انهار
انهار
مطالب خواندنی

انتخابات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

عدم کفايت رأي سفيد 

سؤال: محضر مبارك آيه الله العظمي مظاهري«مدّظلّه العالی» با اهداء سلام و تحيت؛ آيا راي سفيد دادن، رافع و مسقط تكليف است؟

 جواب: بسمه تعالی باید در انتخابات شرکت کرد و رأی داد و رأی سفید جائز نیست.

حرمت تخلّف و تقلّب در انتخابات 

سؤال: در بعضي از دوره‌هاي انتخابات گذشته مشاهده شده است كه ولو در حد استثناء تخلفاتي توسط بعضي افراد صورت مي گيرد. اين تخلفات از قبيل دوبار راي دادن با شناسنامه‌هاي جعلي يا المثني در صورتيكه اصل آن وجود دارد. يا از طريق پاك كردن مهر شعبه اخذ راي از شناسنامه يا امثال آن صورت مي‌گيرد. و يا ولو بطور استثناء برخي از دست‌اندركاران اخذ راي، آرائ سفيد يا مخدوش را كه بايد باطله محسوب شود در هنگام شمارش به نام كانديداي خاصي مي‌نويسند و يا بعضا دست اندركاران شعبه يا بعضي معتمدين محلي، براي افراد كم سواد يا احيانا فاقد ديد كافي و امثال آن اقدام به نوشتن راي مي‌كنند لكن كانديداي مورد نظر خود را به جاي كانديداي مورد نظر صاحب راي مي‌نويسند. و يا احيانا در هنگام تنظيم صورت جلسه شعب يا تجميع آراء در تعداد دست‌كاري مي شود. استدعا دارد كه نظر خود را در مورد وجه شرعي امثال اينگونه رفتارها كه موجب مخدوش شدن اعتبار انتخابات مي‌گردد اعلام فرمائيد. 

جواب: هرگونه تخلّف و تقلّب در انتخابات حرام است، از هرکس باشد و هرچه کوچک باشد.

عدم حمايت خاص معظّم له از نامزدهاي انتخابات 

سؤال: اخیراً از سوی برخی ستادهای انتخاباتی جملاتی از جانب حضرتعالی نقل می شود. آیا این جملات مبنی بر حمایت حضرتعالی از آن کاندیداها است؟

جملۀ اول: «اگر موشك باران سياسي هم شديد مأيوس نشويد. مطمئن باشيد كه فرداي انتخابات شما قوم از جهاد برگشته خواهيد بود با همان ثواب.»

جملۀ دوم:«شما عزیزان، باید برای ایشان تبلیغ کنید، باید ایشان را بزرگ کنید و به تایید مردم برسانید و تقدس ایشان را حفظ کنيد.»

جواب: بسمه‌تعالي، من، کسي را به طور مشخص تعيين نکرده‌ام و صرفاً به حضور گسترده و آگاهانۀ ملت عزيز در انتخابات و نيز انتخاب شخص اصلح از ميان نامزدهاي معرفي شده و همچنين رعايت اخلاق انتخابات و پرهيز از تخريب، توصيه کرده و مي ‌کنم.

دخالت حوزه هاي علميه در انتخابات 

سؤال: با توجه به درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و مهم بودن آن در سرنوشت ایران عزیز، سؤالاتی را خدمت معظّم له بیان می کنم.

 1- آیا معظّم له اجازۀ فعالیت به حوزه های علمیه برای معرفی کاندیدای خاص می فرمائید؟

2- در بعضی از حوزه های علمیۀ اصفهان مبادرت به تعطیلی دروس و تبلیغ برای یک نامزد خاص می شود آیا معظّم له تعطیلی دروس و تبلیغ برای یک نامزد خاص را تایید می فرمائید؟

3- اساساً وظیفۀ حوزهای علمیه و نهاد های وابسته در انتخابات چیست؟

4- نظر معظّم له دربارۀ شرکت در انتخابات و چگونگی شناخت فرد اصلح چیست؟

جواب: بسمه‌تعالي، شرکت در انتخابات و ترويج براي شرکت گسترده مردم لازم است ولي حوزه به عنوان حوزه حق ندارد از شخص خاصي حمايت يا ترويج کند.

عدم تعيين مصداق انتخاب اصلح توسط مراجع 

سؤال: آیا بهتر نبود مراجع عظام تقلید در خصوص رهنمودهای رهبر معظّم، کمی تأمل می نمودند و مصداق ها را واکاوی نموده و فرد اصلح را انتخاب می نمودند و حمایت خود را از اصلح اعلام می کردند؟ با انتخاب فرد نامناسب هر روز باید پیام و فتوایی در رد عملکردها بدهند. آیا وظیفۀ بالفطرۀ مراجع کمک به شناسایی فرد اصلح نیست؟

جواب: بسمه‌تعالي، مراجع تقليد همانند مقام معظّم رهبري، صرفاً توصيه و اصرار به شرکت گسترده و آگاهانه در انتخابات و همچنين انتخاب شخص اصلح را داشته و دارند، ولی مشخص نمودن مصداق و تعیین موضوع، شأن فقيه نيست و مربوط به خود مردم مؤمن و آگاه است.

لزوم پرهيز از هرگونه حرکت تخريبي در تبليغات 

سؤال: از سوی برخی حامیان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعمال ناشایستی صورت می پذیرد. آیا منتشر کردن این اعمال با تصاویر و انتقاد از نامزد مربوطه، به علت سکوت آن نامزد در مقابل اعمالی که در حمایت از او صورت می پذیرد، به جهت رأی دادن مردم به کاندیدای اصلح جایز است؟

جواب: بسمه‌تعالي، شما از نامزدي که اصلح تشخيص داد‌ايد، تعريف و ترويج کنيد. ولي تخريب ديگران جائز نيست.

مناظرات انتخاباتي 

سؤال:   با سلام و عرض خدا قوت خدمت زعیم عالیقدر حوزه علمیه و استاد اخلاق حضرت آیت الله العظمی مظاهری قصدم ازبیان این حرفها ناراحتی شما نیست ولی چه کنم که به درد آمده ام و امیدوارم شما با بیانات اخلاقیتان مرهمی براین درد من باشید. تا چندی دیگر انتخابات بزرگی را درپیش روداریم ولی چه انتخاباتی؟ انتخاباتی که نامزدهای محترم برای انتخاب شدن تمام اصول اخلاق را زیر پا می گذارند و هرچه از دهانشان خارج می شود نثار یکدیگر می کنند حضرت آقا شما حتماً می دانید برای برگزاری و شوق مردم امسال مناظره رودرو را برگزار می کنند. ولی چه مناظره هایی که به جز تهمت،غیبت،دروغ،بی آبروی نظام و انقلاب و... چیزی دیگری وجود ندارد و تنها برنده این مناظرات نیز قطعاً دشمن خواهد بود. لذا از شما خواهش می کنم بعد از این مقدمه نسبتاً طولانی به سوالات من پاسخ دهید.

 1- آیا برگزاری این مناظرات جائز است؟ چون در آن غیبت و تهمت فراوان دیده می شود؟

 2- آیا تکثیر کردن این مناظرات در سطح جامعه برای تبلیغ کاندیدای مورد نظر خویش جائز است؟

 3- آیا زیر سوال بردن خدمات 30ساله انقلاب برای کسب رای بیشتر جائز است؟

4- آیا می توان به بهانه شور انتخاباتی در کشور دروغ و غیبت و.... را در سطح کشور گسترش داد؟

 5- آیا می توان برای پر شوری انتخابات در ساعات پایانی شب به تبلیغ با ماشینها و موتوها و دیگر وسائل نقلیه با صداهاورفتارهای ناهنجار پرداخت؟ 6

6- معظم له با توجه به برگزرای انتخابات در چندروز آینده هواداران نامزدها را به چه چیزی راهنمائی می کنید؟

 جواب: بسمه تعالی، اصل کار از جهات متعددی حرام و گناهش خیلی بزرگ است و کلیه سؤال ها هم جواب آن حرمت است و گناه بعضی از آنها خیلی بزرگ است. و من بارها به کاندیداها و به طرفداران آنها گفته ام و به طور جدی هم گفته ام از هرکسی که می خواهید به او رای بدهید تعریف، البته تعریف های واقعی، بکنید. ولی تخریب دیگران حرام است و گناهش خیلی بزرگ است.

زير پا گذاشتن اخلاق و تقواي سياسي در انتخابات 

سؤال:   با سلام به حضور مرجع بزرگوار عالم تشیع حضرت آیت الله العظمی «مدّظلّه العالی»

 ما دانشجویان بسیجی تهران که خود را فرزندان شما مراجع بزرگوار می دانیم و تنها شما را امیدی برای حفظ ارزشهای ناب اسلام و انقلاب میدانیم ، با توجه به جو پیش آمده در کشور عزیزمان خواستار پیگیری حکیمانه شما برای حل مشکلات هستیم. ما اعتقاد داریم که رییس جمهور محترم ایران در مناظرات تبلیغاتی انتخابات و در سخنرانی های اخیر خود با زیر پا گذاشتن اخلاق و تقوای سیاسی جوی نگران کننده را در میان جامعه ایجاد نموده اند و ما از شما بزرگوار خواستار مداخله و تذکر جدی و عمومی به ایشان هستیم باشد که مورد قبول درگاه ایزد منان قرار گیرد.

جواب: بسمه تعالی، اقدامات و پیگیری هایی داشته و داریم و این تأثر شما را همۀ بزرگان و دلسوزان نیز دارند. امید است ختم به خیرشود


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -