انهار
انهار
مطالب خواندنی

شهادت سردار حاج محمد تقي خادمي (1390 ش)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
شهادت سردار خادمی

سردار غياثي، معاون تبليغات و روابط عمومي بنياد حفظ آثار و ارزش دفاع مقدس:  سردار خادمي خستگي ناپذير و صبور بود
21 خرداد 1390-12:06:07
منبع: جوان آنلاين
پيوند: براي توضيحات بيشتر اينجا كليك كنيد
فرستنده: دبير سايت

براي نمايش كامل تصوير كليك كنيد

سردار حاج محمد تقي خادمي سال 1337در يك خانواده مذهبي و پدري روحاني ديده بر جهان فاني گشودند و تحت تعليمات ديني پدر به عنوان فردي مذهبي و مبارز نقش مهمي در پيروزي انقلاب اسلامي و خدمات شايسته به سپاه شهرري دانست. پس از آغاز جنگ تحميلي و پوشيدن لباس سبز رنگ مقدس پاسداري به تيپ 27 محمد رسول‌الله رفت و همچون ساير رزمنده‌ها به مقابله با ارتش رژيم بعث پرداخت و بعد حضور در قرارگاه حمزه سيدالشهدا و نيروي هوايي سپاه و ستاد كل نيروهاي مسلح از ديگر مأموريت‌هايي بود كه اين سردار شهيد اسلام در تمامي مراحل با سربلندي سپري كرد.
=====
در رابطه با شخصيت و منش اخلاقي اين عزيز از دست رفته گفت‌وگويي با سردار غياثي‌راد معاون تبليغات و روابط عمومي بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس انجام داديم كه مي‌خوانيد:
لطفاً از فعاليت‌هاي قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مرحوم خادمي بگوييد.
از آنجايي كه پدر ايشان يك روحاني بودند و مرحوم خادمي در يك خانواده مذهبي بزرگ شده بودند از دوران جواني در پي مبارزه با رژيم شاه بودند. به همين دليل چه زماني كه در قم بودند و چه زماني كه به شهرري آمدند مدام در پي حفظ ارزش‌هاي نظام بودند پس از پيروزي انقلاب اسلامي در شهرري مبارزه با عوامل ضدانقلاب و منافقان را آغاز كردند و در اين رابطه خدمات ارزنده داشتند.
چطور شد ايشان وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شدند؟
همان طور كه گفتم با توجه به فعاليت‌هاي انقلابي ايشان اواخر سال 59 به صورت رسمي لباس سبز پاسداري را بر تن كردند. ابتدا در سپاه منطقه ده استان تهران به امور پرسنلي و كارگزيني مي‌پرداختند و بعدهم با تشكيل تيپ محمد رسول‌الله به اين تيپ پيوستند سپس به قرارگاه حمزه سيدالشهدا كه در آن زمان در اروميه واقع بود رفتند و به عنوان مسئول كارگزيني اين قرارگاه خدمات ارزنده و شايسته‌اي انجام دادند.
از خصلت‌هاي اخلاقي شاخص ايشان بگوييد.
در قرارگاه حمزه سيدالشهدا بود كه افتخار آشنايي با ايشان را پيدا كردم و به شهادت بنده و رزمندگان و پاسداراني كه از منطقه غرب و شمال غرب براي انجام كارهاي پرسنلي به ايشان مراجعه مي‌كردند وي با روي گشاده و تمام وجود كارهاي رزمندگان را انجام مي‌داد و از انجام هيچ كاري براي آنان مضايقه نمي‌كرد.
نحوه انتقال ايشان به ستاد كل نيروهاي مسلح چگونه بود؟
از آنجايي كه ايشان فردي مؤمن و علاقه‌مند به كارش بود پس از پايان مأموريتش در قرارگاه حمزه سيدالشهدا به قسمت تطبيق درجات در ستاد كل نيروهاي مسلح منتقل شد و در كنار سردار شكري در كميسيون درجات سپاه كمك بسيار بزرگي انجام داد.
مرحوم خادمي در نيروي هوايي سپاه هم مشغول به فعاليت بودند، در اينباره توضيح بدهيد.
اين سردار عزيز پس از مدتي جانشين معاونت طرح و برنامه‌ريزي نيروي هوايي سپاه پاسداران شد و كارهاي برنامه‌ريزي و مالي و اجرايي اين نيرو در بعد از جنگ را بر عهده گرفت و در آنجا نيز خدمات شايسته‌اي انجام داد.
سردار خادمي تجربه كار در معاونت نيروي انساني ستاد كل نيروهاي مسلح را نيز داشتند، از فعاليت ايشان در اين ستاد بگوييد.
ايشان به عنوان كارشناس ارشد در سير مراحل رهايي از خدمت يا ابقاي پرسنل ارتش، ناجا و سپاه و وزارت دفاع و تقديم آن به مقام معظم فرماندهي كل قوا به همراه اينجانب در ستاد كل مشغول بوديم در اين قسمت نيز كه فعال بودند جز نظم و دقت و صبوري چيزي از ايشان نديدم.
بعد از مدتي به مركز تحقيقات راهبردي ستاد كل نيروهاي مسلح رفتند و روي پروژه‌هاي تحقيقاتي كنترل و نظارت داشتند و همكاري صميمانه‌اي با هيئت علمي‌هاي مختلف در زمينه‌هاي پروژه‌هاي علمي داشتند و اين خدمات باعث شد تا به پيشنهاد من و تصويب سردار سيد محمد باقرزاده ايشان به بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس بيايند.
از روند فعاليت ايشان در اين ستاد بگوييد.
سردار محمدتقي خادمي مدت يك سال در اين بنياد به عنوان معاون اداري پرسنلي خدمت كردند و مدت شش سال نيز معاون هماهنگ‌كننده در بنياد بودند.
از فعاليت‌هاي فرهنگي ايشان در بنياد بگوييد.
مرحوم خادمي در شوراي تدوين دايرهًْ‌المعارف دفاع مقدس خدمات ارزنده‌اي داشتند و در كنار آن در برخي از دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد كرج به تدريس درس دفاع مقدس مي‌پرداختند علاوه بر آن در امور فرهنگي از قبيل ادبيات و كتاب و شعر دفاع مقدس كه در سطح استان تهران و يا ساير استان‌هاي كشور برگزار مي‌شد شخصاً شركت مي‌كردند و مشوق شعرا و نويسندگان در خصوص خلق آثار دفاع مقدس بودند.
نحوه رحلت ايشان چگونه بود؟
اين سردار عزيز با توجه به وضعيت جسماني كه داشتند تا آخرين لحظه عمر گرانمايه خود از هيچ فعاليتي فروگذار نبودند روز يازدهم خرداد در مراسم رونمايي از كتاب عكس الوند در تالار اسوه نيروي مقاومت بسيج در حالي كه وضع جسماني‌شان وخيم بود براي تشويق ايثارگران و فرهنگيان و كساني كه در خلق اين كتاب زحمات زيادي كشيده بودند در مراسم حضور يافت كه دچار عارضه قلبي شدند و پس از انتقال به بيمارستان شهيد چمران جان به جان آفرين تسليم كردند.
به غير افتتاح كتاب عكس الوند آخرين كارهاي مرحوم سردار خادمي چه بود؟
ايشان دو برنامه بزرگ و كلان يكي به مناسبت هفته دفاع مقدس و ديگري سوم خرداد (فتح خرمشهر) انجام دادند كه هنوز نامه‌ها و مجوزهاي مساعدت‌هاي مالي و اجرايي و برنامه‌ريزي‌هاي كه توسط ايشان به انجام رسيده است روي ميز بنده موجود مي‌باشد.
در پايان از خصوصيات اخلاقي سردار بگوييد.
ايشان چه در آن زمان كه به عنوان رزمنده در لشكر محمدرسول الله فعاليت مي‌كردند و چه زماني كه در قرارگاه حمزه سيدالشهدا بودند از هيچ خدمتي به نيروها فروگذار نبوده و منشأ خير و بركت بودند مرحوم حاج محمدتقي خادمي سه ويژگي مهم داشتند يكي اينكه ستار العيوب بودند يعني خيلي از عيب‌هاي دوستان و رزمندگان و همرزمان خود را مي‌پوشاندند ويژگي دوم ايشان مدارا كردن با مردم و پرسنلي كه براي حل مشكل و يا كارهايشان به ايشان مراجعه مي‌كردند بود و آخرين ويژگي مرحوم خادمي خستگي ناپذيري و صبوري ايشان در حل مسائل بود.
اگر مشكلي مالي و اداري براي شركت‌هايي كه با ما كار مي‌كردند پيش مي‌آمد دنبال رفع مشكل و راضي كردن آنها بود حتي چندي پيش براي پسرجواني مشكلي پيش آمد و ايشان حدود يك ساعت اين جوان را نصيحت و راهنمايي كرد تا اينكه در زمان تشييع جنازه مرحوم اين جوان وقتي متوجه اين موضوع شده بود خود را از محل اقامتش كه فاصله زيادي با تهران داشت به مراسم رسانده بود و براي ايشان به شدت اشك مي‌ريخت و حتي پس از دفن مرحوم خادمي بر سر خاك ايشان قرآن و اذان خواند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -