انهار
انهار
مطالب خواندنی

شغلهاى حرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – درآمد حاصل از فروش پاسور

سؤال:پولی که از راه فروش پاسور به دست می آید حلال می باشد یا حرام ؟

جواب: اشکال دارد.

٢ – تولید لباس های بدن نما و چسبان

سؤال:کار من تولید لباس های بدن نما و چسبان است. حکم کار من چیست؟

جواب: چنین کاری جایز نیست.

٣ – کار در جایی که مجبور به فروش تنباکو است

سؤال:من در مغازه ای که فروش نصف آن تنباکو می باشد کار می کنم؛ این مغازه مال پدرم می باشد اما من اصلاً از کارم راضی نیستم چون تنباکو به فروش می رسد اما به خاطر پدرم مجبورم که این کار را انجام بدهم البته این مغازه خارج از کشور می باشد. حالا نمی دانم پولی که من از این مغازه گیرم میاد حلال است ؟

جواب: تا زمانی که مجبور هستید برای شما اشکالی ندارد ولی سعی کنید شغل دیگری برای خود انتخاب نمایید.

٤ – حکم حقوق کارکنان شرکت دخانيات

سؤال:با توجّه به اين که مصرف دخانيات را جايز نمي دانيد، حکم حقوق کارکنان شرکت دخانيات چيست؟

جواب: حقوق آنها اشکال ندارد؛ چون مسئولين مي گويند عدم توليد دخانيات در داخل سبب توسعه قاچاق و ايجاد آلودگي بيشتر در جامعه و خروج ارز شود ولي فروش آزاد و مصرف آنها جايز نيست و شايسته است افراد خاصي مسؤل فروش دخانيات شوند تا نسبت به نوجوانها و جوانها کنترل لازم را داشته باشد و به کم شدن مصرف آن کمک کنند.

٥ – خريد و فروش و نصب ماهواره

سؤال:حکم کسب درآمد از طریق خرید و فروش و نصب ماهواره چیست؟

جواب: آوردن اين گونه وسايل در منازل که غالباً موجب فساد است جايز نيست و خريد و فروش آن حرام است.

٦ – کالای قاچاق خریداری شده

سؤال:اگر کالایی را که به صورت قاچاق وارد کشور شده و گمرک و مالیات نپرداخته را بخریم آیا استفاده از آن کالا حرام است؟ اگر بخریم و بعداً پشیمان شویم و امکان پس دادن نداشته باشیم (مثلاً از دوره گرد خریده باشیم) تکلیف چیست؟

جواب: در صورتیکه مقررات حکومت اسلامی اجازه خرید آن را بدهد، مانعی ندارد.

٧ – قاچاق و خرید و فروش میت غیر مسلمان

سؤال:قاچاق میّت غیر مسلمان، و خرید و فروش آن چه حکمى دارد؟

جواب: اگر منظور از قاچاق این است که بر خلاف مقرّرات حکومت اسلامى باشد، این کار شرعاً اشکال دارد.

٨ – حکم شرعی قاچاق کالا

سؤال:نظر به این که در مناطق مرزى، امر قاچاق کالا، از همه نوع، رواج فراوان داشته و دارد، و ضررهاى جبران ناپذیرى بر اقتصاد و فرهنگ زده و مى زند، اینجانب با همکارى تنى چند از دوستان، و ان شاء الله کمک شما بزرگواران، در حال تدارک برنامه اى براى مبارزه با امر قاچاق هستم. به همین جهت سؤالاتى طرح نموده، خواهشمندم پاسخ آن را مرقوم فرمایید.

1ـ حکم قاچاق کالا به طور کلّى، اعمّ از اشیایى که به طور مستقیم یا غیر مستقیم فساد آور است، از نظر شرع مقدّس اسلام چیست؟

2ـ آیا قاچاق خیانت به کشور و مردم محسوب مى شود؟ آیا قاچاقچیان، و کسانى که به هر وسیله اى به آنها کمک مى کنند، در حکم منافقینند؟ آیا قرآن کریم یا احادیث، بیان خاصّى در مورد این گونه افراد دارد؟

3ـ استفاده افراد دیگر از اموال فرد قاچاقچى، در قبال پول یا مجّانى چگونه است؟

4ـ اگر پول حاصل از قاچاق، توسّط شخصى که آن را به دست آورده، یا اشخاص دیگر، در مسیر کارهاى تولیدى، یا خدماتى و مانند آن از کارهاى سالم قرار گیرد، اصل پول و درآمد حاصل از آن چه حکمى پیدا مى کند؟

5ـ اگر گذران زندگى به سختى انجام شود، اشتغال به قاچاق جایز است؟

6ـ افراد جامعه در قبال قاچاقچیان، و به طور کلّى پدیده قاچاق چه برخوردى باید داشته باشند؟

7ـ متأسّفانه امر رشوه توسّط قاچاقچیان بین برخى ارگانهاى دولتى شایع گشته است، چه توصیه اى براى این افراد دارید.

جواب: قاچاق کالا (یعنى ورود غیر قانونى آن از مرزها) برخلاف دستور شرع است، و باید از آن به شدّت پرهیز کرد. مخصوصاً هنگامى که موجب ضرر و زیان جامعه مى شود، و به اقتصاد کشور اسلامى لطمه وارد مى کند، و کمک کردن به قاچاقچیان در امر قاچاق جایز نیست. و گرفتن رشوه در این زمینه گناه مضاعف دارد، و بر همگان لازم است امر به معروف و نهى از منکر را فراموش نکنند.

٩ – خرید و فروش کالاهایی که از قاچاقچیان ضبط میشود

سؤال:کالاهایى که از قاچاقچیان کشف مى شود یا کالاهایى که بعد از مدّتى انبار شدن در گمرکات با قیمت مناسب در اختیار بعضى از افراد قرار مى گیرد استفاده از آنها چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه مجتهد جامع الشّرایط به عنوان تعزیر از آنها بگیرد سپس بفروشد، خریدن آن اشکالى ندارد.

١٠ – واردات کالا به صورت غیر قانونی

سؤال:وارد کردن کالا به صورت غیر قانونى از مرز چه حکمى دارد؟ پول حاصل از این کالا براى وارد کننده چه حکمى دارد؟

جواب: از کارهایى که بر خلاف مقرّرات حکومت اسلامى است باید اجتناب کرد و هر گونه کمک کردن به این تخلّفات اشکال دارد و درآمد آن نیز مشکل است.

١٢ – درآمد حاصل از ریش تراشی

سؤال:کسب درآمد از تراشیدن ریش مسلمانان چه حکمی دارد؟

جواب: هرگاه شخص مقلد کسی باشد که آن را حرام نمی داند مانعی ندارد. (اقلیتی از مجتهدین آن را حرام نمی دانند)

١٣ – سیگار فروشی

سؤال:فروشندگی سیگار چه حکمی دارد؟

جواب: حرام است.

١٤ – حکم اپیلاسیون

سؤال:حکم اپیلاسیون عورت زن توسط خانم دیگر ی که این کار شغل اوست چیست؟

جواب: نگاه به عورت دیگری، خواه برای زائل کردن مو باشد یا چیز دیگر جایز نیست، ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد.

١٥ – آموزش مجسمه سازی

سؤال:با سلام بنده جهت کلاسهای تابستانی پایگاه مقاومت بسیجمان تصمیم به برگزاری کلاسهای متنوعی از جمله مجسمه سازی نموده ام. ولی بعضی از عزیزان میگویند این کار حرام است. حکم این مسئله چیست؟ آیا هیچ راهی ندارد؟

جواب: مجسمه سازی انسان و حیوانات اشکال دارد و برگزاری کلاس برای آموزش چنین مجسمه هایی نیز اشکال دارد ولی غیر آن مانعی ندارد همچنین آنچه اسباب بازی بچه ها شمرده می شود.

١٦ – داراییهای زنی که توسط اعمال منافی عفت جمع شده

سؤال:زنى به اعتراف خود سالهاى متمادى مبتلا به اعمال منافى عفّت بوده و از این راه کسب معیشت مى نموده و با آن درآمد نامشروع، خانه و زندگى تهیّه کرده است. اکنون که مى خواهد توبه کند تکلیف داراییهاى موجود اعم از خانه و اثاث و چیست؟

جواب: اگر صاحبانش را مى شناسد باید به آنها بازگرداند و اگر نمى شناسد حکم مجهول المالک را دارد و اگر او نیاز مبرم دارد حاکم شرع مى تواند با توجّه به این که توبه کرده به عنوان ردّ مظالم به او بدهد.

١٧ – اشتغال از طریق شعبده بازی

سؤال:شعبده بازى را به عنوان کسب قرار دادن چه حکمى دارد؟ آیا شرکت در مجلس یا محفلى که در آن جا شعبده بازى مى شود اشکال دارد؟

جواب: بازیهایى که به عنوان نمایش و سرگرمى و تفریح در بعضى مجالس مشاهده مى شود که تردستى و زرنگى شخص را نشان مى دهد و غرضى جز آن در کار نیست اشکالى ندارد. امّا اگر براى اغفال مردم باشد نوعى از سحر است که کسب آن حرام و حضور در آن مجلس هم حرام است.

١٨ – فروش محصولات قاچاق

سؤال:به نام خدا با سلام اینجانب کارمند فروش شرکتی هستم که در زمینه پوشاک فعالیت دارد و این شرکت محصولات خود را به صورت قاچاق وارد کشور می کند و سپس ما آن را می فروشیم. خواستم بدانم در آمد ما چه حکمی دارد؟

جواب: در فرض سئوال جایز نیست.

١٩ – کتابت نوشته ای که محتویات فاسد دارد

سؤال:آیا کاتب مطّلع از محتویات کذب مورد کتابتش که شامل اتهام و هتک حرمت گیرنده نامه و دیگران مى باشد با این که آن نوشته با امضاى دیگرى براى گیرنده ارسال مى گردد، شریک در گناه صاحب امضا مى باشد؟

جواب: این مصداق روشن اعانت بر اثم و کمک به گناه است و جایز نیست.

٢٠ – فروش مشروبات الکلی

سؤال:شخصى قبل از تشرّف به اسلام مشروبات الکلى مى فروخته، و از در آمد آن به پدر و مادرش کمک مى کرده است. حال که مسلمان شده، آیا مى تواند به کار مذکور ادامه دهد؟

جواب: اشکال دارد.

٢١ – تهیه و توزیع تصاویر مهیج شهوت

سؤال:اخیراً تهیّه و توزیع تصاویر مهیّج شهوت در شکلهاى مختلف و بعضاً به بهانه عرضه آثار هنرى و عرفانى، بر روى کاشیها، لباسها، کارتهاى تبریک و مانند آن، شایع گردیده است؟ نظر مبارک نسبت به موارد ذیل چیست؟

الف) خرید و فروش این گونه تصاویر چه حکمى دارد؟

ب) وظیفه فروشندگان نسبت به محو تصاویر مبتذل، که بر روى اجناسى مانند لباس، صابون، بسته هاى شیرینى و امثال اینهاست، چیست؟

ج) مزد کارگران و بنّاها در قبال نصب کاشیهایى که منقّش به این گونه تصاویر مى باشد، چه حکمى دارد؟

د) آیا نصب تصاویر مذکور در معرض دید افراد جایز است؟

جواب: استفاده از تصاویر مبتذل و فسادانگیز، به هر نحو که باشد، جایز نیست، و ترویج آن نیز شرعاً ممنوع است، و مزد گرفتن در برابر آن مجاز نمى باشد، و چنانچه بتوانند باید آن را محو کنند

٢٢ – خرید و فروش تابلوهایی که تصاویر مبتذل دارند

سؤال:فرشها و کوبلن هایى با تصاویر زنان سر برهنه، یا رقّاصى هاى دسته جمعى بافته مى شود، همچنین عکسهاى مینیاتورى با همین مضامین کشیده مى شود. تهیّه، تولید، خرید، فروش و نصب آنها در منازل یا مغازه ها چه صورتى دارد؟

جواب: با توجّه به این که این عکسها ترویج فساد است، تولید و خرید و فروش و نگهدارى آن اشکال دارد.

٢٣ – استخدام در بانک

سؤال:با سلام به استخدام بانک در آمدن و امرار معاش از طریق کارمندی در بانک چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتیکه کارهای ربوی انجام نشود، اشکال ندارد.

٢٤ – کار کردن برای بهائیها

سؤال:آیا کار کردن برای بهائیها در ادارات یا موسسات آنها اشکال دارد یا خیر؟ پولی که بعنوان حقوق می گیریم چه حکمی دارد؟

جواب: جایز نیست.

٢٥ – درآمد حاصل از تدوین و میکس فیلمهای عروسی

سؤال:درآمد حاصل از تدوین و میکس و صدا گزاری فیلم های عروسی چه حکمی دارد؟

جواب: هرگاه مربوط به صحنه های نامشروع باشد، درآمد حاصل از کارهای فوق نیز حرام است. و اگر مربوط به صحنه های مشروع باشد مانعی ندارد.

٢٦ – کار کردن در شرکتهای خدمات اینترنتی

سؤال:کار کردن در شرکتی که خدمات اینترنت را فراهم می کند، با توجه به اینکه اکثر استفاده از آن مربوط به کاربردهای مبتذل است چه حکمی دارد و آیا تعاون در اثم و عدوان محسوب میشود؟ با توجه به اینکه می توان از این رسانه استفاده های مفید نیز به عمل آورد.

جواب: هرگاه اکثر افراد از برنامه های مبتذل آن استفاده می کنند کار کردن با آن شرکت خدماتی اشکال دارد.

٢٧ – اشتغال از طریق فالگیری

سؤال:بعضى از اشخاص در خارج با فالگیرى از جامع الدّعوات و یا دوازده برج، از آینده و گذشته و مرض مراجعین خبر مى دهند و مى گویند: فلان گرفتارى دارى یا خواهى داشت، فلان مقدار باید بدهى تا دعاى حسابى بنویسم و دعاى محبّت ما بین دخترها و پسرها و زوجها و براى دیوانه ها و جنّ زده ها مى نویسند و پولهاى زیادى دریافت مى کنند و در ضمن نماز جمعه و نماز جماعت مى روند، بفرمایید پول گرفتن در مقابل این کارها چه حکمى دارد؟

جواب: پول گرفتن در برابر این کارها جایز نیست.

٢٨ – اشتغال از طریق دعا نویسی

سؤال:آیا دعا نویسى و پول گرفتن در مقابل آن به عنوان کسب یا هدیه جایز است؟

جواب: اگر دعاهاى مشروعه مأثوره باشد مانعى ندارد ولى دعا نویسى خرافى حرفه اى جایز نیست.

٢٩ – خرید و فروش مجسمه

سؤال:آیا حرمت نقّاشى و مجسمه سازى به دلیل برداشت شرک آمیز از آنها و جنبه بت پرستى آن است؟ در این صورت امروز که این امور ذهنیّت بت پرستى را در عموم مردم ایجاد نمى کند و به عنوان هنر شناخته شده و به کار گرفته مى شود، پرداختن به آن چه حکمى دارد؟

جواب: مجسمه سازى و خرید و فروش آن در هر حال اشکال دارد مگر در مواردى که جنبه اسباب بازى دارد.

٣٠ – حکاکی تصاویر روی چوب

سؤال:این جانب مدّتى است که بعضى از تصاویر را بر روى چوب به صورت برجسته حک مى کنم و از این طریق امرار معاش مى نمایم چون شنیده بودم که ساخت مجسمه کامل داراى روح حرام مى باشد نه بخشى از حجم بدن، آن هم به صورت حک بر روى چوب، آیا امرار معاش این جانب از این راه شرعاً جایز مى باشد؟

جواب: این قبیل نقوش برجسته شرعاً اشکالى ندارد ولى سعى کنید نقشهایى که موجب ترویج ادیان و مذاهب غیر اسلامى مى شود و یا تصویرهایى که موجب فساد اخلاق است نبوده باشد.

٣١ – حکم مجسمه سازی

سؤال:مجسمه سازى تمام تنه یا نیم تنه انسان یا حیوان چه حکمى دارد، نقّاشى آنها چطور؟

جواب: مجسمه سازى اشکال دارد و نقّاشى جایز است.

٣٢ – ویرایش و میکس فیلم و عکس مجالس مختلط

سؤال:تنظیم (ویرایش و میکس) فیلم و عکس مجالس (عروسی و تولد) که گاهی فیلم از مجالس مختلطی است که مسائل دینی در آن رعایت نمی شود چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتی که صاحبان فیلم و عکس را بشناسند، جایز نیست و اگر آن ها را نشناسند و منشأ فسادی نگردد، جایز است و در صورتی که مجلس حرام باشد درآمد حاصل از آن اشکال دارد.

٣٣ – صادرات موادی که از آن مشروبات الکلی می سازند

سؤال:قصد داریم مواد ملاس را که جزو تفاله های قند است به کشوری صادر کنیم. متوجه شدیم آن را برای ساخت مشروبات الکلی می خواهند. آیا حضرت آیت الله این صادرات را جایز می دانند؟

جواب: احتیاط در ترک آن است.

٣٤ – جاسوسی کردن به علت مشکلات مالی

سؤال:آیا انسان مى تواند براى رهایى از تنگناهاى شدید غیر قابل تحمّل اقتصادى، جاسوسى کند؟ در صورت عدم جواز، اگر پذیرفته باشد چطور؟

جواب: جایز نیست; مگر این که ضرر ناشى از ترک این کار بیشتر باشد. که در این صورت این شغل، اگر منجر به قتل دیگران نشود، جایز است.

٣٥ – خرید و فروش کالاهایی که از قاچاقچیان ضبط می شود

سؤال:کالاهایى که از قاچاقچیان کشف مى شود یا کالاهایى که بعد از مدّتى انبار شدن در گمرکات با قیمت مناسب در اختیار بعضى از افراد قرار مى گیرد استفاده از آنها چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه مجتهد جامع الشّرایط به عنوان تعزیر از آنها بگیرد سپس بفروشد، خریدن آن اشکالى ندارد.

٣٦ – خرید کالا از دست فروشان

سؤال:آیا خریدن کالاهایی مانند میوه یا لباس و ... از افرادی که در کنار خیابان یا با وانت و ... اقدام به فروش این کالاها می نمایند در صورتی که این کار آنها سد معبر باشد آیا اشکال دارد؟ اگر سد معبر نباشد اما خلاف قوانین باشد چه طور؟ و اگر اشکال دارد حکم کالاهایی که قبلا از این افراد خریده ایم چیست؟

جواب: در هر صورت خرید از آنها حرام نیست ولی اگر سدّ معبر کنند کارشان حرام است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -