انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز طواف

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آیا کسی که به علت عدم تصحیح قرائت می خواهد نماز طواف خود را علاوه بر انکه خود خوانده است و نائب گرفته است به جماعت نیز بخواند می تواند اقتدا به نماز واجب یومیه امام مسجد الحرام نماید؟

جواب:   صحت نماز طواف به جماعت یومیه محل اشکال است.

سؤال: آیا نماز طواف حتما باید پشت مقام ابراهیم خوانده و یا هر جای مسجد باشد کافی است و چنانچه باید پشت مقام انجام شود اگر شخصی نماز پشت مقام بجا نیاورد فقط معصیت کرده است یا نمازش هم باطل است؟

جواب:   احوط ان است که در پشت مقام بجا آورد و در صورت عدم تمکن و دوری زیاد از حد که نزد مقام صدق نکند باید در یکی از دو جانب آن بجا اورد و اگر ان هم ممکن نباشد با مراعات الاقرب فالاقرب یکی از نقطه های پشت مقام و دو جانب ان را برای نماز انتخاب کند.

سؤال: شخصی نماز طواف را عمدا یا جهلا تقصیرا ترک کرده آیا سعی و تقصیر و سایر اعمال مترتبه ان صحیح است یا نه؟

جواب:   بعید نیست الحاق عامد به ناسی و جاهل پس سعی و تقصیر باطل نمی شود و حج او صحیح است و احوط اعاده حج است  در سال بعد.

سؤال: هنگامی که مسجد الحرام خلوت می باشد ایا نماز طواف حتما باید نزدیک مقام خوانده شود و یا اگر در فاصله دورتری بخواند ولی مقام ابراهیم بین او و کعبه قرار گیرد کافی است؟

جواب:   اگر صدق کند پشت مقام است کفایت می کند.

سؤال: گاهی اوقات اگر بخواهد نماز طواف را نزد مقام یا پشت ان بجا آورد طواف کنندگان به او تنه می زنند و از حال نماز خارج می شود آیا می تواند در فاصله دورتری نماز را بجا آورد؟

جواب:   تا حدی که پشت مقام صدق کند اشکال ندارد.

سؤال: خانم ها در هنگام زیادی جمعیت اگر بخواهند طواف را در محدوده 5/26 ذراع بجا آورند و یا نماز را پشت مقام ابراهیم بخوانند مردان نامحرم به آنها تنه می زنند تکلیف در این صورت  چیست؟

جواب:   احوط آن است که در پشت مقام ابراهیم نماز طواف را بجا اورد و در صورت عدم تمکن و دوری زیاد از حد که نزد مقام صدق نکند باید در یکیک از دو جانب ان بجا اورد و اگر ان هم ممکن نباشد با مراعات الاقرب فالاقرب یکی از دو نقطه پشت مقام و در جانب ان را برای نماز انتخاب کنند

سؤال: تکلیف کسی که قرائت او صحیح نیست چنانچه در تصحیح نکردن قرائت مقصر باشد چیست؟

جواب:   در تصحیح کردن قرائت نباید کوتاهی کند و در مقام تصحیح قرائت خود براید و تا مادامیکه قرائت او درست نشده نماز را به همان قسم که می تواند بخواند و احتیاطا نائب هم بگیرد و اگر می تواند به جماعت هم بخواند.

سؤال: کسی که به علت کثرت جمعیت نمی تواند نماز طواف را پشت مقام بجا اورد که باید دو طرف بجا آورد و اگر نتوانست  الاقرب فالاقرب در خلف مقام بجا اورد آیا بعد از طواف بلافاصله واجب است ان را دورتر بجا آورد یا باید صبر کند و تاخیر بیندازد و چه مقدار باید صبر کند؟

جواب:    اگر ممکن است به اندازه ای که موالات و فوریت عرفیه بهم نخورد باید صبر کند و واجب است احتیاطا نماز را در صورتی که متمکن  می شود از انجام ان در پشت مقام و موالات و فوریت عرفیه بهم نخورده باشد اعاده نماید و اگر موالات و فوریت عرفیه بهم خورده و تمکن پیدا کرده که نماز را در پشت مقام بجا آورد اعاده واجب نیست


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -