انهار
انهار
مطالب خواندنی

طواف

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: شخصی نذر کرده که اگر به حج مشرف شود یک طواف بای چهارده معصوم بجا اورد  حال که به حج رفته طواف برای چهارده معصوم کرده ولی متوجه نذر خود نبوده و اصلا آن را فراموش کرده آیااز نذر کفایت می کند؟

جواب: بلی کافی است ظاهرا و قصد عنوان نذر لازم نیست و قهرا متعلق نذر به عمل آمده.

سؤال: اگر طواف حتما باید در محدوده 5/26 ذراع فاصله کعبه و مقام انجام شود آیا در طرف حجر اسماعیل فاصله 5/26 ذراع از دیوار کعبه محاسبه می شود یا از خارج حجر؟

جواب: در خارج محدوده یاد شده طواف صحیح نیست.

سؤال: التفات به یمین و یسار درحین طواف چه حکمی دارد؟

جواب: اشکالی ندارد.

سؤال: طواف با فشار جمعیت به گونه ای که در پاره ای از اوقات چند گامی به ملی از اختیار خارج شود چه حکمی دارد ؟ در صورت عدم اجزا آیا تدارک ان مقدار کافی است یا باید شوط و یا طواف را از سر بگیرد؟

جواب: همان مقدار را از سر بگیرد.

سؤال: شخصی برای انجام طواف مردد است بین اینکه در محدوده معین او را طواف دهند یا در خارح محدوده خود به پای خود طواف کند کدام مقدم است؟

جواب: ظاهر تقدم طواف به پای خود در خار محدوده است که اگر طواف اختیاری در محدوده ممکن نشد باید در خارج محدوده انجام دهد ولو اطافه در محدوده ممکن باشد.

سؤال: شخصی پس از فراع از اعمال حج نسبت به طواف دچار تردید شده  حالا فهمیده که در ضمن طواف به ظن به عدد اشواط اکتفا کرده اینک که فهمیده ظن کافی نیست و حکم شک را دارد وظیفه او چیست؟ و همچنین نسبت به محرمان احرام وظیفه او چیست با این که نمی داند این شک در طواف زیارت بود یا طواف نساء؟

جواب: مقتضای علم اجمالی احتیاط است در انچه با طواف زیارت حلال می شود که طیب و صید احرامی است و انچه با طواف نساء حلال می شود پس از آن اجتناب کند تا طواف را به قصد ما فی الذمه خود یا نائبش بجا اورد.

سؤال: چه مقدار فاصله بین اشواط طواف سبب به هم خوردن موالات و بطلان ان می گردد؟

جواب: موالات عرفیه معتبر است و مقدار خاصی برای ان تعیین نشده است.

سؤال: گاهی مامورین دولت سعودی خانم ها را از محدوده طواف فاصله مقام و کعبه بیرون می کنند حکم طواف انها در این صورت چیست؟

جواب: اگر قبل از نصف شوط چهارم از مطاف خارح شده باشند و موالات بهم نخورده باشد می توانند طوافرا تمام کنند و می توانند از سر بگیرند و اگر موالات به هم خورده باشد باید از سر بگیرند. و اگر بعد از نصف شوط چهارم با عذر از مطاف خارج شده  اند در اتمام طواف و استیناف مختارند چه موالات به خو خورده باشد یا نه.

سؤال: اگر طواف باید در محدوده فاصله کعبه ومقام ابراهیم انجام شود در هنگام ازدحام و زیادی جمعیت که طواف در ان محدوده مشکل می باشد تکلیف چیست؟

جواب: اگر می تواند طواف را در حد مزبور انجام دهد ولو در وقت خلوت باید در حد مزبور انجام دهد و اگر ممکن نیست قید مزبور ساقط است با رعایت الاقرب فالاقرب.

سؤال: در طواف گاهی برای تمیز کردن مطاف خادمهای حرم مانع طواف می شوند وطواف کننده ها طواف را رها می کنند بعضی قبل از تمام شدن نصف و بعضی بعد از ان و چون مساله را نمی دانند نوعا آن طواف را از سر می گیرند ایا عمل انها صحیح است و حاصل اینکه اعاده طواف یا شوط در موردی که اتمام کافی صحیح است یا خیر؟

جواب: اما قبل از تمام شدن نصف وظیفه استیناف از سر گرفتن است در صورتی که موالات بهم خورده باشد پس به وظیفه عمل کرده صحیح است استیناف محل اشکال است.

سؤال:  اگر بعد از سعی یا تقصیر متوجه شد که در طواف مثلا وضو نداشته آیا بعد از اعاده طواف سعی و تقصیر را هم باید اعاده کند یا اعاده طواف و نماز کافی است و آیا اگر بعد از تقصیر متوجه شد مُحل شده است یا نه؟

جواب: بنابراحتیاط پس از انجام طواف و نماز ان سعی رااعاده کند و اعاده تقصیر لازم نیست.

سؤال: کسی که در اثنای سعی در عمره یا حج یا بعد از تقصیر مثلا در منزل و پس از پوشیدن لباس متوجه می شود که مقداری از شوط ششم طوافش خارج از مطاف بوده وظیفه اش چیست؟

جواب: اما اگر در اثنا سعی متذکر شود باید برگردد و طواف را تکمیل کند اگر نصف سعی را قبلا انجام داده و الا از سر بگیرد و اما اگر پس از سعی یا تقصیر متذکر شود باید برگردد و طواف را تکمیل کند و پس از نماز طواف سعی و تقصیر را احتیاطا اعاده کند و برای پوشیدن لباس کفاره لازم نیست.

سؤال: خروج از مطاف در حدی که موالات عرفیه بهم نخورد مضر به طواف است یا خیر؟

جواب: مضرّ نیست.

سؤال: قطع طواف و سعی اختیارا بعد از شوط چهارم چه صورت دارد؟

جواب: قطع طواف جایز است گرچه کراهت دارد

سؤال: آیا رها کردن و از سر گرفتن طواف فریضه و سعی چه حکمی دارد؟

جواب: قطع کردن طواف و سعی بدون عذر جایز و کراهت دارد اما استیناف پس از قطع اگر کمتر از نصف طواف را بجا آورده و موالات فوت شده وظیفه ستیناف است و اگر موالات بهم نخورده و یا بیش از نصف طواف را بجا اورده می تواند بنا بگذارد و می تواند استیناف کند.

سؤال: فصل بین طواف و نماز طواف و فصل بین نماز طواف و سعی تا چه حد لازم است؟

جواب: مبادرت عرفیه لازم است.

سؤال: مواردی که احتیاطا باید طواف را اتمام و اعاده نموده آیا می توان اکتفا کرد به یک طواف کامل به قصد اعم از تمام و اتمام و همچنین در رمی؟

جواب: اکتفا به طواف واحد به قصد اتمام و تمام محل اشکال است.

سؤال: محمول متنجس مضر به طواف است یا خیر؟

جواب: احوط اجتناب است.

سؤال: نجاست مالا یتم الصلوة فیه مضر به طواف است یا خیر؟

جواب: احوط اجتناب است.

سؤال: در مورد اعتبار موالات اگر طائف شک کند موالات بهم خورده یا نه چه باید بکند؟

جواب: با استیناف یقین به برائت حاصل می شود و استصحاب موالات محل اشکال است مثل  استصحاب هیات اتصالیه نماز.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -