انهار
انهار
پاسخ به احکام شرعی
مطالب خواندنی
سایت جامع احکام شرعی

سایت جامع مناسبت های شمسی و قمری

(۳۵۱) در باره فضیلت و برکات صلوات
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه احادیث فضیلت صلوات اللهُمَّ

ادامه

(۳۵۰) برخی از مسائل اجیر گرفتن برای نماز میت
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه برخی از مسائل اجیر گرفتن برای ن

ادامه

(۳۴۹) حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كشمش و آب آنها
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كش

ادامه

(۳۴۸) منظور از قصد ده روزه در سفر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه منظور از قصد ده روزه در سفر سؤ

ادامه

(۳۴۷) حکم روزه گرفتن پیرمرد و پیر زن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حکم روزه گرفتن پیرمرد و پیر ز

ادامه

(۳۴۶) حکم فرو بردن اخلاط سر و سينه در حال روزه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حکم فرو بردن اخلاط سر و سينه د

ادامه

(۳۴۵) حکم شرعی استعمال آمپول و سِرُم در حال روزه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حکم شرعی استعمال آمپول و سِر

ادامه

(۳۴۴) تعریف روزه، نیّت روزه، زمان امساک و افطار
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه تعریف روزه، نیّت روزه، زمان

ادامه

(۳۴۳) بدترین مردم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ بدترین مردم {۱} به خیرش امی

ادامه

(۳۴۲) بهترین مردم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ بهترین مردم {۱} اهل ایمان و

ادامه

(۳۴۱) ۲۸ رجب؛ سالروز حرکت آقا امام حسین (علیه السّلام) از مدینه به مکه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ ۲۸ رجب؛ سالروز حرکت آقا اما

ادامه

(۳۴۰) مطالبی در باره تاریخ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ مطالبی در باره تاریخ زمان

ادامه

(۳۳۹) احادیث فضیلت صلوات
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ احادیث فضیلت صلوات اللهُم

ادامه

(۳۳۸) نادیده گرفتن احکام شرعی (کاشت مُژه)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين نادی

ادامه

(۳۳۷) درک ملاصدرا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِمِ وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله درک ملاصدرا ملاصدرا با تما

ادامه


(۱۹۱) امام خامنه ای: سكوت هر كس كه مي تواند اسلام و نظام را ياري كند حرام است
روايت آيةالله شب زنده دار از ديدار با رهبر انقلاب؛ سكوت هر كس كه مي تواند اسلام و نظام را ياري كند حرام است آيةالله محمدمهدي شب زنده دار عضو فقهاي شوراي نگهبان در در

ادامه

(۳۳۸) نادیده گرفتن احکام شرعی (کاشت مُژه)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين نادی

ادامه

(۱۳۹) در باره معاد

ادامه

(۱۳۶) جلسه استراحت
بسم الله الرحمن الرحیم جلسه استراحت معنا و تعریف جلسه استراحت جلسه استراحت یعنی این که: نمازگزار پس از سجده دومِ رکعتِ اول و سجده دومِ رکعتِ سومِ نمازهای چهار ر

ادامه

(۳۴۶) حکم فرو بردن اخلاط سر و سينه در حال روزه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حکم فرو بردن اخلاط سر و سينه د

ادامه

(۲۵) در باره تقوا

ادامه

(۳۴۹) حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كشمش و آب آنها
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كش

ادامه

(۱۷۹) نماز شب

ادامه

(۱۶۲) حدیث معراج
﷽ حدیث معراج رُوِی عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) أَنَّ النَّبِی (صلی الله علیه و آله و سلّم) سَأَلَ رَبَّهُ سُبْحَانَهُ لَیلَةَ الْمِعْرَاجِ فَقَالَ

ادامه

(۱۷۸) {نوافل} عشائین

ادامه

(۱۷۷) {نماز} عِشائَیْن
بسم الله الرحمن الرحیم {نماز} عِشائَیْن عِشائَیْن (مغربَیْن) به نماز مغرب و عشا اطلاق می شود. ۱ - کاربرد فقهی از آن در باب های طهارت ، صلات ، صوم و حج سخن گفتهاند. ۲ - با

ادامه

(۱۷۶) {نوافل} ظهرین

ادامه

(۱۵۱) کلیه مسائل در باره وضو
بسم الله الرحمن الرحیم کلیه مسائل در باره وضو قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِذَا دَخَلَ اَلْوَقْتُ وَجَبَ اَلطَّهُورُ وَ اَلصَّلاَةُ و

ادامه

(۱۵۸) در باره تعقیبات
بسم الله الرحمن الرحیم در باره تعقیبات تعقیبات، عنوانی در فقه و آداب دینی ناظر به مجموعهای از اعمال مستحب است که به دنبال نماز انجام میگیرد. فهرست محتوا: ۱ - تعریف و

ادامه

(۱۹۹) عقل و وحی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَة

ادامه


(۳۵۱) در باره فضیلت و برکات صلوات
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه احادیث فضیلت صلوات اللهُمَّ

ادامه

(۳۵۰) برخی از مسائل اجیر گرفتن برای نماز میت
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه برخی از مسائل اجیر گرفتن برای ن

ادامه

(۳۴۹) حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كشمش و آب آنها
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كش

ادامه

چهار گروهی که دعایشان شب قدر مستجاب نمی‌شود.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه چهار گروهی که دعایشان

ادامه

تقدیر، تثبیت، امضاء در سه شب قدر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه گفتاری از مرحوم آیةالله مصبا

ادامه

(۲۷) توقیع آقا امام زمان (علیه السلام) به نماز اول وقت
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه توقیع آقا امام زمان (علیه الس

ادامه

(۲۶) اثر قضا شدن نماز در زندگی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه اثر قضا شدن نماز در زندگی نم

ادامه

{۱۸} حُکم خونی که معلوم نیست خون بکارت است یا حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ

ادامه

{۱۷} حُکم خونی که معلوم نیست خون نفاس است یا حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ الله {۱۷} حُکم خونی که معلوم نیست خ

ادامه

{۱۶} حُکم خونی که معلوم نیست خون زخم است یا حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ {۱۶} حُکم خونی که معلوم نیست

ادامه

{۱۵} حُکم خونی که معلوم نیست خون دُمل است یا حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَم

ادامه

{۱۴} حُکم پاک شدن در بین ایّام حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَا

ادامه

{۱۳} چگونگی مُحاسبه سه شبانه روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ {۱۳} چگونگی مُحاسبه سه ش

ادامه

{۱۲} ملاک شروع و ادامه حیض
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم

ادامه

{۱۱} شرایط خون در سه روز اول حیض (خون در فرج بودن)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِ

ادامه


غسل جنابت
از خدا ناامید شدم مرجع تقلید:آیةالله العظمی خامنه ای
بانک ها و موسسات مالی و اعتباری
محدوده ارتباط با نامحرم
غسل ترتیبی
متن سوره انفطار
سوال شرعی
موارد کفاره
آیات 1 - 8 کهف
ترجمه سوره توحید
خريد و فروش حرام
متن سوره یس
حکم غسل و نماز بعد از خوردن شراب مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی
آیت الله العظمــی خامنه ای(مدظله)
استفتائات تلقیح (آیت الله العظمی خامنه ای مدظله)
روابط زن و مرد
موات اصلی
آب وضو
خمس خانه و مسکن اضافی
روزه های مستحب
گشت زنی آقا (مقام معظّم رهبری امام خامنه ای) با لباس مبدّل
چرا برای نماز صبح خواب میمانم؟
ولایت فقیه
رطوبتهای خارج شده هنگام ورزش (مرجع تقلید امام خمینی)
حکم روزه در لباس غوّاصی و زیردریائی (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)
مطالب خواندنی
مطهرات
زندگینامه
نصاب نقره
نجاسات- خون (آیت الله العظمی مکارم)
آگاهی از مطالبی پیرامون بازیافت قرآن های فرسوده و اسماء جلاله
معنی عمل به احتیاط
خروج از مسجد
اذان و اقامه
حکم اضافه کار کارمند و... (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)
نشانه های استحاضه
مبطلات روزه
حكایتهایی از آیةالله حاج آقا رحیم ارباب
فروش طلا و نقره به طلا و نقره
طلاق غیابی
آیات 244 تا 252 بقره
فتاوای آیةالله مکارم شیرازی
نکات آب غیر قلیل برای پاک کردن چیز نجس
آداب قرائت
آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)
فضیلت و خواص سوره لقمان
طنز و فکاهی
حجاب
فضیلت و خواص سوره انفال
معنای استبراء حیوان نجاستخوار
مفتخریم که خادم قرآن و اهل بیت و بزرگانیم

پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -