انهار
انهار
مطالب خواندنی

وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مانع بودن رنگ خودكار

سؤال:آيا خطهاى خودكار يا خودنويس و امثال آن بر روى پوست مانع وضو و غسل است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر غليظ نباشند، مانع نيست . والله العالم

 

كاشت ناخن مصنوعى

سؤال:نمى دانستم كه كاشت ناخن مصنوعى مانعى براى وضو و غسل است، اكنون برداشتن آن ناخن تا مدتى امكان پذير نيست وظيفه ام نسبت به نماز چيست؟

جواب: بسمه تعالى: به همان حالت وضو بگيرد و غسل كند نمازها را بخواند و بعداً قضا كند . والله العالم

 

كيفيت مسح كسى كه تمام دستش را گچ گرفته

سؤال:اگر تمام يك دست گچ گرفته شده است(جبيره) مسح چگونه انجام شود؟

جواب: بسمه تعالى: با دست ديگر مسح سر و پا را انجام دهد . والله العالم

 

دست گچ گرفته شده

سؤال:اگر دست شكسته و گچ گرفته شده باشد و فقط انگشتان دست بيرون باشد آيا بايد انگشتها را هنگام وضوى جبيره اى شست يا مسح با دست مرطوب كافى است؟

جواب: بسمه تعالى: بقيه را دستِ تر بكشد و آنچه بيرون است بشويد و در صورت احتمال ضرر از شستن خوددارى كند و تنها مسح كند . والله العالم

 

ايجاد مانع در اعضاى وضو

سؤال:آيا قبل از دخول وقت يا بعد از دخول آن مى توان مانعى در اعضاى وضو يا غسل ايجاد كرد؟

جواب: بسمه تعالى: در هر دو صورت جايز نيست . والله العالم

 

جبيره پلاستيك

سؤال:آيا مى توان عضوى كه بايد وضوء يا غسل جبيره اى انجام شود داخل پلاستيك كنند و وضوء و غسل دهند؟

جواب: بسمه تعالى: در صورتى كه پلاستيك به طور دقيق بسته شود كه بر عضو بچسبد و بِسان پارچه چسبيده به عضو درآيد اشكال ندارد . والله العالم

 

چرك زير ناخن

سؤال:آيا چركهاى زير ناخن دست و پا مانع از وضوء و غسل مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه ناخن در حد معمول باشد چرك زير ناخن مانع نيست ولى بهتر است اول تميز كند و بعداً وضو بگيرد . والله العالم

 

وضو با آب چاه ديگران

سؤال:آيا وضو گرفتن از آب چاهى كه آب با موتور خارج مى شود و مالك آن را نمى شناسيم جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: بايد احراز رضايت شود ولكن معمولاً در اين موارد مالك آب نسبت به اين مقدار از تصرف آب راضى است . والله العالم

 

پمپ آب منزل

سؤال:برخى خانه ها مجهز به پمپ آب مى باشند و موجب قطع يا كم شدن آب منزل همسايه مى شود آيا وضو و غسل با اين آب جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: كار مزبور خلاف شرع است ولى وضو صحيح است . والله العالم

 

ريختن آب بر دست وضو گيرنده

سؤال:اگر هنگام وضو گرفتن ديگرى آب را به واسطه شيلنگ بر روى دستم بريزد كارهاى وضوء را خودم انجام مى دهم آيا وضويم صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: وضو به اين شيوه كمك گرفتن از ديگرى است و در حال اختيار جايز نيست . والله العالم

 

رطوبت پس از وضو

سؤال:اگر شخصى پس از بول استبراء كند و وضو بگيرد چنانچه پس از وضو رطوبتى ببيند و بداند يا بول است يا منى، در اين صورت واجب است احتياطاً غسل كند و وضو هم بگيرد ولى اگر وضو نگرفته باشد فقط گرفتن وضو كافى است، علت اين حكم چيست؟

جواب: بسمه تعالى: در صورت نخست، اجمالاً علم دارد كه يا محدث به حدث اصغر شده يا محدث به حدث اكبر، لازمه اين علم اجمالى اين است كه هر دو عمل را انجام بدهد ولى در صورت دوم كه وضو نگرفته است اين شخص قطعاً محدث به حدث اصغر بوده است ولى محدث بودن او به حدث اكبر مورد شك است طبعاً بايد به آنچه كه يقين دارد(حدث اصغر) عمل كند و به مورد شك اعتنا نكند . والله العالم

 

خالكوبى اسماء متبركه

سؤال:آيا خالكوبى اسماء متبركه بر بدن و دست زدن بر آن جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: خالكوبى اسماء متبركه بر بدن كار صحيحى نيست و اگر انجام گرفت چون ماده كه اسماء را نشان مى دهد زير پوست بدن قرار مى گيرد دست زدن بدون وضو اشكال ندارد، ولى اگر بتواند بايد پاك كند به شرط اين كه حرجى نباشد . والله العالم

 

چگونگى وضوى جبيره

سؤال:اگر روى انگشتى كه زخمى شده است چسب ببنديم در اين صورت غير از جاى مجروح شده اطراف آن نيز پوشانده مى شود وظيفه ام چيست؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه چسب يا چيزى كه روى زخم گذاشته ايد به مقدار متعارف اطراف زخم را دربرگيرد اشكال ندارد . والله العالم

 

نبودن آب هنگام نماز

سؤال:اگر هنگام نماز آب براى وضو نباشد و با تيمم نماز را به جا اورد سپس آب پيدا شود آيا نمازى كه خوانده، صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه موقع تيمم مطمئن بود كه تا آخر وقت آب يافت نمى شود و نماز خواند، نماز او صحيح است . والله العالم

 

وضو گرفتن قبل از وقت

سؤال:اگر قبل از دخول وقت نماز، وضو را به نيّت نماز واجب بگيرد، آيا مى توان با اين وضو بعد از دخول وقت نماز واجبى يا هر كارى كه نياز به وضو دارد را به جا آورد؟

جواب: بسمه تعالى: قبل از وقت ، بايد به نيت وضو دار بودن و به تعبير فقهى «كون على الطهارة» وضو گرفت و بعداً با چنين

وضويى مى شود تمام اعمالى كه مشروط به وضو است بجا آورد.والله العالم

 

تكرار مسح سر

سؤال:شخصى در وضو اشتباهاً اينطور متوجه شده كه اگر مسح سر را دو بار انجام دهد مستحب است و اين شخص هم به قصد مستحب دو بار مسح كرده حالا بعد از پى بردن به مسأله، آيا نماز هاى خوانده شده به اين شكل را بايد قضاء كند يا لازم نيست؟

جواب: بسمه تعالى: وضو و نمازهاى او صحيح است ولى از اين به بعد بيش از يكبار مسح نكشد.والله العالم

 

رسيدن انگشتان در مسح به پيشانى

سؤال:شخصى در مسح سر غالباً با توجه و يا بى توجه انگشتان خود را تا پيشانى مى كشيد و نتيجتاً آب دست مقدارى با آب صورت قاطى مى شود بنظر حضرت عالى چطور است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر آب مختلط خيلى كم باشد و بر آب خود دست غالب نباشد وضوى او صحيح است.والله العالم

 

وضو زير شير آب بدون دست كشيدن

سؤال:كسى كه مى خواهد وضو بگيرد دست خود را از آرنج زير شير آب قرار مى دهد بدون اينكه با دست مالش داده باشد و آب همه جاى عضو او را فرا مى گيرد آيا اين نحوه طهارت اشكال دارد؟

جواب: بسمه تعالى: كافى است. والله العالم

 

بستن شير آب در هنگام وضو

سؤال:در بين مردم متداوّل شده است كه از بستن شير آب در اثناى وضو خوددارى مى كنند و معتقدند كه اگر شير آب بطور مكرر بسته شود قهراً در مسح سر و پاها مشكلى ايجاد مى شود آيا اين پندار مبناى علمى و مستند فقهى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه آب شير در رطوبت دست تأثير آشكارى نداشته باشد بستن مكرر اشكال ندارد. والله العالم

 

اسراف در غسل و وضو

سؤال:آيا اسراف در مصرف آب، غسل و وضو را باطل مى كند؟

جواب: بسمه تعالى: غسل و وضو صحيح است ولى كار حرامى انجام داده است.والله العالم

 

خون در اعضاى وضو

سؤال:ديدن خون در اعضاى وضو، بعد از وضو چه حكمى دارد؟ حكم وضو و نمازى كه با آن خوانده چيست و آيا واجب است محل مسح و اعضاى وضو و لباسهايش را تطهير كند؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه يقين دارد كه خون قبل از وضو وجود داشته بايد بدن را تطهير و وضو را تجديد كند و اگر احتمال خروج خون را بعد از وضو مى دهد وضوى او صحيح است و موضع را بايد آب بكشد. والله العالم

 

مسح بر روى كفش در صورت ضرورت

سؤال:يك سرباز انظباطى را بعنوان ديدبان در محلى از پادگان مأموريت داده اند، اتفاقا ًزمان و مدّت خدمت او با اوقات نماز مصادف است و در حين خدمت برابر آئين نامه نظامى كندن لباس و يا كفش و جوراب ممنوع است. آيا او مى تواند بر روى كفش مسح نمايد؟

جواب: بسمه تعالى: وضو بگيرد و بر روى كفشها مسح كند و بنابر احتياط واجب تيمم هم بكند.والله العالم

 

عجز از مسح پا

سؤال:شخصى بعلّت بيمارى استخوانى، دستش به پايش نمى رسد در نيتجه از مسح پا عاجز است چنين شخصى در مسح پاها چه وظيفه اى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر امكان دارد از كسى كمك بگيرد تا با رطوبت دست او به پايش مسح باشد و بنابر احتياط تيمم هم بكند. والله العالم

 

تيمم يك دست

سؤال:شخصى در طى يك حادثه رانندگى، سلامت دست چپ خود را از دست داده است حالا كه وضو و تيمّم را با دست سالم انجام مى دهد، در اين صورت شستن دست سالم بطور ارتماسى امكان دارد ولى در تيمّم اين دست مكلّف چه وظيفه اى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: پس از مسح صورت به وسيله دست راست ، پشت دست راست را به خاك بكشد. والله العالم

 

كاشت مو و كيفيت وضو و غسل

سؤال:شخصى جهت ترميم كچلى سر يا ترميم ابروها اقدام به كشت مو مى كند آيا وضو يا غسل با موى كاشته شده چه صورت دارد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر رشد دارد حكم موى طبيعى را دارد و در غير اين صورت مانع به شمار مى آيد.والله العالم

 

غصبى بودن لوله آب

سؤال:اگر لوله هاى آب غصبى باشند ولى شير آب غصبى نباشد در اين صورت باز كردن شير آب آيا تصرف در مال غصبى محسوب مى شود و ثانياً اگر وضو بگيريم صحيح است يا نه؟

جواب: بسمه تعالى: مانع از صحت وضو نيست چون آب پس از جدا شدن از لوله حكم آب مباح را دارد.والله العالم

 

وضو و اتصال سونت

سؤال:وضوى بيمارى كه در مجراى بول و يا محل دفع مدفوع سونت گذارى شده است رافع حدث است و يا مبيح صلاه ؟ آيا مس قرآن و امثال آن را نيز مجاز است و همچنين در اين كار لوله اى را تا مثانه فرو مى برند و بول بوسيله آن دفع مى شود و مشخص نيست بول چه زمانى خارج مى شود وظيفه چيست؟

جواب: بسمه تعالى: حكم سلس البول را دارد و اين نحو وضو مبيح صلاة است .والله العالم

 

نقاش و مكانيك و مانع براى وضو

سؤال:نقاش و يا مكانيك و نظاير آنها كه از اول مى دانند كه اقتضاء شغلشان اين است كه معمولا در اطراف ناخن و يا در نوك انگشتان آثار رنگ و بتونه و غير آن قهرا ولو مقدار كمى جرم خواهد بود و با هيچ وسيله اى زائل نخواهد شد در وضو و غسل چه وظيفه اى دارند؟

جواب: بسمه تعالى: بايد وضوى جبيره اى بگيرد و تيمم هم بكند و از اين به بعد كوشش كند كه اين كار را با دستكش انجام دهد. والله العالم

 

گرمى هوا و خشك شدن اعضا

سؤال:در اهواز و انديمشك و بعضى از مناطق هوا بقدرى گرم مى شود كه به هنگام مسح سر و پا در هيچ عضوى آب باقى نمى ماند در اين صورت وضو گيرنده بلحاظ مسح سر و پاها چه وظيفه اى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: اين فرض واقعيت ندارد مگر اينكه خيلى وسواسى باشد . والله العالم

 

شستن صورت و دستها بيش از دو بار

سؤال:فقهاء مى فرمايند شستن صورت و يا دستها بيش از دو بار جايز نيست آيا مبطل هم هست يا نه؟

جواب: بسمه تعالى: مبطل هم هست چون موجب بطلان مسح مى شود. والله العالم

 

كيفيت تيمم

سؤال:اگر تمام وقت فريضه نماز را در هواپيما بوده و امكان وضو و تيمم هم نداشته باشد آيا واجب است كه بر لباس خونين و يا موكت هواپيما تيمم كند و يا نه و اگر اصلا نماز نخوانده باشد قضا دارد يا نه؟

جواب: بسمه تعالى: بايد به چيزى كه اجمالاً گرد دارد تيمم بكند و نماز بخواند و اگر انجام نداد بايد قضا كند.والله العالم

 

كيفيت تيمم

سؤال:در انجام تيمم تنها بايد كف دستها، پشت دستها را مسح كنند يا انگشتان هم بالتبع بايد كشيده شوند؟

جواب: بسمه تعالى: بايد همه پشت دست را تا نوك انگشتان مسح كند. والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -