقع شده باشد چنانچه به منظور تبدیل عقد مؤقت به دائم (میان همان مرد و زن) صیغه موقت را فسخ نمایند آیا قبل از جاری ساختن عقد دائم زن می بایستی عده نگه دارد؟ به بیان دیگر آیا برای تبدیل عقد موقت به دائم میان یک زن و مرد واحد نیز می بایستی توسط زن مدت عده رعایت شود؟

جواب:  عده لازم نیست ولی عقد را نمی توان فسخ کرد بلکه اگر وقت باقی است باید مرد باقیمانده را ببخشد.

سؤال: اگر مردی پس از اتمام زمان صیغه موقت مجددا با همان زن صیغه بخوانند ولی اینبار نزدیکی نکنند آیا زن باید عده نگه دارد ؟

جواب:  اگر مقصود این است که در مرحله اول نزدیکی کرده است در عقد دوم نزدیکی نکرده باشد که لازم است برای عقد با شخص دیگری عده اول به اتمام برساند.

سؤال: آیا بدون نردیکی کردن باز هم باید زن عده نگه دارد ؟

جواب:  لازم نیست .

سؤال: زمان نگه داشتن عده در ازدواج موقت چقدر است ؟

جواب:  دو حیض است و به احتیاط واجب یک حیض کفایت نمیکند .

سؤال: سن واقعی یائسگی بانوان چند است؟

جواب:  در باب حیض شصت سالگی و در باب عدّه پنجاه سالگی البته با فرض انقطاع خون تماماً.

سؤال: اگر خانمی با گرفتن مهر و تمام حقوق خود طلاق بگیرد طلاق خلعی است یا رجعی ؟

جواب:  اگر شوهر طلاق داده است و بذل مالی نبوده طلاق رجعی است . مگر اینکه یائسه یا صغیره و یا غیر مدخول بها باشد .

سؤال: شوهری زن خود را طلاق داده است در دادگاه ولی طلاق شرعی نداده است و می گوید نمی خواهم این زن دیگر ازدواج بکند و باید معلقه باشد آیا می تواند این زن ازدواج کند یا احتیاج به طلاق حاکم شرع دارد ؟

جواب:  اگر طلاق واجد شرائط شرعی نبوده است ، نمی تواند ازدواج کند ، ولی می تواند بحاکم شرع مراجعه نماید تا پس از طی مراحلی طلاق دهد .

سؤال: اگر زنی اعتراف کند که مهر و کلیه حقوق خود را دریافت نمودم و بخششی به شوهر نکردم و طلاق می گیرد در اینصورت طلاق خلعی یا رجعی است ؟

جواب:  اگر شوهر طلاق داده است و بذل مالی نبوده رجعی است مگر اینکه یائسه یا صغیره یا غیر مدخول بها باشد .

سؤال: اگر مرد و زنی مدت زیادی از هم جدا زندگی کنند و بعد از سه سال طلاق صورت بگیرد عده لازم است ؟

جواب:  باید عده نگه دارد .

سؤال: آیا مردی که خانمی را به صیغه خود در آورده و مدت تمام شده باید مراقب او باشد که در مدت عده با مرد دیگر ازدواج نکند یا خیر ؟

جواب:  لازم نیست .

سؤال: دختری بعد از ازدواج و دخول از دبر ، طلاق داده شد و بدون عده با کس دیگر ازدواج کرد حکم آنرا بیان کنید ؟

جواب:  عده بر او واجب بوده است اگر بمقدار ختنه گاه داخل شده باشد ، ولی اگر معلوم نیست به این مقدار داخل شده باشد عده واجب نیست . و بنا بر وجوب عده اگر با علم آنها به اینکه عده واجب است و ازدواج در عده حرام است ازدواج کرده اند ، ازدواج دوم باطل است و آن زن بر او حرام ابدی شده است ، و اگر نمی دانستند و عقد خوانده اند عقد باطل است ولی اگر دخول نشده باشد حرام ابدی نشده است و می توانند دوباره عقد بخوانند و اگر دخول شده باشد حرام ابدی هستند .

سؤال: عده وفات چقدر است و آیا می توا ن با مرد نامحرم صحبت کند و حکم خروج او از منزل چیست و مخارج آن بعهده کیست ؟

جواب:  چهار ماه و ده روز یعنی ازدواج نکند و خود را آرایش ننماید و ارتباط با نامحرم در حدی که همیشه مجاز بوده است مانند صحبتهای معمولی اشکال ندارد . و مانعی ندارد از منزل خارج شود ولی مکروه است در دوران عده شب جای دیگری بخوابد یا برای غیر ضرورت یا کاری یا انجام وظیفه ای یا اداء حقی خارج شود ، و رعایت این امور بهتر است ولی واجب نیست و مخارج او با خودش می باشد .

سؤال: اگر کسی جاهلا در عده رجعیه با خواهر زنش ازدواج کند حکم او چیست ؟

جواب:  عقد باطل است و اگر دخول شده وطی شبهه است و فرزند آنها حلال زاده است و اکنون باید ازهم جدا شوند تا عده همسرش تمام شود ، سپس می تواند دوباره عقد کند .

سؤال: نامحرم شدن زن متعه از زمان بخشیدن مدت است یا از زمان علم او به آن ؟ و عده از کدام زمان است ؟

جواب:  از زمان بخشیده شدن است .

سؤال: آیا به زنان بدکاره و فاحشه عده تعلق می گیرد ؟

جواب:  زنا عده ندارد .

سؤال: آیا نگه داشتن عده برای زنان اهل کتاب واجب است ؟ اگر مطمئن باشید که عده نگه نمی دارد چطور ؟

جواب:  در مواردی که ازدواج با اهل کتاب جایز است ، عده لازم نیست .

سؤال: لطفاً مفهوم عده و متعه را بیان فرمایید؟

جواب:  عده متعه بنابر احتیاط واجب حیض کامل است و اگر مقصود معنایی عدّه و متعه است که عده یعنی مدتی که زن پس از مفارقت شوهر یا آمیزش شبهه باید از ازدواج دوری کند و احکام عده را مراعات نماید . و متعه یعنی ازدواج موقت .

سؤال: آیا نگاه داشتن عده بر زنی که لوله های رحم او بسته شده لازم است ؟

جواب:  لازم است .

سؤال: برخی خانم‌ها در اثر بستن لوله‌ رحم دیگر خون حیض نمی بینند ، مسأله طهر غیر مواقعه و عده چنین زن‌هایی را بیان نمایید؟

جواب:  طلاق باید سه ماه پس از آخرین نزدیکی باشد وعده آنها سه ماه است.

سؤال: زنی که به شبهه با کسی نزدیکی کند ، حکمش این است که باید عده طلاق نگه دارد . اکنون حکم فوق شامل کدام یک از حالتهای زیر می شود ؟
۱ - جایی که اشتباه تنها از ناحیه زن باشد ، نه مرد ؟
۲ - جایی که اشتباه از ناحیه هر دو (زن و مرد ) باشد ؟
۳ - اگر زوجه منقطعه به شبهه با کسی نزدیکی کند ، از نظر عده تکلیف عده او چیست ( زیرا در نکاح موقت طلاق جاری نیست ) ؟

جواب:  ۱ - احتیاط واجب این است که عده نگه بدارد .
۲ - باید عده نگه بدارد و عده آن مثل عده طلاق است .
۳ - حتی در نکاح موقت باطل است .

سؤال: زوجه ای با اذن زوج به منزل غیر مسکونی خود منتقل می شود و سپس زوج وی را طلاق می دهد . آیا بعد عده را در منزل دوم بگیرد ؟

جواب:  هر جا که زوج اذن دهد باید بماند .

سؤال: اگر محل سکونت زوجین ، کشتی یا اتومبیل مخصوص باشد آیا زوجه مطلقه باید در همان جا عده نگه دارد ؟

جواب:  فرق نمی کند .

سؤال: می دانیم که نکاح خواهر زن در صورتی که خود زن در عده طلاق باشد باطل است و بعد از پایان عدّه عقد با خواهر زن جایز است. حال می خواهم بپرسم در صورتیکه دو خواهر از دو مادر باشد یعنی مادر هر کدام غیر از مادر دیگری باشد در اینصورت چه حکمی دارد؟

جواب:  فرقی نمی کند وحکم به بطلان ازدواج با خواهر زن در عده طلاق رجعی ونیز در عده متعه از باب احتیاط واجب می شود.

سؤال: در صورتی که میّت بطور طبیعی زنده شود (مثلا با دعا یا تصرف ولایی یا رجعت ) یا در مواردی که زن باید در عده وفات باشد مانند مرتد شدن زوج یا طلاق حاکم در زوج مفقود الاثر بعد از رفع مانع (توبه ، رجوع از ارتداد ، عودت زوج مفقود الاثر ) حکم رجوع زوج به زوجه را شرعاً بیان نمایید ؟

جواب:  رجوع جایز نیست بجز در مورد مفقود الاثری که در ایام عده پیدا شود و مرتد ملی اگر قبل از انقضاء عده توبه کند زوجیّت بحالِ خود باقیاست ودر فطری اگر مرتدّ در اثناء عده توبه کرد ورجوع کرد احتیاط ترک نشود .

سؤال: حدود یک سال است با خانمی ایرانی ازدواج کرده ام با مراسم عقد اسلامی و در مسجد مسلمان شش سالی است که ایشان مسیحی شده بود و بعد از اشنائی ما و صحبتهای زیاد و اشنائی بیشتر ایشان دوباره اسلام اورده و با خواندن ترجمه قرآن کریم و امدن به مسجد در مراسم اسلامی خود را مسلم خواند . چند ماهی است که با تماس دوباره با اشخاص از کلیسا اظهار پشیمانی و دور شدن از مسیح (ع) می نماید و چند دفعه ای اقرار به کفر و شرک و خداوندی حضرت مسیح می نماید از حضرتعالی تقاضای تکلیف شرعی خود را دارم ؟

جواب:  اگر پس از ارتداد در اثناء عده در طول ۳ پاکی توبه نکند ازدواج شما باطل می شود .

سؤال: دختری هستم ۳۸ ساله که صیغه ای به مدت ۲ ماه با آقایی خواندیم بعد از ۳ روز متوجه شدیم این آقا ۴ عدد زن دارد . در چه صورتی می توانم این صیغه را فسخ کنم ؟ من ارتباطی با این آقا نداشتم آیا باز باید زمان عده تمام شود ؟

جواب:  اگر عقد بدون اجازه پدر یا جد پدری باشد و شما قبلا ازدواج نکرده اید عقد باطل است و ارتباطی با آن آقا ندارید و اما اگر ازدواج کرده باشید و یا اینکه پدر و یا جد پدری نداشته باشید عقد صحیح است و تا وقت عقد باشد و بقیه مدت را بذل نکرده باشد شما همسر ایشان هستید .

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -