انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه عزادارى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 2177 :در ايام سوگوارى اباعبدالله الحسين (عليه السلام) نماز مقدم است يا عزادارى؟

جواب: بهتر آن است كه نماز را مقدم دارند. همانطور كه امام حسين در روز عاشورا هنگام ظهر، نماز ظهر اقامه كردند.


سؤال 2178 :مقاتل معتبره اعم از فارسى و عربى از نظر حضرتعالى كدامند؟

جواب: كتاب لهوف و نفس المهموم و ترجمه آن از كتابهاى معتبره مقاتل مى باشند.

سؤال 2179 :آيا پول دادن به مرثيه سرايانى كه در لابلاى اشعار خود، بعضى از مطالب بى مدرك يا ضعيف السند را طرح مى كنند يا با غنا مى خوانند صحيح است؟ و آيا اصل عزادارى در اثر اين كار خلاف، حرام مى شود؟

جواب: با اين گونه مسائل نمى شود در برابر سنت ديرينه عزادارى و مرثيه خوانى ايجاد شبهه كرد. البته غنا حرام است. هرچند با خواندن قرآن همراه باشد. و لازم است از مرثيه سرايانى استفاده شود كه مطالب صحيح و واقعى را بيان مى كنند.


سؤال 2180 :آيا جايز است پارچه و دستمالهايى را كه ايام محرم بر روى علم مى بندند، بفروش برسانند. و در عزادارى و تعمير حسينيه مصرف كنند؟

جواب: اگر در مراسم عزادارى محل حاجت نباشد، و زايد بر متعارف باشد، مى توانند بفروشند. و به مصارف عزادارى و احتياجات حسينيه ها برسانند. و بهتر است كه از اهداكنندگان استجازه كنند. و براى مشترى هرگونه تصرفات جايز است.

سؤال 2181 :در مورد تعزيه و روضه هايى كه به نام ازدواج حضرت قاسم (عليه السلام) در كربلا خوانده مى شود، چه مى فرماييد؟

جواب: آنچه در مورد عروسى حضرت قاسم مطرح شده يا مى شود صحيح نيست. و اثرى از اين قضيه در كتب معتبره وجود ندارد. مضافاً بر اينكه حضرت قاسم به سنّ ازدواج نرسيده بود.
بلى، در كتاب منتخب مرحوم طريحى چيزهايى كه مناسب ازدواج آن حضرت است نقل شده، ولى ظاهراً اين مطالب نادرست را بعد از آن مرحوم، افراد مغرض يا نادان به آن كتاب اضافه كرده اند. و مرحوم طريحى برتر از آن است كه اين مطالب را كه مناسبتى با واقعه عاشورا ندارد، در كتاب خود بنويسد. در عين حال آنچه در كتاب طريحى آمده به اين نحو كه بعضى در مراسم تعزيه دارى و بصورت خرافى پياده مى كنند، نمى باشد.


سؤال 2182 :آيا برپا كردن مجلس جشن ميلاد ائمه (عليهم السلام) يا مجلس عزادارى و يا ميهمانى كردن، بدون اذن شوهر و بى رضايت او جايز است؟

جواب: بدون اذن شوهر جايز نيست. و دعوت افراد بيگانه و اجازه ورود در منزل شوهر، بدون اذن جايز نيست. مگر احراز رضايت شود.

سؤال 2183 :در مجالس زنانه عزادارى، زنان مداحى و سخنرانى مى كنند، و صداى آنها با بلندگو به گوش مردان رهگذر مى رسد، آيا اين عمل جايز است؟

جواب: شنيدن صداى ايشان اگر در معرض ريبه و التذاذ نباشد حرام نيست. ولى با اينكه خداوند متعال مى فرمايد: «فاسْئَلوهُنَّ مِنْ وَراءِ حجاب» خوب است كه مجالس زنانه خصوصاً در رابطه با عزادارى و مداحى اهل البيت (عليهم السلام)طورى باشد كه كاملا مراعات عفت بشود.

سؤال 2184 :ماتقول فيما اشتهر في ألسن الناس و جرى عليه المأتم والتعزية باسم تزويج قاسم ابن الحسن (عليهما السلام) في الكربلاء؟

جواب: كل ما يذكر في عرس السيد الممتحن. القاسم بن الحسن (عليهما السلام) غير صحيح، و لم يرد به نص صحيح من المحدثين والمورخين في الكتب المعتبرة، مع عدم بلوغه سن الزواج.

نعم، نقل في منتخب الطريحى (رحمه الله) بعض الأمور المناسبة للزواج، لكن الظاهر (كما قال المُقَرَّمْ (رحمه الله)فى مقتله) انها مدسوسة في كتابه، والاّ فهو اجلّ من أن يذكر هذه القضية غير المناسبة لوقعة يوم العاشوراء مع اشتمالها على امور غير مناسبة لسيدالشهدا، عليه آلاف التحية والثناء. مضافاً الى أن المنقول فيه ليس بهذه الكيفية الخرافية. و على اىّ حال لاتصح النذورات المذكورة. و بديهي انّ وظيفة العلماء والخطباء الكرام بيان الحوادث الواقعة من الكتب المعتبرة، مثل كتاب كامل الزيارة واللهوف و نفس المهموم و مقتل المُقَرَّم و امثالها. و ايضاً من وظيفتهم ارشاد الجهلاء العوام، و أمرهم بالمعروف و نهيهم عن المنكرات. عصمناالله و إياكم و جميع المؤمنين من الزلل والهفوات


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -