انهار
انهار
مطالب خواندنی

مجسمه سازی و نقاشی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: نگه داشتن مجسمه چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ نگه داشتن مجسمه حرام نيست، و الله العالم.

سؤال:  آيا نصب مجسمه در معابر و ميادين شهر صحيح است؟

جواب:باسمه تعالى؛ نگهدارى مجسمۀ كامل فى نفسه مكروه است، و الله العالم.

سؤال:  نقاشى و مجسمه‌سازى چه حكمى دارد؟ خصوصاً ساختن مجسمه و كشيدن شمايل معصومين و نگهدارى آنها در موزه‌ها-به عنوان آثار هنرى-و منازل -به عنوان دكور-چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ نقاشى از صاحبان روح اشكال ندارد، و احتياط آن است كه مجسمۀ كامل از آنها درست نكنند؛ و كشيدن شمايل معصومين در صورتى كه به احتمال اينكه صورت معصوم به اين نحو است بوده باشد، اشكالى ندارد، و نگهدارى شمايل كراهت دارد، و الله العالم.

سؤال: نظر جنابعالى دربارۀ نقاشى صورت انسان، همچنين ساختن مجسمۀ حيوان چيست و آيا آموزش و يادگيرى آنها اشكال دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ نقاشى صورت مانعى ندارد، و ساختن مجسمۀ انسان و حيوان بطور كامل بنابر مشهور جايز نيست، و يادگيرى آن مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال: تعريف مجسمه چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ صورت شىء با عين جمادى است، و الله العالم.

سؤال: آيا ساختن آن جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ بنابر مشهور ساختن مجسمۀ كامل انسان و حيوانات جايز نيست، و الله العالم.

سؤال: آيا موارد ذيل شامل تعريف مجسمه مى‌شود؟

-نقش‌هايى كه روى پارچه (غير از اصل پارچه) گلدوزى و غيره درست مى‌كنند.

-روى چوب را جورى بتراشند كه عكس روى آن ظاهر شود.

-سوزن و تكه چوبها و غيره را جورى روى تخته‌اى بچينند و بچسبانند كه عكس درست شود.

-بر شلوار يا كاپشن‌ها تكه چرم مى‌زنند كه روى اين تكه چرم با پرس ماشين ( نه چاپ) عكسى مثلاً عكس اسب ظاهر شده.

جواب:باسمه تعالى؛ بر هيچ يك تعريف مجسمه شامل نمى‌شود، و الله العالم.

سؤال: حكم مجسمه با صورت حيوان تام چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ احتياط در ترك است، و الله العالم.

سؤال: نقاشى و تصوير معمولى حيوان تام چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ جايز است، و الله العالم.

سؤال: حكم ساختن مجسمۀ ناقص حيوان چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال: تصوير حيوان تام به طريق نقش مجرد چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال: آيا تصوير حيوان ناقص، نقاشى معمول جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال:  صورت غير انسان و حيوان به گونۀ مجسمه، ولى تام و كامل چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال: آيا نقاشى ناقص صورت غير حيوان جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال: ساختن صورت غير حيوان با نقاشى ناقص چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال: آيا صورت غير حيوان با نقش بدون تجسم ولى تام و كامل جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال: در خصوص چهرۀ مبارك پيامبر عظيم الشأن صلى الله عليه و آله و سلم، معصومين عليه السلام و ساير پيامبران الهى و ملائكه و يا تصويرى از شمايل كلى، بدون پرداختن به چهرۀ مباركشان آيا جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ در صورتى كه استناد به آنان عليهم السلام ندهد، مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال: تصاويرى كه با دوربين عكاسى و كامپيوتر تهيه مى‌شود چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال: درست كردن مجسمه، خريدوفروش، ، نگهدارى و نگاه بر آن چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ بنابر مشهور، درست كردن مجسمه انسان و يا حيوان كه كامل ديده شود، حرام است؛ و خريدوفروش و نگهدارى آن نهى دارد، و الله العالم.

سؤال: ساختن مجسمۀ ناقص انسان يا حيوان به عنوان اثر هنرى، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ اگر مجسّمه نيم‌تنه را نشان بدهد، اشكال ندارد، و الله العالم.

سؤال:  ساختن مجسّمۀ كامل انسان يا حيوان به عنوان اثر هنرى، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ اگر مجسمه، بدن را نشان بدهد، احتياطاً ترك شود، و الله العالم.

سؤال: ساختن مجسمۀ كامل انسان يا حيوان، با همۀ اجزاى داخلى، جهت استفادۀ آموزشى در مراكز آموزشى، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ از جواب سؤال قبل معلوم شد، و الله العالم.

سؤال:  آموزش مجسمه‌سازى و نقاشى، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ اگر تعليم ساختن مجسّمۀ جان دار با ساختن آن همراه باشد، احتياطاً ترك شود؛ و نيز پولى كه در مقابل تعليم گرفته مى‌شود، اشكال دارد، و الله العالم.

ج2:

سؤال: خريدوفروش مجسمه‌هايى كه از گچ يا مواد ساخته مى‌شود و به عنوان اسباب بازى و يا براى نگهدارى در منازل به كار مى‌رود چه حكمى دارد؟

جواب:بسمه تعالى -اگر اسباب بازى باشد اشكال ندارد وگرنه خالى از اشكال نيست، و اللّه العالم.

سؤال: مجسمه‌سازى تمام تنه يا نيم‌تنۀ انسان يا حيوان چه حكمى دارد؟

جواب:بسمه تعالى -ساختن مجسمۀ صاحب روح كه به نظر تام باشد در نزد مشهور علماء حرام است و بنابر احتياط ترك شود، و اللّه العالم.

سؤال: ساختن مجسمۀ ذوى الارواح حرام است، آيا عروسك‌سازى بوسيلۀ پارچه يا مواد پلاستيكى يا مجسمه‌هايى كه بوسيلۀ خميرى مخصوص ساخته مى‌شود را نيز شامل مى‌شود؟

جواب:بسمه تعالى -ساختن مجسمه اگر از ذوى الارواح باشد بنابر مشهور حرام و اين قول مطابق با احتياط است و ساختن عروسك اگر عرفا اسباب بازى به حساب آيد مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال: حكم عروسك‌سازى و مجسمه‌سازى با وسايل مختلف چيست؟ در صورتى كه اعضاى حيوان و يا انسان به طور كامل ساخته شود؟ در صورتى كه اعضاى حيوان و يا انسان به طور كامل نباشد، مثل اينكه انگشت نداشته باشد؟

جواب:بسمه تعالى -مجسمه‌سازى جاندار چنانچه به نحو كامل بوده باشد بنابر مشهور حرام است، و نداشتن يك دست و يا يك پا منافاتى با كامل بودن ندارد، و امّا ساختن عروسك مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال: نقاشى (انسان، حيوان، مناظر طبيعت) در صورتى كه به حالت طبيعى و حجم دار باشد چه حكمى دارد؟

جواب:بسمه تعالى -نقاشى غير جاندار مانعى ندارد، و نقاشى جاندار هم چنانچه به نحو كامل نباشد مانعى ندارد، و اللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -