انهار
انهار
مطالب خواندنی

عزادارى درمسجد

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 106 -نظر به اينكه در ايام ماه مبارك رمضان و ماههاى محرم و صفر مراسم مختلفى در مساجد جهت تعظيم شعائر اسلامى برگزار مى گردد و غالباً مراسم تا پاسى از شب ادامه دارد و صداى بلند گوهاى مسجد نيز تا پاسى از شب براى بيرون از مسجد پخش مى شود و بالطبع همسايگان مسجد بيشتر از همه در معرض شنيدن صداى بلندگوها مى باشند و غالباً اظهار نارضايتى مى كنند به طورى كه صريحاً مخالف پخش صداى بلندگوى مسجد براى بيرون مسجد مى باشند خواهشمند است از لحاظ شرعى تكليف هيأت امناى مسجد را در اين مورد مشخص فرمائيد؟

جواب: برگزار نمودن مجالس وعظ و تبليغ و تعليم معارف اسلامى و برپاكردن مجالس عزدارى اهل بيت عصمت عليهم السلام و تعظيم شعائر دينى لازم و بسيار مهم است ولى بر همه مسلمانان مخصوصاً هيأت محترم امناى مساجد نيز لازم است كه رعايت همسايگان مخصوصاً در صورتى كه بعضى از آنها بيمار باشند بنمايند و صدا را فقط در داخل مجالس منعكس كنند. زيرا اذيّت و ناراحت كردن مسلمانان يكى از گناهان كبيره است.

سؤال 107 -با توجه به تأكيدات فراوانى كه مبنى بر حفظ حرمت مسجد شده و با نظر به اينكه با كفش وارد شبستان مسجد شدن نوعى بى احترامى و هتك حرمت مسجد محسوب مى شود لطفاً بفرماييد اين امر در خصوص عزادارى حضرت ابا عبداللَّه الحسين عليه السلام چه حكمى دارد؟

جواب: اگر موجب هتك شود، اشكال دارد.

سؤال 108 -با توجه به اينكه در بنياد مساجد آنچه اصل است نماز و اقامه جمعه و جماعت است در صورتى كه جمع آورى فرشهاى شبستان مسجد و اجراى برنامه شبيه خوانى و عزادارى سالار شهيدان حضرت حسين بن على عليه السلام مانع برگزارى نماز جماعت و يا نماز فرادى اصناف و كسبه اطراف مسجد و يا رهگذران در شبستان مسجد باشد آيا اين امر جايز است؟

جواب: اگر مانع از برگزارى نماز باشد، اشكال دارد.

سؤال 109 -بر فرض كه جمع آورى فرشهاى شبستان مسجد و ورود عزداران با كفش به داخل مسجد جايز باشد، لطفاً بفرماييد آيا جايز است همزمان با وقت برگزارى نماز جماعت در ايوان مسجد كه حكم مسجد را ندارد، در شبستان مسجد نيز برنامه شبيه خوانى و عزادارى برگزار شود يا اينكه اين امر نوعى بى توجهى به جماعت و نماز جماعت مى باشد؟

جواب: با توجه به اهميّتى كه نماز اول وقت مخصوصاً اگر با جماعت باشد دارد و تأكيداتى كه ائمه معصومين عليهم السلام نسبت به انجام فرضيه نماز فرموده اند و خود نيز عملاً چنين مى كردند همانطور كه حضرت امام حسين عليه السلام در ظهر روز عاشورا در ميدان نبرد نماز اول وقت را به جماعت اقامه فرمود؛ سزاوار است عزداران آن حضرت احترام مسجد را رعايت كرده در وقت نماز، آنها نيز مشغول نماز شوند و از عزادارى در وقت نماز خودارى نمايند.روشن است كه ورود به مسجد با ته كفش نجس كه موجب نجاست مسجد شود حرام است و راه رفتن بر روى آسفالت ته كفش نجس را پاك نمى كند.البته چون احترام مسجد در هر حال بايد رعايت شود، مناسب است كه با كفش وارد مسجد نشد گرچه كفش طاهر باشد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -