انهار
انهار
مطالب خواندنی

متعه (ازدواج موقت)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 987- اگر كسى زنى را متعه كند زن به او بگويد شما وكيل هستيد، آيا براى تعيين مدت و اجرت هم كافى مى‏شود يعنى عاقد، وكيل در تعيين مدت و اجرت هم مى‏شود، يا در توكيل لازم است بگويد، در تعيين آنها هم وكيل هستيد و ضمناً در بذل مدت بذل لفظى لازم است، يا قصد و اراده قلبى كافى است؟

جواب: اگر توكيل مطلق بوده به طورى كه شامل اين جهت هم باشد كافى است و الّا كفايت مى‏كند، غاية الامر فضولى است اجازه بعد هم كفايت مى‏كند و در بذل قصد و رضاى قلبى كفايت نمى‏كند. واللََّه العالم.

سؤال 988- اگر در عقد متعه مدت عمداً يا نسياناً ذكر نشود اصلاً عقد باطل است و يا اينكه عقد دائمى مى‏شود؟

جواب: در مفروض سؤال كه قصد متعه و زواج موقت داشته ولى عمداً و يا نسياناً ذكر مدت و اجل نشده عقد باطل است. واللََّه العالم.

سؤال 989- مردى و زنى حدود شصت ساله ازدواج نموده به عقد انقطاع به مدت 70 ساله آيا برگشت چنين عقدى به دائم نمى‏شود؟ چون اگر برگشت به دائم شود، احكام دائم در نفقه و ارث با غير دائم تفاوت مى‏كند.

جواب: بلى چنين ازدواجى ملحق است به عقد دائم در احكام آن. واللََّه العالم.

سؤال 990- آيا بچه‏هاى از زن متعه او واجب است نفقه آنها بر او؟

جواب: بله واجب است نفقه بر اولاد خودش كه از متعه بوجود آمده.

سؤال 991- در منهاج مسئله 1303 فرموده‏ايد مكروه است متعه بر زانيه، و اگر آن زانيه مشهوره باشد احوط لزومى ترك تمتع به آن است، شهرت به چه صدق مى‏كند بر زانيه؟

جواب: آن كسى كه دست كسى را از خودش دور نمى‏كند و هر كه از او طلب نمايد اجابت مى‏كند.

سؤال 992- زنى را منقطعه نكاح كرده تا مدت يك ماه و يا يك سال، قبل از تمام شدن مدّت مى‏خواهد دائمى نكاح كند، آيا بذل مدّت لازم است كه بعد از بذل نكاح دائمى نمايد يا احتياج به بذل مدّت ندارد، و اگر بذل مدّت لازم باشد كسى كه جاهل به مسئله بوده قبل از بذل عقد دائمى كرده حكم اولاد او چيست و بعد از علم تجديد عقد لازم است يا نه؟

جواب: بلى بذل لازم است و بدون آن عقد صحيح نيست، و در مفروض سؤال اولاد به حكم اولاد وطى به شبهه است، و بعد از علم بايد تجديد عقد نمايد. واللََّه العالم.

سؤال 993- آيا جايز است براى مرد مؤمن ازدواج منقطع با زن مخالفه، يا آنكه ازدواج منقطع مختص است به كسى كه معتقد است به حلال بودن آن و او زن مؤمنه است؟

جواب: بله جايز است براى او تزويج با زن مخالفه.

سؤال 994- آيا جايز است نكاح متعه نمودن كتابيه يا مخالفه كه معتقد به حليت آن نيست ولكن از روى طمع قبول كرده؟

جواب: بله جايز است.

سؤال 995- آيا جايز است تمتع نمودن به خادمه كتابيه كه در منزل كار مى‏كند از پاك كردن منزل و شستن لباسها و پختن غذاها؟ و آيا فرق است اگر آن خادمه بر كفالت من بوده باشد يا كفالت غير من، و آيا فرق است بين خادمه مربيه اطفال و خادمه براى كار كردن در منزل؟

جواب: اما ازدواج نمودن با كتابيه جايز است حتى به صورت دوام، و اما آنچه مربوط به طهارت و نجاست است پس بنابر احوط وجوبى اجتناب بورزد از آنچه مس نموده آن را به رطوبت مسريه مثل ساير نجاسات، و فرقى نيست بين اينكه در كفالت او باشد يا كفالت غير، و بين خادمه و مربيه و غير آنها، بله اگر اجير غير باشد جايز نيست از او كار بكشى بدون اجازه.

سؤال 996- اقل مهر در نكاح متعه كه به زن داده مى‏شود چقدر است؟

جواب: آن چيزى است كه صدق مال بر او بكند يا جنبه مالكيت داشته باشد مانند تعليم دادن.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -