انهار
انهار
مطالب خواندنی

سیاست

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – وظیفه دانشجویان در قبال مسائل فلسطین

سؤال: با توجّه به وضعیّت کنونى مسلمانان فلسطین، و عدم امکان حضور فیزیکى و جهاد براى مسلمانان کشورهاى دیگر، وظیفه ما در قبال این مسأله چه مى باشد؟ به نظر حضرتعالى وظیفه خاصّ دانشجویان چیست؟

جواب: مسأله فلسطین یک مسأله کاملا جدّى، و انتفاضه در شکل اخیر از هر زمان پر شورتر است، و شرایط بین المللى و کشورهاى اسلامى نیز با گذشته تفاوت بسیار دارد، که شرح آن در این مختصر نمى گنجد. به همین دلیل باید اقدامات جدّى ترى صورت گیرد. ولى چون اقدامات پراکنده مخصوصاً در زمان ما، نتیجه بخش نیست، باید یک برنامه ریزى حساب شده با حضور نمایندگان ارگانهاى مختلف انجام گیرد، و به دنبال آن حمایتهاى گوناگون از فلسطینى هایى که همه روزه آماج حملات دشمنان بى رحم و وحشى قرار دارند، صورت پذیرد. تشکیل چنین جلسه اى را براى برنامه ریزى، واجب و لازم مى دانیم.

٢ – حکم اعتصاب غذا توسط زندانیان

سؤال: نظر اسلام در مورد اعتصاب غذا، که بعضى از زندانیان سیاسى و غیر سیاسى به عنوان اعتراض به وضع نامناسب زندان، و یا اعتراض به حکمى که دادگاه صادر کرده، به آن متوسّل مى شوند چیست؟

جواب: در صورتى که باعث ضرر مهمّى در جان یا بدن نشود، اشکال ندارد. مگر این که زندانى در معرض خطرى باشد که هیچ راهى براى رهایى از خطر جز اعتصاب غذا نباشد; که در این صورت نیز جایز است.

٣ – اعتصاب کارمندان دولت ظالم به خاطر توهین به دین

سؤال: اعتصاب بعضى از کارمندان دولت ظالم، به عنوان اعتراض به احکامى که از سوى دادگاه صادر مى شود، و حاوى توهین به دین و مذهب، یا موهن جلوه دادن دین مى باشد، چه حکمى دارد؟ با توجّه به این که گاه این اعتصابات به از دست دادن شغل آنها منجر مى شود؟

جواب: موارد مختلف است; گاه مسأله اى که به خاطر آن اعتراض کرده، از نظر اسلام مهمتر است، مثل این که مقدّسات دین، یا بلاد مسلمین، یا خود مسلمین، در خطر باشند. و گاهى از اوقات آن مسأله نسبت به خطرى که براى اعتصاب کنندگان پیش مى آید، کم اهمیّت تر است. خلاصه این که حکم دایر مدار قاعده اهمّ و مهمّ است.

٤ – تظاهرات آرام بر علیه سیاست حاکم ظالم

سؤال: آیا تظاهرات آرام بر علیه سیاست حاکم ظالمى که وظیفه اش حکومت دینى است، جایز مى باشد؟ با توجّه به این که روشهاى دیگر اعتراض مفید نبوده، و این روش نیز ممکن است خطر قتل به همراه داشته باشد. آیا این عمل نوعى جهاد دفاعى محسوب مى شود؟

جواب: هرگاه اسلام در خطر باشد، و هیچ راهى براى دفاع از اسلام جز این راه نباشد، این کار پس از اجازه از حاکم شرع واجب است. ولى نباید خودسرانه دست به این کار زد، که مایه تفرقه و سستى مى شود.

٥ – ارتباط با کشورهای غیر اسلامی

سؤال: در عصر حاضر، ارتباط ما با کشورهای غیر مسلمان بر اساس کدام یک از عقود می باشد؟ آیا کشورهایی مثل ژاپن، کره و چین جزو کفار حربی هستند؟

جواب: آنها جزو کفار معاهد هستند زیرا با ما مبادله سفیر کرده اند.

٦ – کشتن نظامیان صهیونیست

سؤال: با عرض سلام. آیا ریختن خون نظامیان صهیونیست بر ما شیعیان ساکن ایران حلال است؟ اگر بله، آیا این گفته در مورد اسرائیلی های ساکن فلسطین (نه نظامی) نیز صادق است؟

جواب: : اینگونه امور بصورت شخصی مفهومی ندارد بلکه باید همراه با برنامه ریزی و توسط حکومت اسلامی باشد .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -