انهار
انهار
مطالب خواندنی

ميقات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1 - شخصى در غير اشهر حج با احرام عمره مفرده، وارد مكه شد و اعمال عمره مفرده را بجا آورد و در مكه ماند تا ايام حج آيا براى احرام عمره تمتع مىتواند از تنعيم، محرم شود يا بايد به يكى از مواقيت برود؟.

جواب: بايد به يكى از مواقيت پنجگانه برود و از آنجا محرم شود.

سؤال 2 - كسى كه براى عمره مفرده، عازم مكه است آيا جايز است كه از جده - با نذر يا بدون نذر - احرام ببندد؟ و بر فرض جواز آيا جايز است از حديبيه و يا ادنى الحل احرام ببندد؟، صور مسأله را بيان فرمائيد.

جواب: عبور از ميقات يا محاذى آن براى قاصد مكه، بدون احرام جايز نيست هر چند بخواهد عمره مفرده بجا آورد و لكن اگر معصيت نمود و از ادنى الحل كه ميقات عمره مفرده است محرم شد عمره او صحيح است و كسى كه عازم عمره مفرده است جايز است قبل از رسيدن به ادنى الحل، نذر كند و محرم شود خواه در جده باشد و يا قبل از آن و همچنين است اگر عابر، قاصد مكه نبوده و بعد از عبور از ميقات يا محاذى آن قصد نمايد به مكه مشرف شود جايز است با نذر، از جده مثلا براى عمره مفرده محرم شود و اما اعمال حج واجب در مناسك مذكور است.

سؤال 3 - اگر كسى در مكه، زندانى شد و موقعى آزاد گشت كه نمىتواند به ميقات برود از كجا بايد محرم شود؟.

جواب: فعلا وظيفه اين شخص بنابر احتياط اين است كه از هر جائى كه نزديكترين نقطه به ميقات است و ممكن باشد احرام عمره تمتع ببندد، محرم گردد و

حج را تمام كند و پس از مراجعت اگر سال اول استطاعت او بوده و استطاعتش تا سال بعد باقى نباشد حج مزبور، كافى است و چيزى بر او نيست و اگر تا سال بعد، استطاعتش باقى باشد يا قبلا حج بر او مستقر شده بوده مجددا حج تمتع را بنابر احتياط لازم بجا آورد.

سؤال 4 - اگر كسى نذر احرام پيش از ميقات كرده باشد و پيش از ميقات، محرم شود و بعد از ورود به جده وسائل حركت او به مدينه فراهم شود آيا مىتواند محل شود و به مدينه برود و بعد از آن از ميقات محرم شده و وارد مكه شود؟.

جواب: انصراف از نيت احرام، سبب بيرون آمدن از احرام نمىشود و با آن كه احرام بسته تجديد احرام، بنحو جزم، مشروع نمىباشد بلى رجاءا بخواهد در مسجد شجره تجديد نيت كند مانعى ندارد.

سؤال 5 - كسى كه در ميقات براى عمره تمتع و يا در مكه براى حج، محرم شد اگر بى اختيار او را از ميقات يا از مكه بيرون ببرند و برگردانند چه صورت دارد؟.

جواب: فعلا مانعى به نظر نمىرسد لكن در عمره تمتع، احتياط آنست كه در مراجعت و مرور به ميقات يا محاذى آن، نيت و تلبيه را تكرار كند.

سؤال 6 - آيا احرام در هر جاى مسجد فعلى شجره جائز است يا خير؟.

جواب: احرام در تمام نقاط مسجد بلكه در مقدارى از اطراف و جوانب آن جائز است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -