انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس قرض و دین

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: شخصی از کسی طلبی دارد پس از چند سال وصول می شود آیا خمس آن را بلافاصله باید بدهد یا جز درآمد سال است و پس از گذشت سال خمس آن  واجب است؟

جواب: اگر اطمینان و تمکن وصول آن را در سالهای قبل داشته جزو منافع ان سالهاست و الا جزء منافع امسال است که وصول شده است وپس از گذشت سال خمس دارد.

سؤال: مغازه داری مطالباتی از مردم دارد و اجناس مغازه را نسیه فروخته و هنوز وصول نکرده سال خمس می رسد امسال حساب کند یا سال بعد؟

جواب: پس از وصول بپردازد و از منافع سال قبل محسوب نماید که سال حصول ربح است منتها تمکن از ادا در سال بعد پیدا شده جزء منافع سال بعد حساب نمی شود.

سؤال: کسی که بدهی اقساطی دارد و اقساط آن چند سال طول می کشد آیا می تواند همه بدهی را از درآمد سال کسر کند؟

جواب: بدهی هر سال را در موعد قسط جزأ موونه آن سال حساب کند و بدهی که وقت پرداخت آن نرسیده از درامد  امسال کسر نکند.

سؤال: شخصی از کسی طلب دارد مربوط به سالهای قبل، در وسط سال خمسی ان را دریافت می کند آیا بلافاصله خمس دارد همانطوری که اماما راحل فرمودند یا باید سال بر آن بگردد.

جواب: اگر سال برای خود معین کرده معیار همان سال است و بلافاصله واجب نیست.

سؤال: شخصی یکصد هزار تومان قرض کرده برای صرف در مؤونه زندگی و به صورت اقساط طی چند سال بازپرداخت می کند . مبلغ پنجاه تومان آن را خرج کرد و 50 هزار تومان دیگر موجود است و ضمنا مبلغ بیست هزار تومان از درآمد دیگرش بابت بازپرداخت این وام پرداخت نمودهم اکنون راس سال خمسی او فرا رسیده اینک دو سوال مطرح است:

1- آیا مقدار باقیمانده پولی را که قرض کرده و الان موجود است و بازپرداخت نشده خمس دارد یا نه در حالی که اقساط ان در سالهای بعد باید بپردازد؟

2- بیست هزار تومان که بابت بازپرداخت  قرض داده است پنجاه هزار تومان  هزینه شده  قرار می گیرد و در هزینه محسوب می شود یا در مقابل پنجاه هزار تومان باقیمانده قرار می گیرد و از درامد محسوب می گردد که خمس باید بدهد؟

جواب: مقدار باقیمانده از پول عرفا زائد مؤونه نیست و مال مردم محسوب می شود اگر چه  شرعا به واسطه قرض مالک شده  و اما نسبت به بیست هزار تومان که جهت بازپرداخت  قرض داده احتیاطا خمس آن را دست گردان کند با کسی که مجاز است و به او بازگردانده شود.

سؤال: کسی که خمس مالش را دست گردان کرده و مقداری بدهکار است آیا می تواند مقدار بدهی را سال بعد از منافع آن سال کسر کند یا از مال خمس داده شده باید بدهد؟

جواب: اگر سال گذشته متمکن نبوده از پرداخت ان از منافع امسال حساب کند و اگر متمکن بوده  که از  مال مخمس بدهد  از منافع امسال کسر نکند.

سؤال: کسی که وامی گرفته که طی اقساط به مدت 5 سال پرداخت کند اگر بر این پول سال بگذارد خمس دارد؟

جواب: خمس ندارد.

سؤال: کسی پولی را به دیگری قرض داده و سال خمس او فرا می رسد آیا خمس آن راباید بدهد یا وقتی وصول کرد؟

جواب: وقتی وصول کرد باید بدهد.

سؤال: آیا دیون اقساطی مربوط به سالهای بعد را می تواند از درامد سال کسر کند؟

جواب: بله می تواند و جزء موونه محسوب می شود گرچه طلبکار حق مطالبه ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -