انهار
انهار
مطالب خواندنی

نیابت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: شخصی به نیابت به حج رفته ولی مبتلا به بیماری است که ساعت به ساعت ادرار بدن او را نجس می کند ولی برای نماز و طواف می تواند بدن را تطهیر کند و نماز صحیح بجا آورد آیا نجاست بدن به این مقدار در حال احرام که در اقل فرصت تطهیر می کند مضر به نیابت است و عمل معذور محسوب میشود؟

جواب: ظاهرا نیابت او اشکال ندارد چون طواف به منزله صلاة است نه احرام

سؤال: آیا کسی که قرائت نماز او صحیح نیست می تواند در حج نایب شود؟

جواب: احوط ترک نیابت چنین شخصی است.

سؤال: شحصی به حج مشرف شده و از روی جهل به مساله نیت خود و پدر خود حج را بجا آورده آیا از هر دو باطل است یا از خود واقع می شود؟

جواب: از هیچ کدام واقع نمی شود و ترجیح بلا مرجح جایز نیست.

سؤال: زنی که یقین دارد پس از احرام عادت می شود و ناچار باید عدول کند به حج افراد و یا در حج تمتع برای طواف زیارت و طواف نسا باید نایب بگید می تواند حج نیابتی انجام دهد

جواب: در صورت اول جایز نیست نیابت برای کسی که وظیفه او تمتع است چون خلاف تکلیف است و در صورت دوم هم نیابت معذور است و نیابت معذور جایز نیست.

سؤال: شخصی به نیابت ز ائمه علیهم السلام مشرف شده ولی وقوف مشعر را اضطراری انجام می دهد آیا به نیابت او ضرر می زند یا نه؟

جواب: فرقی نیست بین استیجار و تبرع و واجب و مستحب و نیابت معذور جایز نیست بله می تواند اهداء ثواب کند و معذور عمل را برای خود انجام دهد.

سؤال: آیا کسی که تاکنون به حج نرفته است و اولین سفر اوست می تواند از طرف شخص دیگری برای انجام حج نایب شود یا نه؟

جواب: اگر خودش مستطیع نباشد اشکال ندارد.

سؤال: خدمه کاروانها و افرادی که به جهتی دیگر شب عید را در مشعر نمی مانند و تنها برای انجام وقوف یعنی اذان صبح تا طلوع آفتاب به مشعر می آیند و یا وقوف اضطراری مشعر بجا می اورند می توانند در حج نایب شوند یا نه؟

جواب : با فرض اینکه وقوف اضطراری بجا می اورند نیابتشان محل اشکال است .

سؤال: آیا شخص مستطیع که برای خودش حج بجا می اورد اگر به نیابت تبرعا یا استیجارا محرم شود احرام و عمل او صحیح است یا خیر؟

جواب: از نظر مساله اصولیه بی اشکال است ولی از جهت شهرت و خبرین محل اشکال است.

سؤال: در مورد اجیر از برای حج در صورت اطلاق اجاره و پس از احضار و حدوث مانع عقد اجاره منفسخ می شود یا خیر؟

جواب: ولو عقد مطلق باشد بر حسب متعارف منصرف به همان سال است پس در صورت حدوث مانع منفسخ می شود. والله العالم.

سؤال: امدادگران برای کارهای خدماتی که دارند باید شب عید را به منی بروند آیا وقوف شب در مشعر برای آنها کافی است یا خیر و اگر نایب باشند نیابتشان چه صورا دارد؟

جواب: در مفروض سوال که ضرورت است جایز است و وقوف شب عید در نیمه شب کافی است ولی نیابت آنها محل اشکال است.

سؤال: در مورد جواز نیابت مثل ذبح و رمی نیابت تبرعی کافی است مثلا شوهر بدوناینکه زن به او وکالت بدهد برای خودش و همسرش رمی کند یا ذبح کند مجزی است یه خیر؟

جواب: نیابت تبرعی کافی نیست بلکه باید با وکالت باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -