انهار
انهار
مطالب خواندنی

قتل ملک فیصل

بزرگ نمایی کوچک نمایی
قتل ملک فیصل؛ پادشاه عربستان
ملک فیصل، پادشاه پیشین عربستان سعودی در چنین روزی از سال ۱۹۷۵ میلادی به قتل رسید. ملک فیصل، پادشاه اسبق عربستان سعودی در نهم آوریل ۱۹۰۶م به‌ دنیا آمد. وی پس از تشکیل کشور عربستان سعودی، در دربار پدرش عبدالعزیز بن سعود به مدارج ترقی رسید و در زمان پادشاهی برادر خود، ملک سعود، نزدیک به چهار سال، نخست‌وزیری عربستان سعودی را بر عهده داشت. در این هنگام بر اثر جریانات سیاسی که به برکناری ملک سعود انجامید، فیصل در سال ۱۹۶۴م به پادشاهی عربستان رسید. وی سپس تا حدی دست به اصلاحات اجتماعی و اقتصادی زد و کشور را از حالت قبیله‏ای بیرون آورد و به استان‏های گوناگون تقسیم نمود. او برای هر استان شورایى مرکب از ۳۰ نفر تشکیل داد و برادرش خالد را به‌عنوان ولیعهد خود انتخاب کرد. ملک فیصل ضمن نزدیک کردن هرچه بیش‌تر عربستان به امریکا در راه به دست گرفتن رهبری جهان عرب به‌شدت تلاش کرد. او در این راستا، با سیاست جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور وقت مصر، در تشکیل جمهوری متحده عربی متشکل از سوریه و مصر به مبارزه برخاست. با این حال در اوت ۱۹۶۵م، ملک فیصل معاهده‏ ای با عبدالناصر، جهت رفع اختلافات دو کشور درباره مسئله یمن منعقد کرد. شهرت و اعتبار ملک فیصل بیش‌تر به‌سبب نقشی است که در تشویق و تحریک اعراب به تحریم نفتی جهان غرب پس از جنگ اکتبر ۱۹۷۳م بین اعراب و اسرائیل ایفا کرد. در این راستا، به پیشنهاد فیصل، کشورهای عربی، از پایان اکتبر آن سال، هر ماه ۵ درصد از تولیدات نفتی خود را کاسته و ۵ درصد بر بهای آن افزودند. درنتیجه، بهای جهانی نفت در مدت کوتاهی تا هشت برابر افزایش یافت. این نخستین‌بار بود که اپک در پرتو اتحاد اعضای خود، قیمت جهانی نفت خود را تعیین می‌‏کرد. در جریان این تحریم، در پائیز ۱۹۷۳م، فروش نفت به امریکا و کمپانی‏ های خصوصی امریکایى و اروپایى، اساساً ممنوع اعلام شده بود. تصمیم به کاهش تولید و افزایش بهای جهانی نفت، محصول فشار افکار عمومی مردم و احساسات ضدامریکایى و ضدصهیونیستی آنان بود. این امر چندان به درازا نیانجامید و ملک فیصل سرانجام در تاریخ بیست و پنجم مارس سال ۱۹۷۵ میلادی پس از یازده سال حکومت در سن شصت و نُه سالگی به‌ وسیله برادرزاده ‏اش ترور شد و برادرش خالد به‌جای وی، بر تخت سلطنت نشست. در آن زمان، مطبوعات جهانی، قتل فیصل را یک توطئه مشترک از جانب امریکا و رژیم صهیونیستی خواندند. فیصل هنگام مرگ، علاوه بر پادشاهی، سمت نخست‌وزیری و وزارت امور خارجه عربستان را نیز عهده ‏دار بود.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -