انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه طهارت و نجاست

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 97 :آيا سوسيسهايى كه از كشور اجنبى وارد مى شود پاك است؟

جواب: اگر از اجزاء حيوانات حرام گوشت يا حيوانى كه ذبح اسلامى نشده در آن باشد حرام مى باشد.

سؤال 98 :كنسرو ماهى كه در كشورهاى خارج بسته بندى شده و به فروش مى رسد و همچنين روغن ماهى كه از خارج وارد مى شود، آيا پاك است و خوردن آن چه حكمى دارد؟

جواب: چنانچه احراز شود كه موت آنها در خارج آب يا در تور ماهى گيرى و بدست انسان بوده، پاك و خوردن آن نيز حلال است، ولى مجرد اِخبار كافر به اين معنى كفايت نمى كند.

سؤال 99 :آيا غذايى كه گربه به آن دهان زده نجس است؟

جواب: نجس نيست.

سؤال 100 :آيا داروهايى كه در بازار مسلمانان خريد و فروش مى شود و ساخت كفار است پاك مى باشد؟

جواب: محكوم به طهارت است.

سؤال 101 :چيزهايى مانند كاپيشن و كفش كه از كشورهاى غير مسلمان مى آورند و در آنها پوست و چرم حيوانات بكار رفته است چه حكمى دارد؟

جواب: اگر از مسلمان خريدارى شود محكوم به طهارت است، ولى اگر بدانند كه آن مسلمان از كافر گرفته و رسيدگى نكرده كه از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، نجس نيست، ولى نماز خواندن در آن جايز نمى باشد.

سؤال 102 :بلند بودن موى عورت و زير بغل چه حكمى دارد؟

جواب: ازاله آنها لازم نيست، فقط بايد رعايت شود كه مانع تطهير و يا غسل نباشد.

سؤال 103 :آيا بعد از پاك شدن بدن در حمام يا دستشويى قسمتهاى داخلى آن مكانها نيز پاك مى شود؟

جواب: موارد مختلف است.

سؤال 104 :ماهيهايى هستند كه در پوستشان دانه هاى ريزى مى باشد كه در فلس بودن آنها ترديد است، خوردن آنها چگونه است؟

جواب: اگر افراد موثق اظهار كنند كه داراى فلس است حلال مى باشد.

سؤال 105 :اگر سكه اى كه روى آن نام امام معصوم (عليه السلام) نقش بسته است در توالت بيفتد و بيرون آوردن آن، موقوف بر هزينه زيادى است كه مقدور نيست، با توجه به انحصار دستشويى آيا مى توان از آن استفاده كرد؟

جواب: در فرض مذكور مانعى ندارد.

سؤال 106 :شخص وسواسى در طهارت و نجاست، چه حكمى دارد و آيا وسواس داشتن اشكال شرعى دارد؟

جواب: وسواسى در حقيقت به منزله قبول نداشتن حكم خدا و رسول خدا (صلى الله عليه وآله)در مورد طهارت مى باشد و گاهى موجب بطلان وضو مى شود. لذا شرعاً و عقلا لازم است از اين تخيلات شيطانى اجتناب شود و با بى اعتنايى مكرر مى توان آن حالت را از خود دور كرد.

سؤال 107 :استفاده از ادكلن و وسايلى از اين قبيل كه از خارج وارد مى شود و نمى دانيم پاك است يا نجس، چه حكمى دارد؟

جواب: اگر علم نداشته باشيد كه از چيز نجس ساخته شده يا با نجسى ملاقات كرده، طاهر است.

سؤال 108 :اگر دست تا آرنج نجس باشد و آنرا تا مچ در آب فرو برده يا زير شير بگيرد ـ با توجه به ارتباط بين خشكى و ترى ـ آيا دست از مچ به پايين پاك مى شود يا خير؟

جواب: بلى پاك شده است.

سؤال 109 :گوشه اى از يك هندوانه يا خربزه نجس شده است، آيا تمامى آن نجس مى شود يا خير؟

جواب: خير، تمامى آن نجس نمى شود مگر اينكه آب قسمت نجس شده به بقيه آن سرايت ند.

سؤال 110 :اگر دست انسان تا آرنج نجس باشد و براى خوردن غذا دستش را با آب قليل تا مچ آب بكشد، آيا تا مچ دست پاك مى شود يا بخاطر اتصال به بالاى دست كه نجس است قابل پاك شدن نيست؟

جواب: پاك مى شود چون سرايت، موجب تنجيس است نه اتصال.

سؤال 111 :اگر تمام لباس يا پارچه اى نجس شده باشد; آيا مى شود قسمتى از آنرا آب كشيد، به صورتى كه نيمى از آن پاك و نيمى ديگر نجس باقى بماند; و آيا در اين مورد فرقى بين تطهير با آب قليل يا كر و جارى وجود دارد؟

جواب: بلى پاك مى شود و فرقى بين آب قليل و كثير وجود ندارد. چون ملاك در نجس شدن سرايت است نه اتصال.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -