انهار
انهار
مطالب خواندنی

معرفی اجمالی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
عالم ربانی و مرجع عالیقدر تشیع حضرت آیت‌الله العظمی حاج آقا رضا مدنی کاشانی فرزند عالم بزرگ ملا عبدالرسول مدنی و نوه دختری آیت‌الله العظمی ملا حبیب الله شریف کاشانی است.
معرفی اجمالی
در شب چهارشنبه بیست و سوم ماه محرم الحرام سال ۱۳۲۱ قمری به دنیا آمد. حضرت آیت‌الله مدنی دوران تحصیلات مقدماتی را در کاشان در محضر علمایی چون پدر بزرگوار و جد مادری خود و مرحوم آیت‌الله سید محمد علوی گذراند و پس از آن با ورود آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم و تاسیس حوزه علمیه به این شهر عزیمت و در آنجا رحل اقامت گزید ودر آن ایام با بزرگانی چون حضرت امام خمینی، آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی، آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری، آیت‌الله سید احمد خوانساری، آیت‌الله شیخ مهدی فاضل نراقی، آیت‌الله حاج آقا روح الله خرم آبادی و آیت‌الله آخوند ملا علی همدانی رحمه الله علیهم هم دوره و هم مباحثه بودند.
اساتید
ایشان از شاگردان ممتاز مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی بودند و پس از تکمیل دوران تحصیل در سن ۲۴ سالگی موفق به اخذ درجه عالی اجتهاد از علمای طراز اول و بزرگوارانی چون حضرات آیات عظام حائری یزدی، حاج آقا ضیاءالدین عراقی، سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ محمدرضا اصفهانی گردیدند.
شخصیت علمی
معظم له از اعاظم فقهای اصولی معاصر و صاحب تصنیفات و تالیفات متعددی به زبانهای عربی و فارسی هستند که نظرات بدیع ایشان در مسائل فقهی و سیاسی مورد توجه دوستداران علم و فضیلت می‌باشد.
خدمات
مرحوم آیت‌الله مدنی در دوران پر ثمر و پر برکت عمر خود در تشکیل حوزه علمیه و تربیت نیروی انسانی برای استمرار بخشیدن به حیات فقه و فقاهت تلاش فراوان نمودند. معظم له پس از ورود به کاشان علاوه بر رسیدگی به امور مختلف عامه مردم به توسعه امور فرهنگی اهتمام ورزیده و به فکر تربیت طلاب علوم دینیه بودند به گونه‌ای که دو مدرسه بزرگ کاشان، یکی مدرسه علمیه واقع در بازار کاشان و دیگری مدرسه آقا بزرگ زیر نظر حوزه علمیه ایشان فعالیت داشتند که هنوز هم به سرپرستی حجت الاسلام حاج آقا محمد تقی مدنی فرزند برومند ایشان اداره می‌شود. معظم له از همان ابتدا یعنی از زمانی که در درس خارج شرکت می‌کردند نتیجه تحقیقات خود را مکتوب می‌نمودند و تا اواخر عمر پر برکتشان علیرغم کهولت سن و بیماری از امر تالیف و تصنیف دست برنداشتند.
مبانی علمی
مرحوم آیت‌الله العظمی مدنی از مروجین تفکر عقلانی و ملازمت آن با اصول وحیانی بودند و علاوه بر آن ملازمت سیاست و شریعت را که در نهاد فقاهت و روحانیت وجه متمایزی به این نهاد اصیل در برابر روحانیون شرایع دیگر، همچون مسیحیت داده است قبول داشتند. و بر این مبنی ایشان نظریه ولایت فقیه را در استوار کردن حکومت دینی در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به طور مبسوطی در جلد سوم کتاب براهین الحج للفقهاء و الحجج بصورت مستدل بیان فرموده‌اند.
فتاوا
اعلام فتوای ایشان درباره گوشت‌های وارداتی در زمان شاه (۱۳۵۵) و اینکه این گوشت‌ها نجس و خوردن آنها حرام است منجر به حرکت مردمی در کاشان و اعتراض به حکومت شاه و صدور اعلامیه‌های مختلف علیه رژیم گذشته گردید. در پاسخ به سؤالی در مورد رفتن به جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس با استناد به این سخن حضرت علی علیه السلام: «الله الله فی الجهاد باموالکم و انفسکم و السنتکم فی سبیل الله» جلوگیری از شرارتهای حکومت بعثی عراق و سایر مفسدین فی الارض را بر عموم مسلمین واجب دانستند. تاکید ایشان بر ضرورت تبعیت ملت ایران از رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمة‌الله‌علیه و همیاری و همدلی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی بیانگر ژرف نگری ایشان می‌باشد.
عرض تسلیت به رهبر
معظم له طی تلگرافی که به مناسبت ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی رحمة‌الله‌علیه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام ظله ارسال داشتند ضمن عرض تسلیت، انتخاب آن جناب را برای مقام عظیم الشان رهبری تهنیت گفته و تبعیت عموم مسلمین را در اجرای قوانین و احکام دین مبین و نابود کردن بدعت‌های منافقین و خائنین از خداوند متعال خواستار شدند.
تالیفات
از جمله آثار علمی ایشان که به زبانهای عربی و فارسی می‌باشند عبارتند از:
۱- کتاب براهین الحج، (۴ جلد)
۲- کتاب القصاص
۳- کتاب الدیات
۴- تعلیقة شریفة علی بحث الخیارات و الشروط
۵- الحجابیة
۶- کشف الاستار عن حکم المغرب و الاستتار
۷- کشف الحقائق فی الرد علی الزندیق و المنافق
۸- فرائض المقلدین، رساله عملیه
۹- التیمم فی ضیق الوقت غیر جائز مع وجود الماء عنده
۱۰- حکم آنیة الذهب و الفضة و معنی الاناء
۱۱- کتاب خلافت، در اثبات خلافت بلا فصل امیرالمؤمنین علیه‌السّلام از طرق اهل سنت
۱۲- کتاب الربا
۱۳- ولایة الفقیه
۱۴- کفایة رؤیة الهلال فی البلاد البعیدة
۱۵- حاشیه بر کتاب العروة الوثقی
۱۶- حاشیه بر کتاب الغایة القصوی
۱۷- حاشیه بر توضیح المسائل آیت‌الله العظمی بروجردی
۱۸- حاشیه بر کتاب صراط النجاة
۱۹- حاشیه بر کتاب منتخب الاحکام
۲۰- حاشیه بر کتاب مجمع الاحکام
وفات
این عالم فرزانه پس از عمری خدمت به عالم اسلام برای وصول و نیل به جاودانگی و لقای دوست سرانجام همگام ظهر روز جمعه بیست و چهارم ذی الحجه سال ۱۴۱۲ قمری برابر با پنجم تیر ماه ۱۳۷۱ شمسی به ندای حق لبیک گفته و به دیدار معشوق شتافتند. در پی انتشار خبر رحلت معظم له سه روز عزای عمومی اعلام گردید و از طرف مقام معظم رهبری و مراجع بزرگوار پیامكهای تسلیتی صادر شد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -