انهار
انهار
مطالب خواندنی

ریش تراشی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  ١٠٨۵ : نظر مبارك نسبت به تراشيدن بعضى از ريش (به اصطلاح امروزى ريش پروفسورى)  چه مى‌باشد؟ آيا اين كار جايز است يا تراشيدن بعضى از ريش مثل تراشيدن همۀ آن است؟

جواب:باسمه تعالى؛ بنابر احتياط، چانه و اطراف آن بايد طورى اصلاح شود كه بگويند ريش دارد، و تراشيدن بقيه مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال  ١٠٨۶ :  نظر كردن به صورت كسى كه ريش تراشيده چه حكمى دارد اگر باعث تشويق او شود؟

جواب:باسمه تعالى؛ امر به معروف و نهى از منكر در صورت وجود شرائط آن، واجب است؛ مجرد نگاه كردن به صورت چنين شخصى حرام نيست، و الله العالم.

سؤال  ١٠٨٧ :  تراشيدن ريش چه حكمى دارد؟ در صورت جواز، حدود آن را مشخص فرماييد؟

جواب:باسمه تعالى؛ چنانچه مكلّف مو در صورت داشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد ربعى از صورت را كه چانه در آن قرار دارد نتراشيده باقى بگذارد، بطورى كه در وقت مواجهه مو در آن ديده شود و صدق كند ريش دارد، و الله العالم.

سؤال  ١٠٨٨ :  اصلاح موى صورت به گونه‌اى كه برخى اندكى از آن را نگاه مى‌دارند، چه صورت دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ چنانچه ريش چانه و اطراف آن را نتراشد و در آن مقدار ريش داشته باشد، به احتياط واجب عمل كرده است، و الله العالم.

سؤال  ١٠٨٩ :  آيا تراشيدن ريش بنابر احتياط حرام است؟

جواب:باسمه تعالى؛ بنابر احتياط لازم، بايد ترك كند، و الله العالم.

سؤال  ١٠٩٠ :  اگر كسى ناچار باشد يا وادار شود كه موى صورتش را بتراشد يا ماشين كند، حكم او چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ در صورت عسر و حرج يا خوف ضرر از ناحيۀ اجباركننده، جايز است، و الله العالم.

سؤال  ١٠٩١ :  منظور از صدق ريش چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ اينكه در عرف مردم به آن ريش بگويند، و الله العالم.

سؤال  ١٠٩٢ :  آيا ريش‌هاى امروزى مانند پروفسورى، ستارى و. . . صدق ريش مى‌كند؟

جواب:باسمه تعالى؛ تراشيدن چانه و اطراف آن بنابر احتياط جايز نيست، و الله العالم.

سؤال  ١٠٩٣ :  معيار و ميزان در ريش چيست؟ و اگر به اندازۀ خط انداختن تراشيده شود، اشكال دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ از باب احتياط واجب است، مويى كه بر چانه و اطراف آن روييده است، زايل و تراشيده نشود به طورى كه در وقت مواجهه و گفتگو صدق كند ريش دارد؛ و تراشيدن ريش در غير چانه مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال  ١٠٩۴ :  نظر حضرتعالى دربارۀ تراشيدن ريش و خريدوفروش وسيلۀ ريش‌تراشى را بفرماييد؟

جواب:باسمه تعالى؛ بنابر احتياط، تراشيدن چانه و اطراف آن جايز نيست؛ و خريدوفروش وسايل مشتركه جايز است، و الله العالم.

سؤال  ١٠٩۵ :  حكم تيغ زدن به صورت چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ بنابر احتياط بايد قسمت چانه و اطراف آن را نتراشيده بگذارد به نحوى كه بر آن ريش داشتن صدق كند، و الله العالم.

سؤال  ١٠٩۶ :  تراشيدن ريش و سبيل با تيغ و مانند آن و يا بلند كردن سبيل، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ چنانچه مكلّف مو در صورت داشته باشد، بنابر احتياط واجب، بايد ربعى از صورت كه چانه در آن قرار دارد نتراشيده باقى بماند، به طورى كه صدق كند ريش دارد؛ و در زايل كردن ريش فرقى بين تراشيدن آن با تيغ و ماشينى كه از ته مى‌زند نيست؛ و بلند كردن سبيل مكروه است، و الله العالم.

سؤال  ١٠٩٧ :  لطفاً نظر فقهى حضرتعالى در مورد تراشيدن ريش را به گونۀ روشن بفرماييد، و اينكه دليل فقهى شما چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ بنابر آنچه از ادلۀ شرعيه استفاده كرده‌ايم، احتياط واجب آن است كه از تراشيدن ريش چانه و اطراف آن اجتناب شود؛ و دليل آن، رواياتى است كه در اينجا مجال ذكر و تفصيل و بررسى آنها نيست، و الله العالم.

سؤال  ١٠٩٨ :  حكم تراشيدن ريش چيست؟ و شهادت ريش‌تراش چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ احتياط واجب آن است كه ربع صورتى را كه چانه در آن واقع شده است نتراشند؛ و شهادت كسى كه اين كار را انجام مى‌دهد مورد قبول نيست، و الله العالم.

سؤال   ١٠٩٩ :  تا چه اندازه مى‌توان محاسن را كوتاه كرد؟ آيا درست است كه مى‌گويند بر مردها واجب است كه به قدرى محاسن بگذارند به طورى كه پوست صورتشان معلوم نباشد؟

جواب:باسمه تعالى؛ بايد به اندازه‌اى باشد كه در مجلس تخاطب بگويند صورتش مو دارد، و اگر موى صورت پرپشت است به مقدارى بايد موى صورت را بگذارد كه بشره معلوم نباشد، و الله العالم.

سؤال  ٢١٨٣ :  تراشيدن ريش با تيغ و يا با ماشينهاى سه تيغه، چه حكمى دارد؟

جواب:چنانچه مكلف مو در صورت داشته باشد، بنابر احتياط واجب، بايد ربعى از صورت كه مشتمل بر چانه است را نتراشيده باقى بگذارد، به طورى كه در مجلس تخاطب مو ديده شود، و در از بين بردن ريش فرقى بين تراشيدن با تيغ و ماشين كردن نيست، و الله العالم.

ج2:

سؤال  ٢٠۶٢  -زدن ريش با ماشينى كه هم سطح تيغ اصلاح كند چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى - زدن ريش به اين صورت، حكم با تيغ زدن را دارد، و اللّه العالم.

سؤال   ٢٠۶٣  -آيا پولى را كه آرايشگر از راه تراشيدن ريش با تيغ مى‌گيرد حلال است يا حرام؟ چون بعضى از آقايان اين كسب و در آمد را حلال نمى‌دانند.

جواب: بسمه تعالى - بنابر احتياط لازم تراشيدن ريش با تيغ و يا چيز ديگرى كه مثل تيغ است جايز نبوده و نبايد پول بگيرد، و اللّه العالم.

سؤال   ٢٠۶۴  -تراشيدن موى صورت با تيغ چه حكمى دارد؟ زدن موى صورت با ماشينهاى مخصوص ريش‌تراش چه حكمى دارد؟ كوتاه كردن موى صورت به نحوى كه اگر كسى ببيند شك كند كه از ته تراشيده چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى - بنابر احتياط واجب بايد چانه و اطراف آن را نتراشد و از ته نزند به طورى كه در مجلس گفتگو صدق كند ريش دارد، و در از بين بردن موى ريش بين تراشيدن آن با تيغ و ماشينى كه از ته مى‌زند فرقى نيست، و اللّه العالم.

سؤال  ٢٠۶۵  -كندن موى صورت براى مرد چگونه است ( زير گلو يا چانه)  و گونه‌ها؟

جواب: بسمه تعالى - كندن چند موى از صورت كراهت دارد، و كندن موهاى زير گلو و گونه نيز مكروه مى‌باشد، و اللّه العالم.

سؤال   ٢٠۶۶  -شخصى شغلش آرايشگرى است، در مورد تراشيدن صورت ترديد دارد. افراد مختلف و مراجعين از او مى‌خواهند كه صورتشان را بتراشد و مى‌گويند كه حرام نيست، تكليف اين شخص در مورد تراشيدن صورت چيست؟ آيا حرمت تراشيدن صورت قطعى است و اين شخص بايد تراشيدن صورت را ترك كند يا معذور است؟

جواب: بسمه تعالى - بنابر احتياط واجب تراشيدن موهاى چانه و اطراف آن جايز نيست، و گفتن مشترى كه مانعى ندارد حجت شرعى حساب نمى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال  ٢٠۶٧  -حدّ ريش چقدر است؟( بعضى عوام بجاى زدن صورت با تيغ با ماشين به نحوى مى‌زنند كه اصطلاحا ته‌ريش مى‌گويند نه ريش لطفا توضيح فرماييد)  .

جواب: بسمه تعالى - حدّش اين است كه در روبرويى با شخص عرفا بگويند در قسمت چانه و اطراف آن ريش دارد، و اللّه العالم.

سؤال  ٢٠۶٨  -با عنايت به اينكه در بعضى از مسافرتهاى خارجى، انسان مجبور به تراشيدن ريش مى‌باشد، آيا مى‌توان تقيّه نمود؟

جواب: بسمه تعالى - در مورد تراشيدن ريش ، تقيّه و اضطرار نيست، و اللّه العالم.

سؤال  ٢٠۶٩  -آيا به نمرۀ صفر ماشين صدق ريش‌تراشى مى‌كند؟

جواب: بسمه تعالى - بنابر احتياط واجب چانه و اطراف آن بايد طورى اصلاح شود كه بگويند ريش دارد، و اللّه العالم.

سؤال  ٢٠٧٠  -آيا تراشيدن موهاى زير لب پايين حرام است؟

جواب: بسمه تعالى - حرام نيست و بنابر احتياط واجب موى قسمت چانه را نتراشند، و اللّه العالم.

سؤال  ٢٠٧١  -حكم افرادى كه قسمتى از ريش خود را تراشيده و قسمتى را باقى مى‌گذارند ( ريش پرفسورى)  چيست؟

جواب: بسمه تعالى - بنابر احتياط واجب بايد چانه و اطراف آن را نتراشند-و از ته نزنند-بطورى كه صدق كند ريش دارد، و تراشيدن بقيۀ صورت مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال  ٢٠٧٢  -آيا ريش تراشيدن با تيغ براى كسى كه ريش كم دارد چه حكمى دارد؟ آيا اشكال دارد؟

جواب: بسمه تعالى - چنانچه ريش صدق كند-و لو كم باشد-نبايد چانه و اطراف آن را بتراشد، و اللّه العالم.

سؤال  ٢٠٧٣  -اكتفاء به ريش پروفسورى يعنى تراشيدن زائد بر چانه جايز است يا نه؟

جواب: بسمه تعالى - چنانچه چانه و اطراف آن را باقى بگذارد كه صدق كند ريش دارد، تراشيدن بقيه مانعى ندارد، و اللّه العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -