سؤال: شخصی به نیابت به حج رفته ولی مبتلا به بیماری است که ساعت به ساعت ادرار بدن او را نجس می کند ولی برای نماز و طواف می تواند بدن را تطهیر کند و نماز صحیح بجا آورد آیا نجاست بدن به این مقدار در حال احرام که در اقل فرصت تطهیر می کند مضر به نیابت است و عمل معذور محسوب میشود؟
جواب: ظاهرا نیابت او اشکال ندارد چون طواف به منزله صلاة است نه احرام
سؤال: آیا کسی که قرائت نماز او صحیح نیست می تواند در حج نایب شود؟
جواب: احوط ترک نیابت چنین شخصی است.
سؤال: شحصی به حج مشرف شده و از روی جهل به مساله نیت خود و پدر خود حج را بجا آورده آیا از هر دو باطل است یا از خود واقع می شود؟
جواب: از هیچ کدام واقع نمی شود و ترجیح بلا مرجح جایز نیست.
سؤال: زنی که یقین دارد پس از احرام عادت می شود و ناچار باید عدول کند به حج افراد و یا در حج تمتع برای طواف زیارت و طواف نسا باید نایب بگید می تواند حج نیابتی انجام دهد
جواب: در صورت اول جایز نیست نیابت برای کسی که وظیفه او تمتع است چون خلاف تکلیف است و در صورت دوم هم نیابت معذور است و نیابت معذور جایز نیست.
سؤال: شخصی به نیابت ز ائمه علیهم السلام مشرف شده ولی وقوف مشعر را اضطراری انجام می دهد آیا به نیابت او ضرر می زند یا نه؟
جواب: فرقی نیست بین استیجار و تبرع و واجب و مستحب و نیابت معذور جایز نیست بله می تواند اهداء ثواب کند و معذور عمل را برای خود انجام دهد.
سؤال: آیا کسی که تاکنون به حج نرفته است و اولین سفر اوست می تواند از طرف شخص دیگری برای انجام حج نایب شود یا نه؟
جواب: اگر خودش مستطیع نباشد اشکال ندارد.
سؤال: خدمه کاروانها و افرادی که به جهتی دیگر شب عید را در مشعر نمی مانند و تنها برای انجام وقوف یعنی اذان صبح تا طلوع آفتاب به مشعر می آیند و یا وقوف اضطراری مشعر بجا می اورند می توانند در حج نایب شوند یا نه؟
جواب : با فرض اینکه وقوف اضطراری بجا می اورند نیابتشان محل اشکال است .
سؤال: آیا شخص مستطیع که برای خودش حج بجا می اورد اگر به نیابت تبرعا یا استیجارا محرم شود احرام و عمل او صحیح است یا خیر؟
جواب: از نظر مساله اصولیه بی اشکال است ولی از جهت شهرت و خبرین محل اشکال است.
سؤال: در مورد اجیر از برای حج در صورت اطلاق اجاره و پس از احضار و حدوث مانع عقد اجاره منفسخ می شود یا خیر؟
جواب: ولو عقد مطلق باشد بر حسب متعارف منصرف به همان سال است پس در صورت حدوث مانع منفسخ می شود. والله العالم.
سؤال: امدادگران برای کارهای خدماتی که دارند باید شب عید را به منی بروند آیا وقوف شب در مشعر برای آنها کافی است یا خیر و اگر نایب باشند نیابتشان چه صورا دارد؟
جواب: در مفروض سوال که ضرورت است جایز است و وقوف شب عید در نیمه شب کافی است ولی نیابت آنها محل اشکال است.
سؤال: در مورد جواز نیابت مثل ذبح و رمی نیابت تبرعی کافی است مثلا شوهر بدوناینکه زن به او وکالت بدهد برای خودش و همسرش رمی کند یا ذبح کند مجزی است یه خیر؟
جواب: نیابت تبرعی کافی نیست بلکه باید با وکالت باشد.