انهار
انهار
مطالب خواندنی

کفاره محرمات احرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  هر گاه به واسطه گرمی هوا سر خود را پوشاند بعدا باز کرد بعد دوباره پوشانید تا زمان محل شدن، آیا همان پوشاندنی تقصیر است؟

جواب: با تکرر پوشاندن سر برای شخص مختار احتیاط لازم تکرار کفاره است.

سؤال:  در خصوص شخص محرم که سوار اتومبیل شده و در بین راه هم مکرر سوار و پیاده می شود و سقف اتومبیل را هم ممکن نیست بردارند و مجبور است سوار شود در این صورت تکلیفش چیست؟

جواب: کفاره استظلال یک گوسفند است و احوط از برای هر روزی یک کفاره بدهد بلی اگر در دو احرام تظلیل نماید دو کفاره لازم است.

سؤال:  هر گاه شخص حاجّ در عمره تمتع تقصیر کرد مثلا سرش را پوشاند باید  گوسفندی را که برای تقصیر معین شده در مکه ذبح کند یا در منی؟ و چنانچه به خیال اینکه در مکه یا در منی اگر گوسفند را ذبح کند گوشتش فاسد می شود یا از بین می رود ذبح نکرد آیا می تواند در شهر خود یا در جای دیگر ذبح کند یا خیر؟

جواب: ذبح گوسفند تقصیر (گناه) در عمره تمتع احوط در مکه است و برای تقصیر در حج باید در منی ذبح شود و اگر در این دو مکان ذبح نکرد در ولایت خودش یا جای دیگر ان شاءالله ضرر ندارد.

سؤال:  کفاره کشتن ملخ در حال احرام چیست؟

جواب: کفاره آن عبارت است از یک کفّ طعام یا یک دانه خرما، بر وجه تخییر و احوط بین آنها نماید.

سؤال:  آیا در عبادت مثل حج استحبابی و طواف که گفته اند تشریک چند نفر جایز است شریک بین خود و غیر هم جایز است؟

جواب: به عنوان حصه مشاع از عمل مقداری برای خود و مقداری به نیابت ظاهرا مانعی ندارد.

سؤال:  اگر ملخ بسیار باشد و محرم همه آنها را بکشد کفاره آن چیست؟

جواب: لازم است بر او که یک گوسفند قربانی کند و ضمیمه نمودن یک کف طعام و یک دانه خرما بر آن احوط است.

سؤال:  اگر به جهت وفور ملخ در اثنای راه نتواند خود را از کشتن ملخ حفظ کند تکلیف چیست؟

جواب: در این هنگام چیزی بر او نیست.

سؤال:  فدایی که باید داده شود حیوان باشد یا طعام و یا قیمت آن در چه مصرفی باید صرف شود؟

جواب: واجب است صرف در راه خدا، پس فدا اگر حیوان نباشد آن را به فقرا غیر سید تصدق می نماید و اگر حیوان باشد باید اول ان را ذبح کند به نیت کفار بعد ان را تصدق کند به فقیر غیر سید و واجب نیست تعدد در فقیر، مگر در جایی که بر وجه مخصوص در شرع رسیده باشد مثل  اطعام شصت فقیر مسکین، و هر گاه محرم در حرم کبوتر حرم را بکشد باید یک گوسفند کفاره بدهد که چنانچه گذشت به فقرا تصدق می دهند، و علاوه بر آن لازم است یک درهم بابت کب.تر حرم فدیه بدهد و مخیر است در این فداء میان تصدق کردن به ان و دانه خریدن از برای کبوتذان حذم و دوم افضل است و اگر محرم حیوانی را که ملک کسی است صید کند باید اضافه بر انچه به عنوان فدیه گفته شده قیمت آن را به مالک بدهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -