انهار
انهار
مطالب خواندنی

فرقه‌هاى صوفيه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1497 -نظر مبارك در مورد صوفيه و عقائد آنها چيست؟

جواب: صوفيه با فرقه‌ها و انشعابات بسيارى كه دارند اگر چه در انحراف در يك سطح نيستند و بسا برخى از آنان خارج از ربقه اسلام شمرده نشوند در مجموع منحرفند و عقائد خاصه‌اى كه دارند غير اسلامى است.

سؤال 1498 -اگر در مسألۀ غلات و مجسمه و مجبره و صوفيه كه مرحوم سيد در عروه دارد نظرى داريد مرقوم فرمائيد.

جواب: نظر حقير همانند نظر شريف استادنا الاعظم الزعيم الاكبر آيت اللّٰه العظمى بروجردى-قدس سرّه-با نظر مرحوم سيد صاحب عروه-اعلى الله مقامه-مطابق است، مع ذلك به مؤمنين توصيه مى‌نمايم كه بطور كلى اگر چه ترتيب آثار كفر و احكام كافر همانطور كه در عروه فرموده است با عدم التزام و عدم التفات به لوازم فاسده اين عقايد بر آنها نشود، از معاشرت و مجالست و مخصوصاً مزاوجت و رفاقت با آنها جداً پرهيز و احتراز نمايند كه معرض خطرات و مفاسد بزرگ است.

سؤال 1499 -نظر حضرتعالى در مورد بر خورد با بهائيت و تصوّف چيست؟

جواب: بطور كلى برخورد مساعدتى و موافقت‌آميز و هر ارتباطى كه موجب ترويج و تقويت فرق ضاله باشد جائز نيست و ترك مصاحبت و مجالست با آنها لازم است.

سؤال 1500 -رفتن به خانقاه دراويش (صوفيه) جهت استماع مرثيه و سوگوارى ائمه اطهار عليهم السلام، يا اقامۀ فاتحه و شركت در آن جايز است يا خير؟

جواب: ترويج باطل است و جائز نيست.

سؤال 1501 -كمك به ساختمان خانقاه دراويش و هرگونه مساعدت‌هاى جنسى به آنان چگونه است؟

جواب: كمك به ساختمان خانقاه و همچنين هر كمك جنسى كه مربوط به مسلك و مرام آنها باشد جائز نيست.

سؤال 1502 -در مجالس صوفيه، شركت كردن و يا جنس خريدن از آنها جايز است يا نه؟

جواب: شركت در مجالس آنها جائز نيست و جنس خريدن هم اگر موجب تقويت آنها بشود جائز نيست.

سؤال 1503 -سه سال پيش به علت عدم آگاهى به حكم شرعى مسأله، خانمى را از اهل فرقه عَلىُ‌اللٰهى) به صورت عقد عادى به عنوان همسرى انتخاب كرده‌ام در اين مدت به علت داشتن مذهب خاص خودش به انجام تكاليف شرعى مقيد نيستند نماز نمى‌خواند، روزه نمى‌گيرد و ساير تكاليف شرعى را انجام نمى‌دهد و از فرقه خود پيروى مى‌كند بنابراين: آيا عقد ما صحيح است يا خير؟ اگر باطل است حق مهريه و ساير حقوق را دارند يا نه؟ تكليف بچه‌هاى ما چيست؟

جواب: به طور كلى در نظير مورد سؤال، چنانچه زوجه واقعاً حضرت امير المؤمنين (ع) را خدا بداند عقد باطل و جدايى زوج از او لازم است و محتاج به طلاق نيست و چون زوج نمى‌دانسته و ازدواج نموده بچه در فرض سؤال ملحق به پدر و شرعاً محكوم به حلال زاده بودن است و نسبت به لزوم پرداخت مهريه با اينكه زوجه موصوفه محكوم به كفر است وجهى به نظر نمى‌رسد. و اللّٰه العالم

سؤال 1504 -آيا فرقه‌اى كه خود را اهل حق مى‌نامند مسلمانند يا نه؟ و اگر مسلمانى، از اين فرقه را بكشد قصاص نمودن آن مسلمان جايز است؟

جواب: در مورد سؤال، كسانى كه حضرت على عليه السلام را خدا مى‌دانند و يا منكر يكى از ضروريات اسلام باشند محكوم به كفر هستند و مسلمان را به جهت قتل كافر نمى‌شود قصاص كرد ولى حاكم شرع طبق موازين مى‌تواند قاتل را تعزير نمايد. و اللّٰه العالم

سؤال 1505 -فرقه «على اللهى» كه معروف به اهل حق مى‌باشند، عده‌اى از آنها در استانهاى متعدد كشور (همدان، كرمانشاه، سنندج، كنگاور) و روستاهاى آن منطقه سكونت دارند و عقيده اينها بر اين است كه نه به اصول دين و نه به فروع دين) و ساير احكام اسلامى از قبيل غسل و غيره عمل نمى‌كنند، آيا ازدواج با آنها يا بالعكس چه حكمى دارد و غذا خوردن و معاشرت با آنها چه حكمى دارد.

جواب: اگر فرقۀ مذكوره، حضرت امير المؤمنين عليه السلام را خدا بدانند يا منكر ضرورى دين مانند نماز و روزه و مانند اينها شوند كافرند و واضح است كه ازدواج با آنها جائز نيست و باطل است و اگر آن بزرگوار را خدا ندانند و منكر ضرورى دين هم نشوند چون انحرافات عقيدتى و اخلاقى و عملى بسيار دارند ازدواج با آنها محلّ اشكال است بلكه اجتناب از آن لازم است بلى افرادى از آنها كه قائل بشهادتين ميباشند و اقرار بعقائد باطله و انكار ضروريات دين از آنها ثابت نيست محقون الدم و مال و جان و عرضشان محترم است.

سؤال 1506 -آيا بلند گذاشتن شارب تا روى لب استحباب دارد يا نه؟

جواب: استحباب ندارد و به عنوان تشبه به فرقۀ صوفيه حرام است.

سؤال 1507 -اين جانب مدتى است در خصوص فرقه‌هاى دراويش تحقيق مى‌نمايم كه يك فرقه على‌اللهى هستند و فرقه ديگر 6 امامى و قادريه، خاكسارى و. . . ولى با فرقه‌اى كه خود را كامل‌ترين و بهترين شيعه‌ها مى‌دانند فرقه سلسله نعمت اللهى معروف به 121 بيشتر ارتباط داشته و تحقيق نمودم طبق تحقيقات اين حقير اكثر دراويش اين سلسله كه اين جانب با آنها ارتباط داشته‌ام در شريعت خيلى ضعيف هستند و گاهاً اعتقادى هم ندارند چرا كه اظهار ميدارند شريعت ظاهر است. و در همين رابطه وقتى سؤال مى‌كنيم مقلد چه كسى هستيد مى‌گويند در حال تحقيق براى پيدا كردن مجتهد عادل و اعلم هستيم و فعلاً به احتياط عمل مى‌كنم و دستورات دينى را از نمايندۀ قطبمان سؤال مى‌كنيم چرا كه قطب ما نائب امام زمان (عج) است و اكثر علماء و مجتهدين اين امر را تائيد نموده‌اند (البته به گفتۀ دراويش) كه اين جانب كتب آن فرقه را تهيه و مطالعه و به مطالبى برخورد كرده‌ام كه از حضرتعالى استدعا دارم اين حقير را راهنمايى و رهنمود فرمائيد.

قطب آنان مصاحبه‌اى انجام داده كه در يكى از كتاب‌هاى آن فرقه به چاپ رسيده البته قطب مذكور مرحوم گرديده ولى جانشين آن كاملاً اعتقاد به مطالب فوق‌الذكر دارد. متن مصاحبه به پيوست ارسال و سؤالاتى در خصوص متن مصاحبه مطرح مى‌گردد.

1-در سؤال 4 مصاحبه مطرح شده كه ما دستورات ظاهرى را از مجتهدين مى‌گيريم و آنها بايد دستورات باطن و. . ، را از ما بگيرند نظر جنابعالى در اين خصوص چيست.

2-در سؤال 6 مصاحبه مطرح شده كه ما جانشين امام زمان (عج) هستيم و اجازه‌نامه كتبى داريم خواهشمند است مرقوم فرمائيد صحت دارد يا خير؟

3-در سؤال 8 مصاحبه عنوان شده اجازه‌نامه در اين زمان موجود است، چرا علماء در اين خصوص پى‌گيرى نمى‌كنند تا صحت آن يا عدم صحت آن را به مردم ابلاغ دارند؟

4-در سؤال 12 مصاحبه مطرح شده جانشين قطب با الهام از خداوند تعيين ميشود آيا صحت دارد كه از طرف خداوند وحى ميشود چگونه؟

جواب 1-مندرجات در جواب سؤال 4 صحيح نيست و آنچه عقل و نقل در روايات معصومين سلام الله عليهم اجمعين بر آن دلالت دارد ارجاع عموم مردم به علماء و مجتهدين شيعه است و در اين جهت أئمّه عليهم السّلام تفصيلى بين ظاهر و باطن نداده‌اند و اينكه در اصلاح باطن بايد بما مراجعه شود ادعاى بدون دليل، بلكه معلوم العدم است و هركس به مجتهدين مراجعه و بر طبق نظرات آنها عمل نمايد ظاهر و باطنش هر دو كامل ميشود و اللّه العالم.

جواب 2 و 3-مطلب مذكور در جواب سؤال 6 صحت ندارد و اجازه مذكور در سؤال 8 مطلقاً جعلى است و اگر چنين امرى واقعاً وجود داشت در اخبار و آثار أئمّه عليهم السلام ديده مى‌شد و در زمان غيبت كبرىٰ امام زمان سلام الله عليه جانشين خصوصى ندارد و در اخبار و روايات دستور داده‌اند كسى كه چنين ادعائى كند او را تكذيب كنيد.

جواب 4-الهام الهى كه قابل اتباع است مخصوص انبياء و ائمّه عليهم السلام است و الهام در قلوب غير اين بزرگواران ثابت نيست كه الهام الهى باشد و حجيّت ندارد و ظاهراً اشخاص مذكور، چون دليلى براى اثبات مدعاى خود ندارند متوسّل به اينگونه امور (الهام) مى‌شوند كه خود را از مضيقه اثبات مدعى راحت كنند شما ملاحظه نمائيد در كلمات خداى متعال در قرآن و كلمات حضرت رسول اكرم و أئمّه هدىٰ عليهم صلوات الله سفارش ساختن مساجد فراوان است و عين و اثرى از ساختن مراكزى كه اينان مى‌سازند وجود ندارد.

لازم به تذكر است كه بر ساير بندهاى اين مصاحبه نيز اگر اصل آن جعلى نباشد اشكالات بسيار وارد است از جمله اينكه مى‌گويد: جانشينى به ارث نيست ولى اتفاقاً اجازه من از پدر و جدّ رسيده بعد از او هم كه به پسرش رسيده مى‌گويد اتفاقى است و بعد از او كه به پسر پسرش رسيده باز هم اتفاقى و پس از پسرش كه پسر ديگرش مدّعى شده باز هم اتفاقى است.

خلاصه حرف‌هاى سست و بى‌پايه اين فرقه واقعاً مضحك است شما اگر بخواهيد مختصرى از وضع دراويش و دعاوى مضحكه آنها اطلاع پيدا كنيد مى‌توانيد به كتاب خيراتيّه و كتاب فضائح الصّوفيه يا حديقة الشيعه و كتاب‌هاى ديگر مثل عرفان و تصوّف و كتاب صوفى و عارف چه مى‌گويد و كتاب‌هاى عباسعلى كيوان كه از بزرگان آنها بود و بعد از آنها برگشته و كتابى كه اخيراً بنام «از كوى صوفيان تا حضور عارفان» تأليف سيد تقى واحدى صالح على شاه است مراجعه فرمائيد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -