انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز ميت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 44 - شخصى يك عمر ديوانه بوده بعد از فوت، واجب است نماز ميت بر او خوانده شود يا نه و در صورتى كه نماز خواندن بر او واجب باشد جمله (اللهم انا لا نعلم منه الا خيرا) بر وى صدق مىكند يا چونكه اين شخص در حال حيات، از نظر تكاليف شرعيه، مرفوع القلم بوده است بايد چيزى ديگرى گفت؟

جواب: خواندن نماز ميت، واجب است و بجاى جمله مذكوره، در دعاى بر او جمله ديگرى كه مناسب باشد مثل (اللهم ادخله الجنه واكرمه واحسن اليه) بگويد

سؤال 45 - شخصى براى حفظ جان، بدستور طبيب تا آخر عمر، بدون ختنه مانده آيا نماز بر جنازه او جائز است يا نه و بعد از غسل مىشود او را ختنه نمود يا نه؟

جواب: ختنه، واجب است و از ضروريات مىباشد و كسى كه آن را بدون عذر شرعى ترك كرده اگر وجوب آن را قبول داشته معصيت كرده و ترك آن براى حفظ جان، اشكالى ندارد و در هر حال، مسلمان است و نماز بر جنازه او واجب مىباشد و بعد از مرگ، ختنه ميت جائز نيست

سؤال 46 - شخصى كه اهل نماز و روزه نبوده و منكر هم نبوده از دنيا رفت، تغسيل و تكفين و نماز و تشييع جنازه او چه صورت دارد؟

جواب: تجهيزات ميت مسلمان - هر چند فاسق باشد مانند مسلمان تارك الصلاة - واجب است

سؤال 47 - نماز خواندن بر جنازه اشخاصى كه بوسيله سم يا به وسائل ديگر خود كشى مىكنند، چه صورت دارد؟

جواب: اگر مسلمان باشد نماز بر جنازه او واجب است

سؤال 48 - شيعه و سنى از حيث غسل و تيمم و نماز و كفن و دفن فرقى دارند يا نه؟

جواب: غسل و تيمم و كفن و دفن آنها به يك نحو است ولى در نماز و دعائى كه بر ميت خوانده مىشود نسبت به آنها فرق دارد، در رساله، ملاحظه كنيد

سؤال 49 - اگر كسى در نماز ميت بعد از تكبير چهارم، در باره مطلق اموات بگويد: (اللهم اغفر لهذا الميت) كفايت مىكند يا حتما بايد براى هر كدام بنحو مخصوصى كه در بعضى از رساله‌ها نوشته شده عمل كند؟

جواب: اگر جنازه‌اى كه به آن نماز خوانده مىشود يكى باشد، (اللهم اغفر لهذا الميت) كافى است، و اگر دو ميت باشد (اللهم اغفر لهذين الميتين) و اگر سه ميت باشد (اللهم اغفر لهولاء الاموات) كفايت مىكند و تفصيل، لازم نيست و جايز است براى ميت اعم از زن و مرد، به لحاظ شخص يا نعش يا بدن بگويد اللهم اغفر لهذا الميت و به لحاظ جثه يا جنازه بگويد اللهم اغفر لهذه الميتة

سؤال 50 - دستور است كه در نماز ميت گفته شود (اللهم انا لا نعلم منه الا خيرا) با آن كه متوفى مشروب فروض و از طرفى مسلمان است نظر مبارك را مرقوم فرمائيد

جواب: اگر اعمال او از اين قبيل بوده كه قابل حمل بر صحت نيست و توبه او هم معلوم نباشد آن جمله را نگويد و بجاى آن بگويد (اللهم انت اعلم به منا

.
سؤال 51 - شخصى تارك الصلاة مرده، كسى از روى ترس و يا ملاحظه قبيله او نماز بر جنازه‌اش بخواند گناهى كرده يا نه؟

جواب: خواندن نماز ميت بر او اشكال ندارد لكن نگويد (اللهم انا لا نعلم منه الا خيرا) بلكه گويد (اللهم انت اعلم به منا)

سؤال 52 - يك نفر فوت نموده، او را غسل داده و كفن كرده و در جعبه گذاشته‌اند و از شهرى به شهر ديگر منتقل نموده و از جعبه بيرون نياورده و بر او نماز خوانده‌اند آيا نماز صحيح است يا خير؟ و ديگر اين كه دو بار نماز خواندن بر ميت غيراهل علم و تقوى چطور است؟

جواب: در صورتى كه درب جعبه را باز نموده و نماز خوانده باشند صحيح است ولى اگر در جعبه بسته بوده احتياطا نماز را مجددا - بر قبر او بخوانند و تكرار نماز ميت مانعى ندارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -