سؤال31 - اگر موضعى از مواضع وضوء به ضربتى كوبيده و سياه شود ولى پوست آن خراشيده و زخم نشده باشد حكم جبيره بر آن جارى است يا حكم موضع سالم را دارد؟.
جواب: اگر چيزى بر آن بسته نيست و آب براى آن ضرر ندارد حكم سالم را دارد و اگر چيزى بر آن بسته است و باز كردن آن ممكن نيست يا آب براى آن ضرر دارد احتياط لازم آنست كه هم وضوء جبيره بگيرد و هم تيمم نمايد.
سؤال32 - هر گاه كف دست يا پا از كار كردن و يا از راه رفتن و يا در اثر سوختگى به اصطلاح تاول زند و آب زير پوست جمع شود آيا آن پوست تاول پاك است و يا حكم ميته را دارد و نجس است و همچنين آبى كه زير پوست است پاك است يا نجس، و ما دامى كه آن پوست سوراخ نشده براى وضوء چه حكمى دارد؟.
جوا ب :پوست و آب مذكور، پاك است و اگر آب براى آن ضرر دارد يا چيزى بر آن بسته شده و باز كردن آن ممكن نيست چنانچه طورى باشد كه به آن زخم بگويند وضوى جبيره بگيرد و اگر شك در صدق زخم نمايد احتياط لازم جمع بين وضوى جبيره و تيمم است.
سؤال33 - در موضوع جبيره تعبير به خرقه مىكنند، آيا خرقه، موضوعيت دارد - اگر از جنس پلاستيكى باشد كافى نباشد - يا نه؟.
جواب: حكم جبيره، در پلاستيك و نظائر آن نيز جارى است.
سؤال34 - شخصى كه شغلش لاك الكل زدن به پنجره و كمد و ساير چيزهاست مىگويد: با هر مادهاى شستشو مىكنم باز رنگ لاك الكل باقى است با اين وضع تكليف او، راجع به وضوء و غسل چيست؟.
جواب: واجب است كه براى وضوء و غسل، آب به بشره برسد بنابر اين اگر رنگ مزبور، جسميت داشته باشد و رفع آن ممكن نباشد وضوى جبيره و غسل جبيره نمايد.
سؤال35 - اگر موى چشم را به جهت مرض، بچسبانند بايد براى وضوء و غسل جبيره كرد. حال آيا تيمم هم لازم است يا نه؟.
جواب: احتياطا تيمم هم بنمايد.
سؤال36 - مردى و يا زنى كلاه گيسى بر سرشان گذاشتهاند آيا از روى آن، غسل و وضويشان صحيح است يا خير؟.
جواب: در فرض سؤال، مسح از روى كلاه گيسى باطل است و در غسل، اگر با بودن كلاه گيسى، علم به رسيدن آب به بشره سر حاصل شود، غسل، صحيح و الا باطل است.