انهار
انهار
مطالب خواندنی

ارتش جمهورى اسلامى كلمه طيبه است

بزرگ نمایی کوچک نمایی
مقام معظم رهبرى و فرماندهى كل قوا حضرت آيةالله العظمى امام خامنه اى: ارتش جمهورى اسلامى كلمه طيبه است
=====
اصل 143 قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران :
ارتش جمهورى اسلامى ايران ، پاسدارى از استقلال و تماميت ارضى و نظام جمهورى اسلامى كشور را بر عهده دارد.
اصل 144 قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران :
ارتش جمهورى اسلامى ايران ، بايد ارتشى باشد كه ارتشى مكتبى و مردمى است و بايد افرادى شايسته را به خدمت بپذيرد كه به اهداف انقلاب اسلامى مؤ من و در راه تحقق آن فداكار باشند.
بيست و نه فروردين ، مصادف با روز ارتش جمهورى اسلامى ايران و بزرگداشت حماسه آفرينى هاى دلاور مردان نيروى زمينى ارتش ‍ مى باشد.
همزمان با به ثمر رسيدن انقلاب اسلامى ، ارتش رژيم شاهنشاهى كه پيكره اصلى آن را جوانان برومند خانواده هاى مسلما و اغلب مستضعف ايرانى تشكيل مى داد به نداى آسمانى رهبر انقلاب لبيك گفت و در نتيجه همصدا و همراه با امت در براندازى نهايى رژيم ستمشاهى به ستيز بى امان با دشمنان داخلى و خارجى انقلاب برخاست و به عنوان نخستين بازوى توانمند نظامى انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهورى اسلامى ايران تلاشهاى خستگى ناپذير و مستمرى را با فداكارى و ايثار و در ابعاد مختلف آغاز كرد.
به
همين مناسبت از سوى امام امت روز بيست و نه فروردين به نام ارتش ‍ نامگذارى شد. امام ره روز پيوستن ارتش به مردم را با عبارت حكيمانه
لحظه شادى بندگان خدا و يأس ستمگران نقطه عطف درخشان و افتخارآميز قلمداد فرمود.
با نگاهى گذرا به تاريخ خونبار انقلاب اسلامى در مى يابيم كه از لحظه نخست پيروزى انقلاب ، ارتش و ارتشيان ، عشق و علاقه و ميل باطنى خود را به حركت ستم سوز و توفنده انقلاب اسلامى ايران به رهبرى امام راحل ابراز داشته و در اثبات اين معنا فداكاريها، تلاشها و ايثارگريها بسيارى كرده اند.
گسستن از رژيم فاسد و منفور پهلوى و پيوستن به اقيانوس ملت ، بيعت با امام امت ، در هم شكستن توطئه هاى گوناگون دشمن بويژه مقابله با ضد انقلاب ، حضور گسترده ، مستمر و چشمگير چندين ساله ، در عرصه هاى حماسه و شرف ، حراست و دفاع از مرزهاى زمينى ، هوايى و دريايى و كيان نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران خود شاهدى صادق بر اين مدعاست .
در ماههاى خون و شهادت رهنمودهاى مدبرانه و حكيمانه رهبر فقيد انقلاب ، بر آگاهى دلاورمردان ارتشى نسبت به ماهيت ضد اسلامى و غير مردمى رژيم پهلوى افزود. در اين رهگذر فرمايشهاى حضرت امام وجدانهاى بيدار و فطرتهاى آلوده نشده ارتشيان را در سطوح مختلف به بيدارى مى خواند و زمينه را براى پيوستن آنان به انقلاب اسلامى و ملت بپا خاسته ايران مهيا مى كرد. امام خمينى ره در اين رابطه فرموده اند:
شما خيال مى كنيد ارتش دل خوشى دارد از اينها؟ كسى كه زمام همه ارتش را بدهد چهار نفر آمريكايى ، مستشار آمريكايى ، كه همه جهات در دست آنها باشد، اينها هم در تحت فشار باشند، اينها دل خوشى دارند؟..
...اگر كسى غيرتمند باشد دل خوشى نمى تواند داشته باشد، نبايد اينها همه ساكت باشند، اينها هم روابط بايد داشته باشد، بين احزاب و لشكريها، بين لشكريها و روحانيون . همه بايد با هم روابط داشته باشند و نقشه بكشند و براى زوال اين آدم .
اى سربازان غيور كه براى وطن و كشور خود فداكارى مى كنيد، بپاخيزيد، پيوند خود را با ملت عزيز استوار كنيد و كشور خود را از زبونى ذلت نجات دهيد و دست غارتگران را كوتاه كنيد و شرف و عزت را براى خود به يادگار بگذاريد و سعادت دو دنيا را بيمه كنيد

سخنان گهربار كه از اعماق وجود رهبرى هوشمند و مشفق بر مى آيد لاجرم بر دلها مى نشست و محبت خود را در بين ارتشيان خداجوى مى گذاشت و بذر آگاهى و بيدارى را در دلهاى مستعد و حنيف آنها مى افشاند.
فرار روز افزون نظاميان از پادگانها،
استنكاف و خوددارى از مقابله با مردم ، خلق جاويد لويزان همصدايى با مردم در راهپيمايى ها، رژه رفتن پرسنل نيروى هوايى روز 19 بهمن در محضر امام ره سرپيچى از دستورات فرماندهان طاغوت ، شركت در خنثى كردن كودتاى 21 بهمن و فرو ريختن دژهاى ستمشاهى و... از نتايج درخشان و ارزنده همان برخورد حكيمانه و خردمندانه حضرت امام ره ، با ارتش بود.
با پيروزى انقلاب اسلامى شكوهمند اسلامى و تحول و دگرگونى در بنيادها و معيارهاى ارزشى جامعه ، از مسائل مطرح در مجامع مختلف بخصوص ‍ نيروهاى مسلح اين بود كه انقلاب اسلامى و رهبر انقلاب اسلامى چه ديدگاهى نسبت به ارتش دارند و اصولا در نظام اسلامى تكليف نيروهاى مسلح كنونى چيست ؟
در چنين جو تاريك و مبهمى كه در فضاى جامعه و بخصوص اذهان نظامي
ان به وجود آمده بود و دشمنان كمين كرده انقلاب و به تبعيت از آنان دوستان ناآگاه ، نغمه شوم و خطرناك انحلال ارتش را سر داده بودند و ارتش ‍ در حساسترين شرايط حيات خود قرار گرفته بود، امام امت ره به عنوان بزرگترين حامى ارتش پاى در ميدان نهاد و نقشه دشمنان انقلاب را نقش بر آب نمود و طى پيامى ، با قاطعيت هر چه تمامتر، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام ، يكپارچگى و وحدت ارتش فرمان تاريخى و مهمى را صادر فرمودند.
فرمان تاريخى حضرت امام خمينى ره در رابطه با ارتش:
بسم الله الرحمن الرحيم
ملت شريف و مبارز ايران و فقهم الله تعالى . با اهداء سلام و سپاس از مجاهدت خستگى ناپذير شما ملت شجاع كه اهداف مقدس اسلام را تا آستانه پيروزى رسانديد و دست خيانتگران داخلى و خارجى را به خواست خداى بزرگ قطع كرديد؛ لازم است به تذكرات زير توجه نماييد.
1 - روز چهارشنبه 29 فروردين روز ارتش اعلام مى شود. ارتش محترم در اين روز در شهرستانهاى بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتيبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ و حضور خود را براى فداكارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى كشور اعلام نمايند.
2 - ملت ايران موظفند از ارتش اسلامى استقبال كنند و احترام برادرانه از آنان بنمايند. اكنون ارتش در خدمت اسلام است و ارتش اسلامى است و ملت شريف لازم است آن را به اين سمت رسما بشناسند و پشتيبانى خود را از آنان اعلام نمايند. اكنون مخالف با ارتش اسلامى كه حافظ استقلال و نگهبان آن است جايز نيست . ما و شما برادرانه ب
ايد براى حفظ و امنيت كشورمان كوشش كنيم . و به شرارت اشرار و اخلال مفسدين خاتمه دهيم .
3 - افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بكنند. توجه نمودن به اين مسائل موجب ضعف ارتش اسلامى مى شود و نظام را از هم مى پاشد. سربازان و درجه داران و افسران موظفند با ارتش به طور محبت و برادرى رفتار نمايند و از ديكتاتورى كه در رژيم طاغوت بود اجتناب نمايند. ارتش اسلامى بايد با حفظ سلسله مراتب و نظام صحيح اسلامى و اطاعت كامل زيردست از مافوق و رعايت كامل مافوق از زيردست ، اداره شود تخلف از اين امر ضد انقلاب است و مورد مؤ اخذه خواهد بود...

 
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
28 فروردين 1358

 
پس از صدور اين پيام تاريخ ساز نيز ارتشيان در عمل ثابت كردند كه شايستگى حمايت و پشتيبانى امام امت ره را داشته و دارند و در اين رهگذر با خلق حماسه هاى عظيم و به ياد ماندنى در سالهاى پيروزى انقلاب اسلامى و پس از آن اوراق زرينى بر دفتر تاريخ سراسر حماسه قيام ملت ايران افزودند كه از جمله مى توان به همبستگى و همراهى با ملت انقلابى در آغاز حركت توفنده انقلاب اسلامى ، نقش اساسى و تعيين كننده و حضور درخشان و ارزشمند ارتش در رفع غائله گروهكها و ضد انقلاب در جاى جاى ميهن اسلامى ، هشت سال ايثار و جانبازى و دفاع مقدس در برابر هجوم همه جانبه استكبار جهانى و نيز فعاليت چشمگير در دوران بازسازى و نوسازى كشور اسلامى ، اشاره كرد.
ارتش و غائله كردستان
انقلاب اسلامى ايران از همان آغاز، همواره در معرض توطئه ها و شرارتهاى استكبار جهانى و صهيونيسم بين الملل قرار داشته است و استعمارگران با طراحى و ايجاد آشوبهاى محلى و درگيريها قومى و ملى تلاش گسترده اى را در جهت ضربه زدن به پيكره نوپاى انقلاب آغاز كردند و به همين انگيزه شروع به تحريك گروهكهاى خود فروخته غرب باور و شرق گرا كردند و آنان را در طلب رؤ ياى خيالى تجزيه ايران به بهانه هاى واهى مسلح كردند و به سوى مناطق گوناگون كشور اسلامى گسيل داشتند تا شايد از اين رهگذر طرفى بسته و مانعى در برابر حركت رو به رشد انقلاب اسلامى ايجاد كنند.
كردستان از جمله مناطقى بود كه مدتى عرصه تاخت و تاز عمال شرق و غرب بود و توطئه هاى فراوانى توسط گروهكهاى فاسد و الحادى در اين منطقه شكل گرفت .
ارتش مردمى و اسلامى كه در آن زمان پشتيبانى همه جانبه و تاءييد رهبر عظيم الشاءن انقلاب و ملت ايران را همراه داشت ، آثار وجودى خود را به نمايش گذاشت و نقش انكارناپذير خويش را در عقيم كردن اين توطئه ها به تمامى جهان به اثبات رسانيد. پس از صدور فرمان حضرت امام ره مبنى بر اعزام ارتش كردستان و دفاع از حريم مقدس اسلام ، ارتشيان پاكباخته و شيفته انقلاب مشتاقانه به ستيز با مزدوران خود فروخته و وابستگان به شرق و غرب پرداختند؛ و در اين راه مقدس ، چه بسيار افسران ، درجه داران و سربازان دلاور جان خود را به اسلام و انقلاب تقديم كردند؛ و بدين ترتيب در تناورى نهال جوان انقلاب نقش مهم و حياتى خود را ايفا كردند.
ارتش و جنگ تحميلى
پس از پيروزى انقلاب در حالى كه جمهورى اسلامى نوپاى اسلامى براى حل و فصل مشكلات بديهى اقتصادى و اجتماعى ناشى از يك انقلاب مردمى درگير مسائل عديده داخلى بود، دشمنان انقلاب كه از يك سو بشدت از پيروزى انقلاب ضربه خورده و از سوى ديگر در ايجاد اختلافات داخلى براى نابودى انقلاب اسلامى ناتوان مانده بود، به شكل ناجوانمردانه اى جنگى تحميلى گسترده اى را به ايران اسلامى تحميل كردند.
عراق كه عامل اصلى اين تجاوز آشكار و ابزار اجراى اين توطئه شوم بود با آغاز حركت اسلامى مردم ايران مترصد فرصتى بو تا با ديدن چراغ سبز استكبار جهانى به ايران اسلامى تجاوز كند. عامل مهمى كه دولتمردان بى كفايت عراق را در تجاوز به خاك ايران تشويق و ترغيب مى كرد، تجزيه و تحليلهاى ناشيانه اى بود كه دستگاههاى اطلاعاتى غرب از اوضاع داخلى ايران ارائه داده بودند. اين تحليلها از عدم ثبات در ارتش به دليل نابسامانى هاى موجود داخلى ، تزلزل فرماندهى ، عدم ثبيت انضباط، كاهش ‍ مدت سربازى از دو سال به يكسال ، تعويض پى در پى فرماندهان و... منشاء مى گرفت و در نتيجه سبب شده بود كه بر عدم توانايى ارتش در مقابله با تجاوز، حساب جديدى بگشايند.
به دنبال هجوم رژيم سفاك عراق به خاك ايران اسلامى با استفاده از دوازده لشكر و بهره گيرى از امكانات تسليحاتى پيشرفته غرب و شرق ، غيور مردان ارتش كفر ستيز اسلام بار ديگر مسؤ وليت خطير حراست و پاسدارى از كيان مقدس جمهورى اسلامى ايران را مشتاقانه پذيرا شدند و مردانه دوشادوش ‍ برادران پاسدار خود و خيل عظيم جان بر كفان بسيج موفق به دفع تجاوز و سركوب متجاوز شدند، و در اين راه پر فراز و نشيب ، شهداى گرانقدر را به اسلام تقديم كردند.
پيروزيهاى درخشان تاريخ هشت سال دفاع مقدس خود شاهد صادقى بر اين مدعا است ؛ پيروزيهايى كه با عمليات خوارزم (ميمك ) كه منجر به باز پس گيرى ارتفاعات ميمك و كنترل محورهاى نظامى مهمى گرديد آغاز شد و با عمليات ثامن الائمه با هدف شكستن حصر آبادان كه منجر به بازپس گيرى كليه مناطق اشغالى آبادان ( ذوالفقارى ، فياضيه ، ايستگاه هفت ، دارخوين و ميدان تير آبادان ) شد، سرآغازى براى عملياتهاى درخشان آينده گرديد و به دنبال آن عمليات طريق القدس (آزاد سازى بستان )، عمليات فتح المبين (آزاد سازى مناطقى به وسعت دو هزار كيلومتر مربع ، در منطقه عمومى دزفول ) و سرانجام عمليات بيت المقدس كه با انجام آن در سه مرحله شهرهاى خرمشهر، هويزه و پادگان حميد از لوث وجود دشمنان پاكسازى شد و بيش از هزار كيلومتر مربع از خاك ميهن اسلامى از تسلط اجانب آزاد گرديد.
نيروهاى سه گانه ارتش جمهورى اسلامى ايران در طول هشت سال دفاع مقدس آنچه در توان داشتند براى دفع تجاوز و كسب پيروزى و افتخار انجام دادند.
رزم بى امان نيروى هوايى ارتش ، خسارت و تلفات عمده اى بر متجاوزان وارد آورد و در تغيير مسير اوليه نبرد به سوى جمهورى اسلامى ايران نقش ‍ به سزايى داشت . همچنين نيروى دريايى با حضورى چشمگير و دليرانه ، اجازه هيچ گونه عملياتى را در آبهاى نيلگون خليج فارس به متجاوزان نداد. نيروى زمينى نيز از ابتداى جنگ تحميلى تا پايان آن به طور مستمر درگير مبارزه با دشمن بود و در كسب پيروزيهاى پرافتخار و ثبت عمليات غرور آفرين نظامى سهم مؤ ثرى داشت . نيروها
ى سه گانه ارتش در طول جنگ تحميلى مجموع تواناييها و استعدادهاى بالقوه خود را بازيافتند و نشان دادند كه نيروهاى كارآمد، پرافتخار و پرقدرت هستند و آمادگى انجام هر ماءموريتى را دارند. و شاهد ثابت اين امر واقعيتى است كه حضرت آيت الله العظمى خامنه اى مدظله العالى رهبر معظم انقلاب اسلامى و فرماندهى كل قوا در ديدار فرماندهان و پرسنل ارتش بر آن تاءكيد فرمودند:
اگر ارتشى در دنيا باشد كه جنگ را در ميدانهاى واقعى نبرد تجربه نكند اين ارتش يك ارتش واقعى نيست . لااقل يك ارتش سرافراز نيست اما آن ارتشى كه جنگ را با پوست و استخوان خود آن هم نه يك روز و دو روز، بلكه بيش از هشت سال لمس مى كند اين يك ارتش واقعى و آبرومند و سرافراز است .
رهبر معظم انقلاب اسلامى همچنين فرمودند
:
نبرد ارتش ما نه براى افزون طلبى ، بلكه براى دفاع از كشور، اسلام و انقلاب بوده است .
ارتش جمهورى اسلامى ايران در اجراى ماءموريت و وظايف الهى خود شهداى بسيارى از تقديم اسلام كرد.شهيدان گرانمايه اى كه در اجراى فرمان حق و در طلب قسط قيام كردند و به مصاف با اصحاب شيطان برخاستند و با تيغ ستم سوز خود لاشه ظلمانى كفر را از هم شكافتند و پاى بر حلقوم كفار فشردند.
دلاورانى چون نامجو، فلاحى ، فكورى كلاهدوز، اقارب پرست ، آبشناسان ، شهرام فر، شيرودى ، كشورى ، بابايى و ستارى شهيدانى جاويد از خيل كاروانيان شهر شهادتند
، كه جلوه جمال حق در صحيفه ضميرشان منقش ‍ بود و شعار سراپا شعور الله اكبر ورد زبانشان ، اينان نمونه هايى هستند از مردان برجسته اى كه حسين حسين گويان سرود شهادت سر دادند و راه از اين جهان ظلمانى برگرفتند و به آن سراى ربانى رسيدند.
راهشان پر رهرو باد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -