انهار
انهار
مطالب خواندنی

امامزادگان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

اثبات وجود امامزاده 

سؤال:  مستدعي‌ است‌ مرقوم‌ فرماييد:

1) اگر مكاني‌ از قديم‌ الايّام‌ به‌ عنوان‌ مكان‌ زيارتي‌ بوده‌ است‌ مي‌توانيم‌ صحّت‌ وجود آن‌ امامزاده‌ را اثبات‌ كنيم‌؟ در صورت‌ اثبات‌، ساخت‌ و ساز آن‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

2) در مورد سنگ‌ بزرگي‌ كه‌ در اين‌ مكان‌ وجود دارد، برداشتن‌ آن‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟ در صورت‌ آشكار شدن‌ جنازه‌ تكليف‌ چيست‌؟

3) در مورد خواب‌هايي‌ كه‌ بيش‌ از بيست‌ نفر ديده‌اند در خصوص‌ زيارتگاه‌، مخصوصاً در مورد ساختن‌ اين‌ مكان‌، نظر جناب‌ عالي‌ در مورد اين‌ مسأله‌ چيست‌؟

4) در مورد نشانه‌هايي‌ كه‌ در خواب‌ به‌ آنها اشاره‌ شده‌ است‌، در صورت‌ جستجو، آيا صحّت‌ وجو مكان‌ زيارتي‌ اثبات‌ مي‌شو؟

5) آيا امامزاده‌ مي‌ تواند در دل‌ سنگ‌ باشد؟

جواب: 1) شهرت‌ براي‌ اثبات‌ اين‌ كه‌ آنجا امامزاده‌ مدفون‌ است‌ كفايت‌ مي‌كند.

2) اگر تبديل‌ به‌ احسن‌ باشد اشكال‌ ندارد و اگر احياناً جنازه‌ پيدا شد فوراً او را بايد دفن‌ نمود.

3) همان‌ شهرتي‌ كه‌ از قديم‌ الايّام‌ بوده‌ كفايت‌ مي‌كند و امامزاده‌ نظير سيادت‌ براي‌ فردي‌ است‌ زيرا همين‌ مقدار كه‌ شخصي‌ در ميان‌ مردم‌ شناخته‌ شده‌ به‌ سيادت‌ باشد از نظر شرعي‌ سيّد است‌ و احكام‌ سيادت‌ بر او بار است‌ و همچنين‌ اگر جايي‌ از قديم‌ الايّام‌ و در ميان‌ مردم‌ امامزاده‌ باشد احكام‌ امامزاده‌ بر آنجا بار است‌ و شرعاً آنجا امامزاده‌ است‌.

4) عمده‌ شهرت‌ است‌ ولي‌ خواب‌ و نظائر آن‌ چيزي‌ را اثبات‌ نمي‌كند.

5) امكان‌ دارد ولي‌ خيلي‌ بعيد است‌.

 

 حريم امامزاده 

سؤال:  احتراماً مستدعي‌ است‌ فتواي‌ مبارك‌ را در موارد ذيل‌ مرقوم‌ فرمائيد:

1) در روستاي‌ .... امامزاده‌اي‌ وجود دارد كه‌ جهت‌ توسعه‌ و تعمير ساختمان‌ آن‌ بقعه متبرّكه‌ ناچار به‌ تخريب‌ تعدادي‌ از قبور مؤمنين‌ براي‌ باز كردن‌ جادّه‌ و حمل‌ مصالح‌ ساختماني‌ هستيم‌، نظر حضرتعالي‌ در اين‌ مورد چيست‌؟

2) در داخل‌ و خارج‌ امامزاده‌ تعدادي‌ قبور مؤمنين‌ و مؤمنات‌ است‌ كه‌ از حدود ده‌ سال‌ پيش‌ دفن‌ شده‌اند، آيا تخريب‌ ناچاري‌ اين‌ قبور جايز است‌؟

3) روي‌ قبر امامزاده‌ سنگي‌ است‌ كه‌ مؤمنين‌ در آن‌ مرقد شريف‌ قرار داده‌اند و حالا در توسعه‌ و بازسازي‌ امامزاده‌ مي‌خواهيم‌ صورت‌ آن‌ را عوض‌ كرده‌ و ضريح‌ تازه‌ بگذاريم‌، آيا اين‌ كار اشكال‌ دارد؟

 

جواب: تخريب‌ قبور اگر بعداً تعمير شود اشكال‌ ندارد چنانچه‌ بازسازي‌ امامزاده‌ اگر تبديل‌ به‌ احسن‌ شود نيز اشكال‌ ندارد.

 

 استفاده از منافع موجود در حريم امامزاده 

سؤال:  آيا افراد و يا ادارات‌ مي‌توانند بدون‌ اجازه‌ از متولّي‌ از معادن‌ سنگ‌ و شن‌ و ماسه‌ و يا معادن‌ ديگر كه‌ در حريم‌ شرعي‌ و قانوني‌ امامزادگان‌ قرار گرفته‌، استفاده‌ نمايند؟

جواب: جايز نيست‌.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -