انهار
انهار
مطالب خواندنی

تلقیح غیر مجاز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – حکم انتخاب جنسیت

سؤال: انتخاب جنسیت چه حکمی دارد؟ آیا برای افرادی که صرفاً به دلیل اینکه مثلاً یک فرزند دختر دارند و حال می خواهند یک فرزند پسر داشته باشند جایز است؟ آیا از بین بردن سایر جنین ها پس از انجام عمل انتخاب جنسیت جایز است؟ مبحث احکام نگاه کردن و لمس در این مورد که صرفاً یک علاقه خانوادگی است آیا جایز است؟

جواب: اوّلاً در صورتی که ضرورت مهمّی نباشد جایز نیست و ثانیاً در موارد ضرورت نیز باید از اسپرم شخصی غیر از زوج استفاده نشود و از بین بردن بقیه در این مراحل مانعی ندارد.

٢ – اقدام به بارداری با وجود احتمال تولد نوزاد بیمار

سؤال: الف: آیا با توجه به هزینه هایی که تولد یک نوزاد با ناهنجاری ژنتیکی که برای جامعه و خانواده دارد، اقدام به بارداری و تولد نوزادی که پزشکان با ریسک بالایی احتمال ناهنجاری ژنتیکی در آن می دهند بدون انجام تست های تشخیصی حین بارداری جایز است؟ ب: با توجه به رشد روزافزون علم و امکان باروری بیماران مختلف ژنتیکی با احتمال صد در صد تولد یک نوزاد با مشکلات ژنتیکی جایز است؟

جواب: الف: احتیاط آن است که قبل از بارداری آزمایش کنند. ب: احتیاط آن است که از این کار خودداری کنند.

٣ – تزریق اسپرم افراد متعدد در تخمک های اهداء شده یک زن

سؤال: در صورتیکه از خانمی تعدادی تخمک به عنوان اهداء کننده تخمک، اخذ گردد آیا امکان اینکه به طور همزمان در تعدادی از تخمک ها اسپرم یک شخص و در تعدادی دیگر اسپرم شخص دیگر تزریق شود وجود دارد؟ بصورت غیر همزمان مثلاً پس از گذشت 4 ماه از همان تخمک برای تزریق اسپرم فرد دیگر استفاده شود چطور؟

جواب: تلقیح نطفه بیگانه ( غیر زوج) حرام و فرزند حاصل نامشروع است، ولي چنانچه نطفه زن و شوهري گرفته، و در خارج رحم ترکيب، سپس به رحم زني تلقيح گردد اين کار ذاتاً اشکالي ندارد، ولي با توجه به اينکه غالباً مستلزم لمس و نظر حرام است تنها در صورت ضرورت جايز است و در هر حال فرزند متعلق به صاحبان نطفه است، هر چند بر مادر جانشين و شوهرش نيز محرم است.

٤ – حکم شرعی تلقیح مصنوعی

سؤال: آیا جایز است نطفه مرد بیگانه اى را به زن شوهردارى تلقیح کرد؟ نطفه شوهرش چطور؟

جواب: تلقیح نطفه مرد بیگانه به آن زن جایز نیست و تلقیح نطفه شوهر اگر مستلزم نگاه و لمس نامحرم باشد تنها در موقع ضرورت جایز است.

٥ – تلقیح نطفه اجنبی به اجنبیه

سؤال: مردى عقیم، ولى زن او سالم و قدرت بارورى دارد. اگر اسپرم مرد دیگرى در آزمایشگاه با تخمک زن مذکور ترکیب، سپس نطفه ترکیب یافته در رحم زن نهاده شود، لطفاً بفرمایید:

اوّلاً: آیا این کار جایز است؟

ثانیاً: آیا این امر زنا محسوب مى شود؟

ثالثاً: آیا مشخّص بودن یا ناشناس بودن دهنده اسپرم در حکم مسأله تأثیرى دارد؟

رابعاً: رابطه شرعى کودک با شوهر زن از لحاظ ارث، محرمیّت و نکاح چگونه خواهد بود؟

خامساً: رابطه شرعى کودک با مرد صاحب اسپرم از نظر ارث، محرمیّت و نکاح چگونه مى باشد؟

جواب: الف) جایز نیست.

ب) زنا نیست; ولى از جهاتى شبیه زناست.

ج) هیچ تأثیرى ندارد.

د) رابطه اى با او ندارد; جز اینکه فرزند طبیعى همسر اوست، و با او محرم مى باشد.

هـ) به منزله فرزند نامشروع اوست که محرم است; ولى از یکدیگر ارث نمى برند.

٦ – ولد به شبهه در تلقیح مصنوعی

سؤال: در جایى که عمل تلقیح به طور شبهه صورت گرفته (مثل جایى که زن گمان مى کرده نطفه از شوهرش بوده، و مرد نیز گمان مى کرده زنى که نطفه وارد رحم او شده، همسر واقعى او مى باشد، در حالى که این طور نبوده است). آیا احکام اولاد بر فرزندى که به دنیا خواهد آمد، جارى مى شود؟

جواب: نسبت به صاحب آن نطفه و آن زن ولد شبهه است. و به شوهر آن زن نیز محرم است.

٧ – گرفتن نطفه شوهر بعد از فوت

سؤال: منى مرد تا 72 ساعت بعد از مرگ از نظر علمى داراى حیات کامل است. اگر زوجه درخواست تلقیح مصنوعى از شوهر متوفاى خود بکند آیا اطبا مجاز به این کار هستند و حکم ولد چیست؟ لازم به ذکر است که این عمل بعضاً در خارج اعمال مى گردد و عمدتاً در مواردى است که زوجه از زوج فرزندى نداشته باشد و در همان اوایل ازدواج به هر دلیلى زوج متوفى گردد.

جواب: اشکال دارد.

٨ – تزریق نطفه مرد اجنبی به زن شوهردار

سؤال: شوهر نطفه ندارد و همسرش سالم و نطفه دار است. آیا مى شود نطفه مرد اجنبى را با نطفه این زن شوهردار مخلوط کرد و به رحم این زن تزریق نمود؟

جواب: جایز نیست.

٩ – انتقال جنین از یک رحم به رحم دیگر

سؤال: اطبا مى توانند جنین را از شکم زنى که نمى تواند آن را در رحم معیوب خود پرورش دهد و سقط مى کند خارج نموده و در رحم سالم زن دیگرى قرار داده که در آن جا به رشد خود ادامه داده تا به طور طبیعى متولّد شود، بفرمایید:

الف) آیا اگر زن دوّم هم همسر شوهر زن اوّل باشد (که نطفه متعلّق به یک شوهر مى شود) این کار جایز است؟

ب) در صورتى که زن دوّم با شوهر زن اوّل بیگانه و اجنبى باشد، آیا این کار جایز مى باشد؟

ج) اگر انجام این کار قبل از ولوج روح یا بعد از ولوج روح فرق دارد، آن را بیان فرمایید؟

جواب: در هر سه صورت، انتقال جنین (بعد از انعقاد نطفه) مانعى ندارد، ولى چون معمولا مستلزم نظر و لمس حرام است، تنها در مواردى مجاز مى باشد که ضرورتى وجود داشته باشد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -