انهار
انهار
مطالب خواندنی

حقوق زنان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مواردي از حقوق زنان 

سؤال: با توجّه‌ به‌ مسايل‌ مبتلابه‌ زنان‌ امروز جامعه‌ و تهاجمي‌ كه‌ دشمنان‌ روي‌ تغيّر مسلمان‌ ايراني‌ به‌ قصد مخدوش‌ كردن‌ عدالت‌ اسلامي‌ به‌ عمل‌ مي‌آورند، لطفاً نظر خودتان‌ را در زمينه دستورات‌ اسلام‌ پيرامون‌ حقوق‌ زنان‌ در موارد زير بيان‌ فرمائيد:

1) چرا بر اساس‌ احكام‌ اسلامي‌ ديه زن‌ نصف‌ ديه مرد مسلمان‌ محاسبه‌ مي‌شود؟

2) از نظر دين‌ مبين‌ اسلام‌ چرا ارث تعلّق‌ گرفته‌ به‌ زن‌ نصف‌ مرد است‌؟

3) آيا زنان‌ شاغل‌ با توجّه‌ به‌ حق‌ّ مالكيتي‌ كه‌ اسلام‌ براي‌ زن‌ در نظر گرفته‌، موظّفند حقوق‌ خويش‌ را به‌ طور كامل‌ در اختيار همسر خويش‌ قرار دهند؟

4) آيا مرد مي‌تواند ارث‌ متعلّق‌ به‌ همسرش‌ را از وي‌ مطالبه‌ كند؟

5) در مورد تعدّد زوجات‌ در اسلام‌ رضايت‌ زن‌ اوّل‌ يا قبلي‌ لازم‌ است‌؟

جواب : 1 و 2) آنچه‌ مربوط‌ به‌ مسائل‌ اقصادي‌ است‌ نظير سهم‌ الارث‌ و ديه‌ و مانند اينها، چون‌ نفقه‌ بر عهده مرد است‌ عدالت‌ اجتماعي‌ اقتضا مي‌كند كه‌ سهم‌ مرد بيش‌ از سهم‌ زن‌ باشد.

3 و 4) بهره كار مرد و زن‌ مربوط‌ به‌ خود آنهاست‌ و ديگري‌ حق‌ّ تصرّف‌ در ملك‌ ديگري‌ را ندارد مگر ــ(اينكه‌)ــ قراردادي‌ در ميان‌ باشد كه‌ آن‌ قرارداد آنها را مزم‌ به‌ غير آن‌ قانون‌ كلّي‌ بنمايد  .5) در قانون‌ جمهوري‌ اسلامي‌ كه‌ براي‌ همه‌ لازم‌ المراعات‌ است‌ اذن‌ زن‌ در تعدّد زوجات‌ براي‌ او قيد شده‌ است‌

اجازه خرج حقوق زني که کارمند است 

سؤال: اگر زن‌ كارمند و حقوق‌ بگير باشد، آيا در مصرف‌ حقوق‌ خود بايد از شوهر اجازه‌ بگيرد؟

جواب : لازم‌ نيست‌، ولي‌ مراعات‌ اخلاق‌ خيلي‌ لازم‌ است‌.

طلاهايي که مرد براي زن خريده است جزو اموال شخصي زن محسوب نمي شود 

سؤال: برادري‌ داشتم‌ 32 ساله‌، داراي‌ همسر و يك‌ فرزند دختر سه‌ ساله‌، كه‌ بر اثر بيماري‌ صعب‌ العلاج‌ سرطان‌ دار فاني‌ را در تاريخ‌ 78/9/12 وداع‌ گفت‌، پس‌ از صورت‌ برداري‌ از اموال‌ و دارايي‌ او، همسرش‌ اعلام‌ مي‌دارد شوهرم‌ در زمان‌ حياتش‌ مقداري‌ طلا به‌ مناسبت‌هاي‌ مختلف‌ از جمله‌ عقد، تولّد، سال‌ گرد ازدواج‌ گرفته‌ بود كه‌ بر حسب‌ نياز زندگي‌ و خريد موتور سيكلت‌، طلاهايم‌ را فروختم‌ و در اختيار شوهرم‌ گذاشتم‌، او هم‌ پس‌ از فروش‌ موتور شفاهاً در روي‌ تخت‌ بيمارستان‌ بدون‌ شاهد اعلام‌ داشته‌ مبلغ‌ پانصد هزار تومان‌ آن‌ متعلّق‌ به‌ وي‌ است‌، حال‌ سؤال‌ اين‌ است‌ با توجّه‌ به‌ اينكه‌ طلاها كلاًّ از پول‌ و درآمد شخصي‌ متوفّي‌ بوده‌ كه‌ تهيه‌ شده‌ و مبلغ‌ مذكور را في‌ الحال‌ همسرش‌ مدّعي‌ است‌ كه‌ متعلّق‌ به‌ من‌ است‌، با عنايت‌ به‌ داشتن‌ طفل‌ صغير سه‌ ساله‌ و عدم‌ وصيّت‌ نامه كتبي‌ متوفّي‌، نظر خويش‌ را راجع‌ به‌ مبلغ‌ مذكور از نظر شرعي‌ ذيلاً مرقوم‌ فرماييد.

جواب : مهريه خانم‌ را بايد از اصل‌ ماترك‌ ردّ نمود و آنچه‌ باقي‌ مي‌ماند، یک هشتم آن‌ را ـ غير از زمين‌ ـ آن‌ خانم‌ به‌ عنوان‌ ارث‌ مي‌برد چنانچه‌ جهيزيه خانم‌ مربوط‌ به‌ خانم‌ است‌، و امّا طلا و زيور كه‌ شوهر براي‌ او گرفته‌ است‌ مال‌ خانم‌ نيست‌ و وصيّت‌ او چون‌ شاهد ندارد پذيرفته‌ نيست‌ مگر اينكه‌ يقين‌ باشد كه‌ خانم‌ دروغ‌ نمي‌گويد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -